Followers

Tuesday, May 31, 2011

Hei Suhaimi

Hei Suhaimi... Selamat Hari Lahir...

Orang kata, masih muda lagi... Tapi bagi aku... Bila-bila masa sahaja, aku akan ke sana...

Aku ucap selamat k...

Monday, May 16, 2011

Tangguh

Aku bukannya punya firasat tinggi atau yang sewaktu dengannya. Tapi, baru-baru ini ada benda yang aku fikir menarik untuk dikongsi...

Kalau kau fikir menarik la...

Baru-baru ini blogger tak boleh buka, bukan? Dan ketahuilah, masa inilah idea datang mencurah-curah sehingga mampu memenuhi satu entri. Heh... hei... ingat senang nak menulis satu entri. Tapi bila fikir balik, tak pula aku mahu menulis ketika blogger masih elok... hm...

Beberapa lepas internet rumah tiada. Dan sebelum internet itu tiada, aku duduk santai tidak berbuat apa. Hanya ketika internet tiada, barulah aku fikir banyak benda aku nak buat sekarang. Kemaskini blog, forex( ya, aku baru mula balik) dan lain-lain. Tapi bila fikir balik, tak pula aku mahu membuat semua itu ketika internet masih ada...

Petang semalam, tiba-tiba semangat nak buat kerja. Namun, tak pasal-pasal ada lak orang buat aku temper, hilang semua mood aku sehingga nak duduk depan pc pun dah naik menyampah. Alih-alih aku tidur. Tapi bila fikir balik, hm... ini tak boleh... sebab semangat kan... datang tiba-tiba... apa daya...

Aku pernah buat mengeluh dahulu, mengatakan yang aku selalu berada di masa yang salah dan tempat yang salah. Boleh aku implikasikan semua keadaan di atas dengan penyataan ini.

Aku rasa boleh... lagipun ni blog aku. Huhu...

Cuma aku fikir, kali ini skalanya agak besar. Dulu sekadar kena marah aku masih mampu tahan. Mungkin kerana aku dah separa kebal, skalanya menjadi besar.

Aku akui, perangai menangguh kerja itu yang menjadikan aku terjebak dengan semua ini. Kejap, bukan semua ini disebabkan aku menangguh kerja.

Oh ooo...

Huhu... bear with me... Aku kerap begini. Asal ada persoalan timbul dan aku menulis, mesti... aku jumpa penyelesaiannya ketika aku menulis.

Ajaib... atau benda aneh... (oh, aku rindu penulisan Sharifah Hadli...)

Orang selalu fikir itu takdir, dan takdir yang aku katakan adalah seperti berpegang pada sesuatu 'hakikat' yang aku fikir agak khurafat juga. Dalam kes aku, berada di masa yang salah dan tempat yang salah. Tetapi, asal aku berubah... aku fikir takdir aku juga akan berubah.

Ya, takdir... Qada dan Qadar itu milik Allah... Tetapi kita juga kena usaha...

Terima kasih kerana membaca... kerana tersedar ini, aku fikir... ada banyak pula benda aku harus selesaikan... selamat...! Aku ucap selamat!!

Sunday, May 15, 2011

Bidadari lagi

"ada bidadari turun dari langit... mendengar lagu hati berdoa.. "

Ini kata-kata aku kepada si dia... ya, aku ada chat dengan dia baru-baru ini. Bukan menuntut hati yang pergi, tetapi hanya meminta maaf dan mendoakan semoga bahagia sentiasa...

Ayat dia atas adalah ayat bendera putih. Ya, aku pernah kata bukan. Aku tidak akan berpaling ke belakang lagi. Dan biar ia mati sampai di sini.

Jiwang...

Walaubagaimanapun, aku serius tentang bidadari turun dari langit ini. Aku tahu kau akan kata aku gila, dan aku peduli apa. Aku tetap mahu tunggu dia turun. Selepas ini, jika aku bercerita menggunakan ungkapan "si dia", aku maksudkan bidadari dari syurga.

Ingat cerita dua bidadari yang pernah aku ceritakan dahulu. Dan aku pernah kata, jika mahu memiliki mereka, aku harus memiliki syurga. Oh, itu terlalu agung... Bukan daya aku. Dan aku ingat aku pernah berkata, jika aku mahukan mereka, aku harus mampu mendaki syurga. Ya, itu kurang sedikit agungnya...

Mendaki syurga bukan mudah. Aku sendiri harus menjadi syurga itu sendiri. Bila difikirkan semula, menunggu bidadari turun dari langit seperti betul-betul berputus asa tentang segalanya. Aku tak sepatutnya menjadi segila itu.

Bidadari syurga. Harus bagaimana hebatnya mereka...

---

Sifat-sifat bidadari syurga spt disebut dalam al-Quran adalah :

Pertama: eyelid

“Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jelita matanya.” 48 : as-Saffat

Bidadari tidak menggerakkan kelopaknya dan tidak mengangkat kepalanya untuk lelaki bukan suaminya.”

Kedua: Umur yang sama diantara mereka.

Firman Allah swt:

“Dan pada sisi mereka (ada bidadari-bidadari) yang tidak liar pandangannya dan sebaya umurnya.” 52 : surah Sod

Mereka berumur 33 tahun seperti disebut dalam hadis riwayat imam Ahmad.

Ketiga: Baik akhlak dan cantik rupa.

Firman Allah SWT:

“Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik.” 70: surah ar-rahman

Keempat: payu dara yang solid dan mantap.

Firman Allah swt:

“Dan ahli syurga mendapat gadis-gadis yang memiliki buah dada yang tegang dan sebaya umur mereka.” 33 an-Naba

Kelima: Sentiasa Anak dara.

Firman Allah swt:

“Dan kami jadikan mereka (bidadari-bidadari) yang perawan.”
36 : Surah al-Waqiah

walaupun beberapa kali berjimak oleh suami-suami bidadari, mereka masih ada dara .”

Keenam: Servis baik kepada pasangannya.

Firman Allah swt:

“Bidadari-bidadari yang bagus layanan dan kasih sayangnya serta sebaya umur mereka.” 37 : Al-Waqiah

Ketujuh: Tubuh mereka suci dan bersih

Firman Allah swt:

“Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya .” 25 : al-Baqarah

Kesucian bidadari adalah suci(bebas) dari semua perkara yang ada pada wanita dunia seperti haid, nifas, kencing, berak, ludah, kahak, mazi, mani dan perkara yang seumpama dengannya yang dianggap kotor, jijik, najis.

Nabi saw bersabda:

“ Peluh-peluh ahli syurga adalah haruman kasturi.” sahih Bukhari dan Muslim

---

Terbaik!

Aku pernah dengar, ketua bidadari adalah pasangan kita sendiri di syurga. Dan perasankah kau orang entri aku baru-baru ini juga ada berkaitan dengan perempuan. Perihal, pakaian dan perwatakan mereka. Ya, bukan memilih, aku harap aku mampu memperbanyakkan wanita solehah ini, agar aku tidak putus asa untuknya. Orang kata, wanita solehah susah nak cari sekarang.

Haha... macam hebat...

Lagipun aku fikir, aku pun belum cukup soleh. Kalau tidak, masakan aku masih tidak bertemu dengan si dia. Ops... haha... sudah declare si dia adalah ketua bidadari...

Ya wanita-wanita di luar sana, hendaklah kamu menjaga diri, menjaga perihal orang sekeliling kamu. Jangan biar orang macam aku berputus asa bertemu dengan kamu. Dan aku akan terus mengejar kamu di dalam hati, dengan amalanku, dengan perbuatanku. Dan semoga aku sempat melihat dan sampai kepada kamu. Dan apabila sampai kelak, sama-sama... kita daki syurga yang kita impikan, yang dijanjikan untuk kita...

Huhu...

Dari menunggu, baik kita kejar... Ya, menunggu dari luar, mengejar dari dalam. Aku fikir ini amat sesuai dengan aku sekarang. Aku ucap selamat...


Sumber
http://supervain.com/2010/11/01/ciri-ciri-bidadari-syurga/

Thursday, May 12, 2011

Those Were The Days

Ada member aku post lagu ini dalam facebook. Tiba-tiba terusik dengan lagu ni...



Kimberly and Tommy right? Entah... aku dah lupa. Anyway, good old song...

Sunday, May 8, 2011

EPL untuk MU?

Aku tengok bola Arsenal vs Manchester United baru-baru ini di Shah Alam seksyen 7. Aku biasa pergi tengok bola kat sana bila ada perlawanan penting. Kenapa? Ya... ayat biasa aku dan kawan-kawan... kalau nak meriah, gi Shah Alam tengok bola.

Dan malam itu, seksyen 7 menjadi sunyi. Ya, MU kalah malam tu. 1-0. Aku rasa malam itu adalah malam yang teramat sunyi. Setiap detik aku rasa seperti aku seorang berada di situ. Bak kata Dewa19 - Kosong...

"Di dalam keramaian aku masih merasa sepi..."

Kekalahan itu sekaligus sedikit mengugat piala EPL kelak. Tapi masih belum tahu.

Pagi Khamis (betul?). MU vs Schalke 04. MU menang 4-1 dengan aggregat 6-1 terus menempah nama ke final UEFA menentang Barcelona.

Ketahuilah, aku masih baru-baru menengok bola ni. So, aku kurang familiar dengan corak permainan Barcelona. Aku dengar team ni kuat sejak dulu lagi. So, aku saje la tengok balik perlawanan dia dengan Real Madrid.

Dan terdetik di hati aku, "kenapa MU tak main macam ini.." Aku dapati corak permainan mereka lebih menarik, seperti yang aku harapkan dalam permainan MU. Dan aku boleh ulang tayang dan ulang lagi.

Adakah MU akan menang kelak bertemu Barcelona? Aku senyum. Ramai member aku yang bukan peminat MU adalah dikalangan anti-MU (bukan semua macam tu kan?) dan bermati-matian(!?) menyokong Barcelona kelak. Huhu...

Aku senyum lagi... Inikan bola sepak. Apa pun boleh jadi. Aku hanya mahukan perlawanan yang menarik kelak. Tiada kad merah, tiada penalti, banyakkan gol dan kami di sini masing-masing puas hati walau kalah, walau menang.

Apa-apa pun, Ahad ini adalah hari penting untuk MU. Boleh lupakan seketika EUFA. Fokus kepada EPL, dengan Chelsea. Aku tidak kisah jika MU memang atau kalah, aku hanya mahukan perlawanan yang menarik.

Dan jika kau membaca entri ini, ini bermakna kau tahu... malam ini kemungkinan besar aku ada di Seksyen 7, Shah Alam. Ini perlawanan besar. Aku akan ke sana. Berbaju merah... wahahaha....

Tapi... boleh aku kata ini... aku optimis dengan MU... kerana Sir Alex Ferguson pernah berkata...

"Beat Chelsea and title is ours"

Haha.. yakin sungguh dia... Kita tunggu ya... Aku ucap selamat...!

Saturday, May 7, 2011

Sumber ilham...

Aku ingat nak mencarut... tapi... hurm... itu bukan aku...

Baru-baru ini aku paksa diri aku untuk menulis semula. Seperti dahulu. Diari, entri untuk blog, dan artikel dalam pelbagai perkara.

Malangnya... aku gagal. Kenapa? Hm...

Aku menulis di sini bukan hanya untuk kau orang datang membaca. Bukan hanya kerana nuffnang atau google adsense bayar aku kelak. Tapi untuk rujukan aku kelak.

Kalau kau orang biasa dengan blog aku, kau orang tahu aku juga menulis diari. Ya, aku berani katakan aku memang menulis diari, menulis setiap apa yang berlaku kepada aku hanya untuk aku di masa hadapan.

Orang kata, menulis diari adalah untuk orang yang tiada sosial. Yakah? Mungkin, kerana salah satu peranan diari adalah untuk mengenang kisah lama. Benar, aku tak nafikan itu. Tapi itu jika kau hanya menulis kisah cinta kau sahaja. Diari tak semestinya berkenaan dengan perasaan. Boleh juga kau tulis berkaitan dengan apa yang kau lihat dan rasa.

Atau itu yang kau orang kata journal? Hm... entah...

Bagi aku, semua ini tak lebih dari catatan untuk masa hadapan. Hanya jika kau betul merujuknya di masa hadapan.

Berbalik kepada kegagalan aku menulis baru-baru ini. Entri lepas aku ada mengatakan tentang hilangnya sumber ilham atau language cool dia adalah "muse". Benarkah kerana ini?

Mari kita kaji apa yang dikatakan sumber ilham atau muse ini. Benda pertama yang terlintas mestilah pasangan kita. Ya, mereka...!? ops... si dia adalah salah satu muse kita. Kenapa, mari kita lihat lagu yang bagaimana yang mencorak industri musik kita. Dan ia takkan jauh dari elemen cinta. Ya, cinta antara lelaki dan perempuan. Dan bukankah itu sumber ilham yang kuat.

Aku hilang satu baru-baru ini, di saat aku yakin merebut si dia semula. Aku tak mahu cerita panjang. Aku fikir ini juga salah satu sebab yang kuat untuk aku kurang menulis baru-baru ini.

Benda ke 2 muse bagi aku adalah Allah. Keagungan Dia, Kehebatan Dia dan Kebesaran Dia. Tentu kau orang perasan ada entri aku yang mempunyai unsur-unsur berdakwah. Ya, aku dapat sumber ilham aku dari Dia. Lagipun bila fikir balik, tentunya semua ini dari dia. Huhu...

Hanya bila betul mengingati Dia, aku fikir, aku masih mahu untuk terus hidup. Dan bercakap benda-benda yang disenangi-Nya. Lagipun memang tanggungjawab setiap muslim untuk saling ingat-mengingati. Dan aku tidak lagi merasa Dia hilang dalam hidup aku.

Benda ke 3 muse bagi aku adalah famili...!? dalam bahasa melayu adalah keluarga. Aku manusia biasa, hati barangkali terjejas dengan sekeliling dan setiap ketika itu aku selalu lupa, keluarga... sebenarnya satu-satu manusia yang paling rapat dengan aku. Selagi mereka hidup, dalam dunia dan dalam hati aku, aku fikir, aku tak hilang dalam hidup aku.

Tapi sedangkan lidah lagi tergigit, ini pula keluarga. Huhu... kau faham kan?

Hm.. ada lagi ke, ya... ada... Kawan-kawan. Aku ada bercerita pasal bola kan? Ya, itu datang dari mereka. Kalau tiada mereka, barangkali sampai bila pun aku tak tengok bola.

Tu je buat masa ni. Aku hilang satu, tapi aku ada 3 lagi. Tapi seberapa kuat 3 ini di dalam hati untuk aku terus menulis? Aku tak tau. Aku menulis dengan fakta, dengan keikhlasan, dengan perasaan. Dan itu pentingnya sumber ilham ini sentiasa ada bersamaku.

Bersama, memberi aku rasa yang mereka ada. Dan baru ketika itu aku mampu menulis.

Kadang sukar nak faham kan? Huhu.. aku tahu...

Its ok. Aku taknak kau pening2 lagi. Cukup aku membebel di sini. Aku ucap selamat...!

Friday, May 6, 2011

Mei...

Bulan Mei tiba lagi. Hm...

Kalau aku mahu katakan tahun ke berapa hidup aku yang paling teruk. Ia adalah sekarang, di saat ketika aku berumur 24 tahun.

Dan tahun ini, bukan sesuatu yang terbaik dari aku untuk aku.

Banyak benda berlaku sepanjang setahun berumur 24 tahun ini. Habis U, PKLN, forex dan lain-lain.

Banyak benda yang aku nak cerita kat sini, tapi bila fikir balik... Rasanya seperti malas pulak nak cerita. Rasanya kalau aku terus bercerita, ianya seperti mengaibkan diri sendiri pulak.

Takkan nak buka pekung di dada kot. Oh.. dada aku bersih sahaja.. huhu..

Tapi umur 24 ini adalah tahun murung aku. Tak banyak pencapaian yang aku dapat buat pada tahun ini. Hanya banyak muncul sifat-sifat negatif dalam diri.

Namun, aku tidak mahu putus asa. Aku cuma mahu semangat aku kembali. Seperti masa sekolah dahulu, seperti di kolej dahulu, seperti di... Tak... aku kat UTM tak sehebat aku kat kolej n sekolah dulu. Huhu...

Aku perlu semangat baru. Banyak benda dalam diri aku semakin hilang. Aku berdoa, agar suatu hari nanti, semangat itu datang semula..

Agar aku kuat bangkit, kembali mencabar dunia...

Buat masa ini, aku tak tahu... Aku minta maaf... aku fikir aku kehilangan sumber ilham aku... "muse"

Dan kau si mulut busuk. Tolong... aku tahu barangkali dengan keadaan aku sekarang kau sedang gembira... aku tahu... aku melihatnya sekarang...

Tapi ingat, akan tiba masa aku bangkit semula... dan ketika itu berjagalah lidah kau... Semoga Tuhan masih menyayangi kau lagi...

Aku perlu tidur aku fikir... selamat ya...!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...