Followers

Gamers

Sunday, June 12, 2011

Trojan-BNK.Win32.Keylogger.gen - Macam mana nak buang

Diatas adalah nama virus komputer yang menyerang pc aku semalam. Sedang syok aku duduk membaca artikel pasal wordpress, tiba-tiba benda ni pop out kat skrin monitor aku...

My... my.. kurang ajar... disebabkan laptop yang aku guna sekarang adalah kepunyaan bapa aku (ya, aku tiada laptop, pengguna tegar desktop), agak sedikit mengelabah.

Tapi sebagai salah seorang yang digelar pro dalam hal-hal komputer masa kat utm dulu, aku cool kejap. Tenang... Kita tanya atuk google...

Menurut beberapa blog dan forum yang atuk google suggest kat aku, ianya berasal dari antivirus Win 7 Security 2011 atau 2010. Virus ini akan mengeluarkan pop out yang salah satu seperti diatas yang bakal membuatkan kau mengelabah ayam sebentar.

Bila pop-out ni keluar, ia akan rekemen kau untuk membeli antivirus ini untuk membuang virus di atas. Pendek kata, ibarat macam taukeh kedai tayar pancitkan tayar kereta kau, kau nak buat apa? Nak taknak keluar la duit betul untuk taukeh tadi. Ya, dalam dunia serba canggih ini, teknik kurang ajar seperti ini juga adalah salah satu cara marketing yang hampir berkesan kepada mereka yang buta IT...

Antara simptom selepas merebaknya virus ini adalah,
  • pc kau menjadi slow habis, 
  • akan ada gangguan internet, 
  • browser kau akan keluar kenyataan yang dia sedang cuba melindungi pc kau dari terus merebak virus ini,
  • window explorer dah mula tak boleh buka, 
  • segala shortcut pada desktop dan taskbar kau akan hilang fungsi,

Dan segala simptom di atas tidak berlaku serentak. Ini adalah pengalaman penulis. Heh...


Thanks to atuk google, aku jumpa satu artikel yang mengajar cara menghilangkan virus di atas dengan percuma. Aku terangkan dalam bahasa melayu k..


Langkah 1
Pergi download Spy Bot dan Malwarebytes. Benda ni free je. Kalau tak boleh download di pc yang terkena virus tadi, jangan gusar, pergi cari pc lain dan download.

Langkah 2
Install kedua-dua antivirus tadi. Disarankan update dahulu selepas siap install. Kalau tak boleh install, jangan gusar lagi, terus ke langkah 3...

Langkah 3
Restart pc kau, ini untuk window 7 k.. Restart pc, dan tekan F8 berulang kali untuk boot pc dalam Safe Mode with networking. Selesai masuk ke safe mode, kalau tak install lagi 2 antivirus tu, gi la install dulu. Kemudian jangan lupa update.

Disarankan menggunakan Spy Bot dulu kemudia baru Malwarebytes.

Langkah 4
Restart pc kau lagi. Masalah kau selesai.

Ada orang ajar buang virus ni manual (bermaksud tanpa guna antivirus tadi) dan aku dapati agak leceh dan mengelirukan kerana lain pc, lain virus ni bertindak. Macam aku yang agak lewat tadi, virus ni telah melepaskan 22 malware dalam pc aku. Itu yang membuatkan berlakunya simpton-simpton di atas.

Aku baca lagi, katanya virus ini memang mampu menipu antivirus yang sedia ada. Aku baru je terfikir nak renew lesen Kaspersky laptop ni. Dah terkena virus. Serik-serik.

K la.. Sekian tutorial hari ini.. Berjumpa di lain masa... aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...