Followers

Gamers

Saturday, June 15, 2013

Macam mana nak kira spread

Penulisan ini adalah bagi mereka yang trade dan tertanya-tanya:-
  • Kenapa masuk trade je negatif
  • Kenapa dalam chart dah kena TP tapi order tak tutup. Broker tipu ke
  • Kenapa aku masuk trade tapi price tak sama dengan yang aku masuk
Cukup2 dengan alasan broker tipu. Belajar k. Tapi, aku tak nafi kadang ada juga broker buat tipu-tipu ni. Nasib la.

Aku sedang uji satu teknik trading baru, dan ada banyak ralat dalam pengiraan aku. Jadi aku tukar pengiraan aku sana sini tapi masih ralat. Aku jadi bingung kejap. Aku ada satu fail spreadsheet yang aku guna untuk mengira sama ada satu-satu trade aku ambil itu mendatangkan untung atau rugi. Dan fail spreadsheet aku ni juga beritahu aku berapa drawdown setiap trade yang aku ambil.

Amat menyenangkan kerja aku bila ada idea baru untuk di uji.

Sistem trading aku sekarang menggunakan fail spreadsheet yang sama. Jadi... jika fail ini ada terdapat ralat ketika aku programkan dia, bermakna sistem trading aku sekarang perlu dikaji semula.

Erk...

Dalam kerja aku, kesalahan dalam matematik tiada toleransi. Walau satu pip salah kira bermakna kerugian yang amat. Aku ambil hampir sebulan untuk menulis kod dalam spreadsheet ni, termasuk nak faham spread broker, price pada chart dan sebagainya. Ia jadi sukar kerana kurangnya pemahaman dari segi pengiraan spread.

Penulisan ini bukan bagi orang yang tak pernah trade. Jadi sila abaikan seterusnya.

Jadi... Bila aku semak balik. Aku fikir aku buat kesilapan dalam fail spreadsheet aku. Keliru dengan pengiraan spread.

Jadi aku semak balik fakta disebalik price dan spread ni. Sebelum aku mula, objektif aku adalah untuk mencari price sebenar dalam satu-satu situasi dengan berpandukan price pada chart. Chart mengikut harga BID

---
Contoh
Bila aku BUY pada EURUSD spread 2
Price Chart : 1.3000
Price Terminal : 1.3002

Tapi, bila aku nak tutup order profit +10 pips

Price Terminal 1.3002+0.0010=1.3012
Price Chart : 1.3012

Jadi, bila aku kata aku nak untung 0
Maka untuk Buy

Price chart : 1.3000
Price terminal buy : 1.3002
Price terminal TP0 : 1.3002
Price chart TP0 : 1.3002

Jadi untuk Buy, aku kena tulis dalam spreadsheet aku.

Price Terminal = Price Chart + Spread
Price TP = TP + Price Terminal = TP + Price Chart + Spread

*TP & SL sama dengan harga terminal

Contoh pengiraan
Aku Buy pada jam 6:00. Pada chart, harga dia 1.3000. Bila aku masuk trade, terminal aku tulis harga Buy aku adalah pada 1.3002. Aku letak TP 10.

Market bullish sampai, 1.3010. Persoalannya, kena tak TP aku?

Price masuk buy
Chart : 1.3000
Terminal : 1.3002

Jadi TP aku 1.3012

Price TP ni ikut chart, jadi... kat chart, price aku mesti 1.3012 untuk capai TP. Jadi tak kena la TP aku.

---

Untuk Sell.
Price Chart : 1.3000
Price Terminal : 1.3000

Lain dengan Buy, bila nak buat order, Price pada chart sama dengan price terminal. Tetapi dengan SL10...


Price terminal : 1.3000

Price TP : 1.3010
Price Chart TP : 1.3012

Jadi, SL aku akan kena bila kat chart 1.3012.

Jadi kat spreadsheet aku, formulanya untuk Sell :

Price Terminal = Price Chart
Price Chart SL = SL + Price Terminal + Spread = SL + Price Chart + Spread

*TP & SL sama dengan harga terminal
---

Kenapa pengiraan ini penting. 


Jujur kata, ini nampak mudah, tapi bila aku nak coding dalam spreadsheet, jadi keliru. Contoh.

Bila kau tekan CTRL + S kat MT4 kau, kau akan dapat file CSV. Dalam file tu ada senarai price untuk instrument pada chart. Dalam senarai tu ada Date, Time, Open, High, Low, Close, Volume. Maklumat ni standard bagi setiap price list yang kau download dari terminal atau dari website.

Dan dari maklumat ini kau boleh backtest guna software spreadsheet seperti MS Excel dan OpenOffice Calculus. Belajar guna formula IF... Formula ini amat amat amat amat amat (atau aku patut kata teramat) berguna.

Katakan,
Instrument : EURUSD; spread 2.
Pada pukul 6:00 price semasa adalah 1.3000. Jadi aku buat Pending Order:-
Buy Stop (A) : 1.3010
Sell Stop (B) : 1.2990
Buy Limit (C) : 1.2990
Sell Limit (D) : 1.3010

Jadi, kalau harga sekarang adalah 1.3010, mana PO aku yang kena? Ya, kalau kau faham... kau akan tahu jawapannya selepas ini...

Hanya Sell Limit (D) sahaja yang kena. Kat bawah adalah contoh lagi...

Price chart : 1.3010 - PO hit : (D)
Price chart : 1.3012 - PO hit : (A)(D)
Price chart : 1.2990 - PO hit : (B)
Price chart : 1.2988 - PO hit : (B)(C)

Lain pula halnya dengan TP dan SL. TP dan SL ikut harga yang ada pada terminal. Jadi.

Kalau aku ada Buy pada 1.3010 dengan TP 10 dan SL 10.

Price chart : 1.3020 - Hit TP
Price chart : 1.3000 - Hit SL

Kalau aku ada Sell pada 1.2990 dengan TP 10 dan SL 10.

Price chart : 1.2978 - Hit TP
Price chart : 1.2998 - Hit SL

---

Jadi aku harap kau faham kenapa masuk order je dah -2 pip; kalau spread untuk instrument tu 2. Dan kau juga faham kenapa tengok kat chart dah kena dah line TP or SL kau tapi order tak close lagi. Broker tak tipu. Ini pengiraan dia.

Betul, akan ada diantara kau yang kata ini mudah. Aku tak nafi ini mudah. Tapi boleh keliru. Ada silap boleh komen. Aku nak betulkan balik spreadsheet aku, dan kira balik sistem aku. Aku ucap selamat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...