Followers

Saturday, January 31, 2009

Cubaan untuk menaksubkan diri...

Kawan A : Macam mana kau tahu main game ni?
Aku : Aku dah main 5 kali dah
Kawan A : Hah?

Pernah berlaku dekat kau? Aku? banyak kali.

Ia merupakan satu keistimewaan aku. Aku punya perangai cepat bosan akan sesuatu benda. Tetapi, jika aku menjadi taksub, tiada apa yang dapat menghalang aku dari melakukannya. Pendek kata, selagi aku taksub, aku akan teruskan.

Contoh yang terkini, permainan dari ps2, God of War 2. Punyalah taksub sampai keempat-empat mod aku habiskan. Cuma tinggal bahagian challenge je yang masih tak mampu. Haha...

Contoh yang terlepas, filem. Hm... Saw. Tahu kan? Cerita tentang pembunuh bersiri yang tidak membunuh. Huhu...

Orang seperti aku mudah ditarik minat. Ceritakan sahaja kepadaku tentang asasnya. Dan jika kau berjaya menaksubkan aku, kau takkan sangka maklumat yang aku dapati jauh lebih hebat dari wikipedia. Haha...

Aku sedar, aku mudah taksub akan sesuatu jika asasnya kukuh. Seperti God of War dengan cerita mitos Greeknya. Seperti Saw dengan asas psikologi manusianya. Cerita yang kau boleh kata logik jalan ceritanya. Ya, setiap cerita mesti ada asas, baru seronok nak wiki.

Aku tak lihat sesuatu tanpa berfikir. Mungkin sebab itu kepala aku kian gugur rambutnya. Kerap berfikir, walaupun sedikit. Walaupun tidak logik. Siapa sangka dalam mitos Greek, selain God, rupanya ada Titan yang menguasai sebelumnya. Ya, mitos tetap mitos, baca boleh percaya jangan.

Ada benda yang tiada asas yang aku taksub kau tanya? Hm... cinta barangkali. Aku pernah bercinta, dan perasaan itu datang tanpa perlu asasnya. Aku fikir. Entahlah, jika kau tidak setuju, abaikan apa yang aku katakan di sini...

Aku bersyukur dikurniakan perangai begini. Setidak-tidaknya aku tahu caranya untuk menyiapkan semua kerja-kerja aku. Cuba part yang bosan tu la...

Kau, apa yang menaksubkan kau baru-baru ini?

Aku : yang 2 terakhir tu aku pakai code AR Max.
Kawan A : Hah, apa tu?
Aku : Cheat code.
Kawan A : Aku tak tahu pun.
Aku : Heh, banyakkan Wiki dan Discovery kawan.

Friday, January 30, 2009

Untuk orang muda, dari orang budget sudah tua. Heh...

Aku terfikir satu benda bila membaca entri ini.

Apakah perlu menghormati orang tua yang tak menghormati kita? Kau rasa?

Aku tak nafi, sudah 22 tahun aku hidup, aku jumpa berbagai jenis manusia yang lebih sial dari aku. Sebab mereka tua, mereka rasa mereka punya kuasa untuk ditakuti, barangkali... dengan bahasa lembutnya adalah hormat.

Aku sering terfikir, kenapa perlu hormat mereka walhal mereka juga manusia, mampu membuat silap. Lebih baik rasanya melayan mereka seperti kawan-kawan biasa. Hormat seperti biasa. Mesra seperti biasa.

Mampu membuat silap itulah yang memyebabkan aku dahulu berani melawan balik mereka. Tapi itu silap aku, kerana mereka memang benar adalah insan yang patut aku hormati.

Ibubapa aku juga manusia biasa, mampu membuat silap. Dan selalu juga dahulu aku kurang ajar terhadap mereka. Namun Allah membuktikan yang memang tidak silap untuk mereka dihormati walaupun mereka membuat silap. Mengapa kau tanya?

Semakin kau dewasa, kau akan belajar banyak ilmu. Dan ilmu-ilmu ini yang akan memadamkan kemarahan kau untuk menghormati mereka. Ego. Itu ada pada mereka, yang patut kau tahu, yang patut kau patuh dengan bijak. Dan percaya, mereka lebih pandai dari kita. Lagipun, kita bukannya pandai sangat kan?

Teringat satu kisah dari cucu Rasulullah SAW, Hasan dan Husain berkenaan menghormati orang tua. Tahu? Masih ingat?

---

Suatu kali, Hasan dan Husain, dua orang putra Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu, melihat seorang tua yang tidak baik dalam berwudhu. Keduanya ingin menasihati orang tua itu. Akan tetapi keduanya masih kecil, sedangkan yang akan dinasihati adalah orang tua. Akhirnya keduanya bersepakat untuk mendekati orang tua itu, lalu berkata, “Paman, saya dan adik saya berbeda pendapat tentang cara berwudhu yang baik dan benar, dan kami tidak menemukan kata sepakat, oleh karena itu, kami meminta paman untuk melihat cara kami berwudhu, lalu paman memberikan penilaian.”

Lalu keduanya berwudhu dengan pengawasan orang tua tadi. Selesai keduanya berwudhu, orang tua itu mengatakan, “Wudhu kalian berdua itulah yang benar dan baik, dan wudhu saya-lah yang salah dan tidak baik, dan terima kasih atas nasihatnya yang baik”.

---

Moralnya kau tanya? Ya, mereka punya ego. Namun mereka punya hati. Jika kau menunjukkan cara baik, maka baiklah jadinya. Orang tua, jika mereka membuat silap sekalipun, kau boleh tunjuk dengan cara yang tersirat.

Jika kau rasa mereka membuat silap, ulangi perbuatan mereka dengan melakukan dengan betul di depan mereka. Yakin, mereka akan berfikir sendiri dan tahu akan kesilapan mereka. Ego akan menyedarkan mereka. Yakin tentang itu.

Namun ini hanya satu contoh. Aku tahu banyak kes dekat luar sana yang sukar nak mempraktikkan cara ini. Sabar ya. Sebab kelak kau tua, kau akan sedar yang menghormati orang tua itu adalah mesti.

Menghormati mereka, menegur mereka dengan rasa hormat... Bererti kau menyayangi mereka. Dari membiarkan mereka terus membuat silap, aku fikir, sedikit kurang ajar juga boleh. Niat itu penting ya. Sabar mesti ada. Kau sayang diorang tak?

Sumber:-
http://www.dakwatuna.com/2008/bagaimana-bersikap-terhadap-senior-bermasalah/

Thursday, January 22, 2009

Tiga malam tanpa tidur...

Sudah tiga malam aku tidak mampu tidur lena. Bait sms itu masih melekat di kepala.

Sudah 3 tahun berlalu pergi tanpa awak dan 4 tahun akan datang pun terpaksa ditempuhi...

Jika kau tanya yang mana satu. Dia adalah perempuan yang menjadi cerita bersama aku. Yang menunjukkan aku betapa beruntungnya kepada mereka yang setia.

Mengapa, aku tidak tahu mengapa hanya bait itu membuatkan aku mahu mengambil hati. Sering menggunakan hati untuk menilai sesuatu ada bahayanya. Terutama yang datang dari masa lepas. Dan itu telah membuatkan aku keras usaha memahami perasaan yang tiada tentunya.

Dalam hati aku ada sedikit kasih. Kerana aku merasa kehibaan apabila bait itu aku ingat. Hiba terhadap kehidupan sendiri. Hiba menjadi seorang diri. Hiba kerana sunyi.

Aku mengaku, yang kejam adalah aku. Meninggal hati kerna kepentingan diri. Kerana hati melebihi fikiran. Dan kerana itu aku sepatutnya harus mati. Mati untuk hatiku.

Senang hidupku sebelum bait ini datang. Aku hidup, penuhi masa yang terluang sesuka hatiku. Fokus kepada kepentingan hanya untukku. Dan tidak sedar, ada hati yang sedang hiba... kerana perbuatan lepasku.

Dan mungkin kerana itu, kehibaan itu cepat meresap dalam hatiku. Aku mudah faham. Aku senang mentafsirkannya. Dan itu membuatkan aku diingatkan dengan janji yang sentiasa segar di fikiran.

27 tahun adalah tahun akhirku. Tahun di mana aku pasti akan menamatkan segala kesengsaraan yang bakal aku alami dan bakal aku berikan. Tarikhnya semakin hampir dan aku dapat merasakanberatnya beban masa depan itu.

4 tahun yang datang pun terpaksa ditempuhi. Aku juga begitu. Hidup adalah perlumbaan. Antara aku dan kau, siapa bakal sampai di situ. Dan jika tiada siapa. Maka aku dan kau harus tempuhi bersama.

Aku rasa kehibaan itu dan tolong. Kerana aku tak daya melakukan apa-apa tentang itu sekarang. Namun janji itu aku ingat. Sentiasa ingat. Kerana aku sedang usaha menuju ke arah itu. Bila sebelum masanya, aku harap kamu mampu hidup.

4 tahun yang datang pun terpaksa ditempuhi. Dan 4 tahun yang datang itu juga milik mereka. Hidup adalah perlumbaan. Jika akhirnya kita tidak ketemuan, kamu tahu aku akan datang mencarimu.

Dan sebelum datang hari itu, tolong... Aku perlu tidur lena sekarang... boleh...?

Tuesday, January 20, 2009

Senarai main malam ini...

Aku tahu ini lagu lama. Tapi tak salahkan. Aku tak mencari yang rumit, juga tidak mencari yang mudah. Yang sedang-sedang sahaja sudah boleh....

Nostagic la pulak. Teringat masa lalu... heh...

Monday, January 19, 2009

Tajuk PSM saya adalah...

Design and development of metal stamping experimental die (Sheet Metal)

Apa benda ni kau tanya?

Aku pun masih belum pasti tapi aku yakin ia bakal memakan masa aku dengan sangat baik.

Kalau ditelaah satu persatu dengan sekali pandang....

Design and development
Dah tentunya aku kena merekabentuk dan merekabentuk semula sesuatu. Orang kata untuk mendapatkan sesuatu yang optimum, betul?

Metal stamping
Ini adalah salah satu kaedah pembentukan logam. Ya betul, logam boleh dibentuk. Macam kau main tanah liat dulu. Tekan-tekan, picit-picit sampai kau dapat bentuk yang kau nak. Tapi kalau besi takkan kau nak tekan pakai tangan lak kan.

Dan siapa kata logam hanya dibentuk ketika ianya panas. Logam boleh juga dibentuk ketika sejuk. Macam klip kertas. Boleh je kau sesuka hati tukar rupa dia kan.

Contoh produk kau tanya. Hm... macam badan kereta. Sekeping logam yang ditekan-tekan, dipicit-picit sampai ia menjadi bentuk kereta. Dan tentunya bukan tekan-tekan terus dapat bentuk kereta. Buat sikit-sikit. Lepas tu pasang. Pernah main kereta Tamiya kan. Beli-beli je kena pasang sendiri. Ingat boleh main terus. Hampeh...



Experimetal Die
Oh, die ni bukan 'mati' k. Aku anggap kau faham maksud experimental. Ya, masa sekolah dulu tak ponteng gi makmal kan? Bagus. 'Die' kat sini peralatan membentuk logam. Err... contoh macam karipap. Tau kan ada plastik acuan karipap tu. Ha... betul, boleh dipanggil acuan. Tapi ini untuk logam.

Membuat ujikaji ke atas acuan. Ke? entah? Haha...



Sheet Metal
Adalah kepingan logam. Ya, macam kertas A4 yang ada kat kedai dan dalam bilik kau tu. Sekeping demi sekeping. Faham tak ni? bagus.

Ok, boleh komen kalau aku ada bagi informasi yang salah sebab masa aku menaip ni aku tak baca apa pun. Hanya bergantung kepada pengetahuan yang aku dapat sepanjang tahun ke 4 di UTM.

Baru jumpa Encik Faridh, penyelia PSM aku. Dia hanya suruh aku faham betul-betul tajuk ni sebelum aku keluar dengan satu idea yang agak bernas untuk menyiapkan projek ni. Setengah semester untuk faham, setengah lagi untuk keluar idea bernas. Dan satu semester untuk uji dan dapatkan keputusan.

Susah? Senang? Bagi aku ianya seronok. Sebab ini projek aku. Aku sendiri uruskan. Aku sendiri fikir. Dan hasil kerja aku, aku sendiri akan publish. Sibuk? haha, semestinya. Tapi tu lebih baik dari aku tak buat apa-apa.

PSM adalah 'ace' aku yang terakhir untuk dapatkan kerja kelak. Dengan pointer yang tak seberapa, dan persaingan yang sengit. Aku rasa aku tiada jalan lain selain membuat PSM aku betul.

Kau tanya lagi PSM tu ape. Projek Sarjana Muda. Ya, aku tak tipu... Aku ucap selamat untuk kalian dan aku... selamat ya...

Friday, January 16, 2009

Ya kawan-kawan

Ada orang kata, aku sombong. Mungkin kerana aku kurang senyum. Atau mungkin kerana aku lemah dalam 'keep in touch'. Namun ketahuilah, aku amat suka berkawan.

Sepanjang kehidupan aku, aku jarang meletakkan hati apabila berkawan, barangkali. Sebab aku jarang merasa sesuatu yang aku boleh gelar 'puas hati' dalam berkawan.

Tapi aku tak nafi, aku gembira bila aku hang out dengan kawan-kawan. Barangkali, itu tandanya aku telah meletakkan hati terhadap setiap kawan-kawan aku.

Beberapa hari lepas, aku bermain futsal. Dan aku rasa perasaan yang puas. Bukan kerana permainan itu, tetapi kerana masa yang aku luangkan bersama kawan. Seperti suatu perasaan yang pertama kali aku rasa, perasaan puas.

Lepas main futsal, keluar makan. Borak dan ketawa. Setiap saat itu aku nikmati. Perasaan itu sekarang jelas. Ia seperti ketika aku masih kecil dan berkawan. Bermain dan bergembira. Tiada perasaan benci dan tidak suka antara kami.

Semester ini aku rasakan panjang, dan aku rasakan yang aku masih boleh bermain. Dengan mereka, kawan-kawan aku. Terima kasih untuk perasaan ini. Kini barulah aku sedar, mereka adalah hebat. Kerana menjadi kawan-kawan aku.

Perjalanan aku masih panjang, dan aku tak rasa sunyi lagi. Jadi kalian, sunyi? Dah tiba masanya keluar dari situ, mencari mereka, membuang masa. Hilangkan rasa sunyi itu, nikmati setiap rasa senang yang ada bersama mereka.

Dan dari situ kamu akan tahu. Betapa ruginya kamu bila kamu katakan dahulu, yang kamu sedang dalam kesunyian...

Saturday, January 3, 2009

Neraka yang dalam...

"Jangan...! aku tak nak turun ke sana..."

"Haha... Ini tempat kau sekarang, ayuh!"

"Celaka kau, jauhi aku.."

...

"Ergh..."

"Kenapa mesti tidak? Kau adalah ahli baru di sini..."

" Tidak, tempatku bukan di sini. Aku harus kembali...'

"Sial kau, selama ini kataku kau turutkan, mengapa tidak kini.."

...

"Mengapa mesti kembali, kau tiada siapa di sana.."

"Meskipun aku tiada siapa di sana, namun aku tetap tidak mahu turun.."

"Kau akan sunyi nanti.."

"Biarkan aku. Aku rela dari menjadi keluarga kau..."

...

"Lepaskan aku..."

"Kau telah jauh, lepaskan sahaja dunia kau di sana."

"Aku tetap masih punya kudrat untuk memanjat semula"

"Ketahuilah, kau membuang masa..."

...

Err... aku salah blog ni... Hehe...
Lagu Dewa19 berkumandang kat winamp aku. Emotional Love song... Tahu? Memang aku agak emosi hari ni. Mungkin itu sebab lagu ni rasanya cocok dengan aku.

Sunyi? Aku juga. Tapi aku tak tahu kenapa? Aku mampu gelak bila tengok beberapa lawak bodoh dekat youtube walhal dahulu aku menyumpah seranah kalau aku terlihat lawak bodoh. Bodoh betul aku rasanya kerana mampu gelak lawak sebegitu.

Lagu mula bertukar kepada lagu Search. Nyata dan Maya. Tak pernah dengar? Gi kat youtube. Alang-alang nasib kau baik kau akan jumpa di sana. Memang mantap suara Amy Search. Layan. Aku tak rasa apa-apa tentang lagu ni. Mungkin tak pernah terjadi kat aku.

Bosan dah. Internet dah mula renyai semula. Aku hilang mood. Nak tidur tapi aku takut malam karang tak dapat tidur. Bahaya sebenarnya kalau tak tidur malam. Baru-baru ni aku selalu pening kepala. Cuti lepas, aku selalu berjaga malam. Jadi sekarang otak aku mengalami perubahan persekitaran yang dramatik. Semalam je dah dekat 6 biji panadol aku telan. Gila gamaknya.

Lapar pula. Yes. Aku nak pergi makan. Nak penuhi ruang masa yang amat lapang sekarang. Kau pula bagaimana? Bosan? Senang sahaja. Kalau kau sangap, kau tidur sahaja. Rasa takde mood, cuba dengar lagu yang boleh bagi mood. Lapar? gi la makan. Takde duit? Gi la kerja. Pinjam member ke.

Kalau kau lelaki, aku fikir tak susah nak buang rasa bosan dan hilang mood. Melainkan kau perempuan. Nak pulak yang sedang melayan perasaan. Aku bersimpati kepada kau. Aku ucap selamat ya.

Aku mahu pergi makan. Kau nak tempah apa-apa? Ayam goreng dengan kuah kari sedang menunggu aku. Pergi dulu...

Thursday, January 1, 2009

Dalam bahasa Thailand, jika mahu mengucapkan "aku cinta kau" kepada si lelaki harus kata...
Chan rak khun
***
Cerita lain.
Patutnya entri ni berlaku semalam tapi sebab internet yang macam hujan renyai, dan nak sedap cerita, entri yang tidak di savekan. Maka aku dengan suam-suam ingat cuba nak tulis entri untuk hari ni.

Selamat tahun baru. Maaf, tiada gambar. Apa azam tahun baru? Oh, aku biasa saja. Masih mahu menakhluk ketakutan sendiri seperti biasa. Bukankah sempurna itu sesuatu yang indah.

PSM bermula. PSM? Projek Sarjana Muda la. Tapi aku tak dapat tajuk lagi. Nanti dah dapat aku bagitau. Aku ingat nak tulis semua progress dia kat blog ni. Amacam? hebat tak idea aku. Huhu...

Semester ni aku masih dalam mood bermain. Maka aku akan sentiasa bermain. Bukan main-main la, tapi bermain. Faham ke ni? Bagus. Err... Ptptn dah keluar belum?

Semester ni jugak aku nak menaikkan semua otot-otot kekar aku ni dengan bersukan. Jogging sudah. 20 minit satu sesi, 3 kali seminggu. Aku nak stamina. Jadi aku perlukan jantung yang kuat. Betul kan? Barulah cergas dan cerdas. Bukan sin chan la. Orang keluar ikut pintu ko karang keluar ikut tingkap.

Santa tak datang rumah aku krismas lepas. Tapi aku tak harap pun. Sebab aku tahu dia takde budget tahun ni. Ekonomi dah teruk. Baik dia simpan duit dia buat belanja seharian. Lemak la tiap-tiap tahun nak bagi hadiah. Ramai tu wei dia kena bagi. Sengal...

Err.. ada sesiapa yang tahu macam mana nak lukis lukisan jenis 'chibi'. Ya kecil. Kepala dengan badan sama saiz. Faham tak? Puas aku cari tutorial kat mana-mana tapi tak jumpa yang aku senang faham. Aku fikir macam nak melukis balik la tapi tangan dah gelong. Lama dah tinggalkan. Huhu..

Aku doakan kalian semua gembira dan aman dan damai. Tahun ni aku tau ramai yang susah. Rileks k. Hidup perlu damai. Ingat Tuhan. Hidup kau akan selamat. Aku perlu rehat sebentar. Sehingga bertemu sekali lagi.

Selamat ya...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...