Followers

Gamers

Monday, December 24, 2012

Yandere, cerita tentang watak...


Yandere - Seseorang yang pada mulanya baik, penyayang dan lemah lembut sehingga bila bertemu dengan orang yang dicintai, berubah menjadi kasar dan ganas hanya kerana terlalu obses pada kekasihnya...

Aku tengok balik Mirai Nikki (Future Diary), mengisahkan 12 orang yang memiliki diari masa depan berlawan antara satu sama lain bagi meraih tempat sebagai penganti Tuhan mengawal masa dan ruang. Ha... sinopsis tulis sendiri. Manga, anime dan live action lengkap. Cerita lama...

Yuno Gasai dalam mod Yandere

Aku tengok balik sebab aku suka watak Yuno Gasai dalam cerita ni. Baik (?!), penyayang (!?)... wahaha... bukan, aku tipu... Aku suka watak dia sebab hanya satu... dia setia... Dia sanggup buat apa sahaja asalkan kekasihnya selamat, dan terus menyintai dia...

Ya, dia ada masalah, mentalnya tidak stabil. Dia sanggup membunuh untuk kekasihnya, dan juga cemburu buta. Dia selalu ambil langkah yang drastik dan radikal. Berani dan bijak dalam mengira setiap langkah yang patut diambil untuk keselamatan kekasihnya.

Kesetiaannya tiada batasan. Cuma tindakannya terlalu radikal. Bayangkan kerana terlalu sayang, dia sanggup kurung kekasihnya supaya jauh dari musuh.

Radikal... Kalau orang tanya watak untuk Yandere terbaik, undi aku pada Yuno Gasai...

Jadi aku baca forum, tengok apa pendapat orang pasal Yuno-chan ni. Haha... Kebanyakkannya suka, rasa dia cool dan hebat. Tetapi bila ditanya kalau dalam dunia nyata ni, nak ke bersama dengan orang macam ni.

Kebanyakkannya tak sanggup... Kalau kau rasa susah nak garap idea Yandere ni, ambil contoh begini... Macam mana rasanya bersama dengan seorang pembunuh bersiri yang cemburu buta...

Dapat bayangkan? Heh...

Ramai yang bincang hal ni rasa idea ini amat amat dan amat menakutkan. Ya, dia setia... amat setia... tetapi sanggup membunuh, sanggup mengorbankan diri... Aku rasa untuk manusia normal, ini terlalu berat untuk diterima...


Aku tak pernah jumpa perempuan macam ni, mungkin kerana komuniti yang aku duduki ni amat baik orangnya. Pui.. Tapi aku juga ada keinginan untuk merasa 'ketakutan' yang mereka bincangkan ni.

Mungkin ini perkara bodoh untuk aku harapkan... Huhu... Lagipun ini watak komik. Jepun terkenal dengan benda yang pelik. Aku tak rasa wujud perempuan macam ni. Tapi ini tak memberhentikan aku untuk berimaginasi...

Bagaimana kehidupan bersama seorang Yandere...

Benda yang mampu aku fikir, ya... setiap masa kami akan selalu berdua. Menikmati kehidupan. Hanya berdua. Tiada orang lain. Tiada keluarga, tiada kawan, tiada jiran tetangga. Hanya kami berdua. Kalau ada pun habis dibunuhnya...




Paling teruk jadi kat aku pun mati. Ke dua teruk kena kurung, kena rantai, makan bersuap, dan hari-hari aku hanya melihat dia.

Itu hanya terjadi kalau aku lemah. Perempuan macam ni aku fikir lelaki kena dominant. Kena kuat dan berani baru tak jadi macam aku cakap tadi. Dan itu yang terjadi pada Yukiteru bila dah akhir-akhir bab dalam Mirai Nikki.

Mentalnya tidak stabil. Jadi kena selalu tengok dan hati-hati. Hidup jadi berkali ganda cabaran dari manusia biasa. Namun kebaikkannya, dia takkan curang. Tidak sekalipun terlintas dalam benak fikirannya akan tinggalkan kau. Somewhat, buat kau rasa selamat.



Dan bila jadi kuat, dia akan lebih hormat, lebih memandang aku sebagai lelaki. Dia mula dengar cakap, tidak terlalu radikal. Dan bila tahap macam ni, kau sedikit demi sedikit boleh mengawal dia. Setia tidak menjadikan dia selalu mendengar cakap, sebab tu kena usaha agar dia jadi patuh. Kena faham... dalam fikiran dia, hanya ada aku. Jadi apa sahaja yang dia rasanya betul, dia akan buat... Walaupun salah...

Ha...

Bila menulis ni, rasa takut pulak. Haha... Tetapi takut ini cukup kuat untuk aku kagum pada watak Yandere ni. Jika ada peluang aku juga mahu. Biar dia warnakan hidup aku dengan warna merah... sekurang-kurangnya hidup aku mencabar sedikit (ke sebanyak...!?)

Ha...

Kalau terlintas dalam fikiran kau watak Yandere ni macam dalam cerita My Sassy Girl. Kau silap. Tu Tsundere... Aku taknak ulas Tsundere... Aku tak rasa cerita yang aku baca dan ada watak Tsudere ni menghiburkan aku. Aku rasa menjengkelkan... No komen... Perempuan selalu kena senyum. Napa nak ganas2 pada hari pertama aku kenal kau. Pui...

Ha...

Sekian... Sebelum aku melalut. Aku nak melayan live action pulak. Tak pernah tengok lagi... Huhu... Dengar kata ceritanya lain sedikit. Skala Yandere heroinnya dikurangkan sedikit ke tahap tidak terlalu extreme... Hampa... Tapi kita try tengok dulu macam mana...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...