Followers

Monday, December 29, 2008

Letto - Sebelum Cahaya

Letto - Sebelum Cahaya


Sebelum Cahaya - Letto
Ku teringat hati
Yang bertabur mimpi
Kemana kau pergi cinta
Perjalanan sunyi
Engkau tempuh sendiri
Kuatkanlah hati cinta

Chorus:
Ingatkan engkau kepada
Embun pagi bersahaja
Yang menemanimu sebelum cahaya
Ingatkan engkau kepada
Angin yang berhembus mesra
Yang kan membelaimu cinta

Kekuatan hati yang berpegang janji
Genggamlah tanganku cinta
Ku tak akan pergi meninggalkanmu sendiri
Temani hatimu cinta

Chorus

Ku teringat hati
Yang bertabur mimpi
Kemana kau pergi cinta
Perjalanan sunyi
Engkau tempuh sendiri
Kuatkanlah hati cinta

Chorus

***

Sejak masuk semester baru, aku suka dengar lagu ini. Mungkin kerana liriknya, tapi aku rasa lebih kepada muziknya.

Ia membawa aku kembali kepada masa sebelum aku mulai mencintai orang lain. Sebelum masa hati aku dihuni oleh cahaya.

Saat di mana aku rasa cinta itu datang, namun aku tidak mengerti rasa itu. Aku rasa tenang. Aku tahu, ia adalah perasaan yang tenang.

Heh, pendek kata, aku pun tak mengerti mengapa masa itu adalah sesuatu yang amat tenang. Aku suka lagu ini. Buat aku teringat kisah lalu yang lebih menyenangkan.

Dan juga buat aku rasa, masa yang lalu hanya boleh aku kenang. Masa depan lebih penting bukan?

Enjoy ya...

Friday, December 26, 2008

***
Dia kata... Setelah dia mati, dia taknak jadi hantu untuk temani sepanjang hidup aku lagi.

Tapi, aku masih mahu dia jadi hantu untuk aku, untuk temani aku agar aku tak sepi. Menjadi manusia terlalu banyak pantang larang. Aku rela jika dia jadi hantu untuk temani hidup aku.

Cuma aku tak harap muka dia hodoh dan seram. Boleh tak jadi hantu yang cantik...

Heh, tapi apa daya aku. Tapi, jika dia berubah fikiran untuk jadi hantu aku semula, aku akan menyambut dengan hati terbuka.

Kerana aku sendiri tidak rasa seperti manusia biasa, barangkali benar...

Akulah hantu sebenar... takut? Jangan takut, aku tak makan orang. Aku datang dekat kalian hanya untuk bermain...

Selamat ya...
***

Speed typing test

Aku selalu kata aku mampu menaip dengan laju. Hari ini baru aku sedar aku tak la selaju mana.

36 words

Typingtest



154 points, so you achieved position 945495 of 1661324 on the ranking list


You type 199 characters per minute
You have 36 correct words and
you have 0 wrong words

Haha...

Walaubagaimanapun, aku tahu kenapa aku lemau dalam test ni.
  • Bahasa Inggeris
  • Tidak cekap membaca
  • Struktur ayat yang sukar diingati
Menjadi kebiasaan apabila membuat entri di dalam blog, aku fikir dahulu apa nak tulis. Maksud fikir di sini adalah mengingati perkara penting yang nak di tulis. Selebihan hanya naluri dan pengalaman.

Menaip dalam bahasa bukan Melayu dengan laju memang tiada dalam bakat aku. Huhu...Kemampuan aku untuk menaip dengan tidak memandang keyboard terhad kepada perkara yang ada dalam fikiran aku sahaja. Andai diberikan aku satu petikan cerpen dan mahu aku menaipnya semula, ia pasti akan memakan masa yang lama berbanding jika aku ingat petikan cerpin itu.

Walaubagaimanapun, aku fikir ada cara mahu kalahkan permainan (?) ini. Huhu... Tapi taknak bagitau... hehe... apa kata kalian cuba...? Ada bran?

Thursday, December 25, 2008

Let love fill in the air. And we can live happily ever after...




Katanya...

I am in love
Love person who love me
If you hate me
Then nothing I can do
Because my life does not goes around with it
Why not we fill this world with love
Let love fill in the air
And we can live happily ever after


Heh, bukan dari aku tapi dari seorang teman, kawan...

Simple je kan namun memakan hati aku. Baru-baru ni aku lost faith in love. Banyak kejadian dalam hidup aku baru-baru ni menafikan kuasa cinta itu adalah segalanya.

Dunia serba moden, hidup aku sering dikelilingi dengan masalah yang biasa dihadapi oleh manusia biasa. Duit...

Aku lihat bagaimana manusia berubah hanya kerana duit. Hilang kasih sayang sekelip mata hanya kerana duit. Bergaduh dan bertekak hanya kerana duit.

Dan semua peristiwa itu melahirkan aku yang percaya duit dan kemewahan itu kuasa yang terhebat untuk zaman yang aku duduki ni.

Walaubagaimanapun, kata-kata dari teman itu menyentuh perasaan aku. Simple je ayat dia namun aku tak tahu kenapa, ia amat menyentuh perasaan aku.

Biarkan cinta memenuhi ruang udara, dan selamanya kita akan hidup gembira.


Aku fikir, jika manusia tidak dijadikan dari tanah dan lumpur yang berbau, manusia sekarang akan menjadi baik dan aman. Tetapi bersyukur ya, kerana Dia telah ubah dari buruk kepada kemuliaan kepada kita, manusia. Dalam kotor takpa, pelan-pelan cuci. Luar dah elok dah, tak payah susah-susah nak ubah.

Lagipun, kalau dalam dan luar kita baik, aku tak fikir dunia akan menjadi tempat yang interesting kan.

Teman, kemahuan kau besar. Mengajak aku memenuhi dunia dengan cinta. Maaf, aku tak daya sekarang. Aku telah meletakkan diriku untuk dunia yang serba ada.

Namun, aku gembira jika satu hari nanti, kau mampu menjadikannya realiti. Aku pasti, tahkala kau berjaya merealisasikannya, aku ketika itu telah penat dengan duniaku. Maka ketika itu ajaklah aku. Aku akan mengikutnya, bersama kamu, bersama temanmu, bersama-sama... memenuhi ruang udara dengan rasa segar, rasa cinta...
Lama tak menjiwang kan...? Haha... Thanks frend...!!

My Brilliant Brain : Make me genius

Hanya nak kongsi wawancara dari National Geoghrafic. My Brilliant Brain - Make me genius. Kisah Susan Polgar dilatih untuk menjadi genius dalam catur. Siapa dia, wiki sendiri k.

Aku suka tengok dokumentari ni. Kadang terfikir kenapa aku tak jadi macam dia. Menjadi genius. Hm...

Enjoy k...

My Brilliant Brain : Make me genius part 1 of 5


My Brilliant Brain : Make me genius part 2 of 5


My Brilliant Brain : Make me genius part 3 of 5


My Brilliant Brain : Make me genius part 4 of 5


My Brilliant Brain : Make me genius part 5 of 5

Wednesday, December 24, 2008

Siri nak masuk semester baru

Ya selamat. Masa amat mencemburui aku. Cuti nak habis dan aku masih belum puas tekan-tekan butang lagi. Ya.. ya.. main game. Apa lagi yang aku tahu bila aku cuti. Betul tak?

Semester baru ni bakal meragut segala macam hidup aku. Sebab... aku akan mula bikin PSM. Apa tu, kalian tak tahu? Projek Sarjana Muda tahu. Ya, belajar tinggi-tinggi buat apa kalau tak di'test' pada sesuatu, contoh kat sini adalah membuat projek.

Saat inilah segala macam benda yang ko belajar dari tabika sampai universiti ko akan guna untuk siapkan satu projek.

Celakanya, ko akan guna banyak waktu. Baca banyak buku. Jumpa ramai orang. Mula bercakap dan menulis. Dan lebih memeritkan aku, hilang masa untuk diri aku sendiri. Oh, aku tak boleh hidup tanpa bermain game, membaca yang-kau-orang-kata nonsense dan tidur lebih masa.

Tapi baiknya, kemungkinan besar aku akan jadi manusia berguna kepada masyarakat. Lebih baik lagi 'pointer' aku mungkin boleh naik dan... jap, kenapa mesti guna mungkin? Celakanya...

Bagi aku, PSM ni 'ace' aku yang terakhir untuk dapat kerja nanti. Ya, aku kena kerja sara hidup aku dan keluarga aku esok. Mereka dan aku perlu duit ,tahu? Satu unsur yang ramai manusia sekarang sanggup buat apa sahaja untuk memilikinya, benar?

Hm, apa lagi kalian mahu tahu...? Aku tak ada nak cakap dah. Aku nak sambung main ps2. Aku ada lagi 4 hari nak habiskan semua game yang aku ada. So, selamat ya...?

Tuesday, December 16, 2008

Bulan menerokai, benar?

Bermain. Cuti adalah masa untuk bermain. Ya, orang sekarang sibuk dengan Playstation 3, tapi aku masih sibuk mengadap Playstation 2. Tahu, Harvest Moon : A Wonderful Life.

Bertani dan menternak binatang ternakan adalah rutin permainannya. Jika mahu lebih baik, berbaik-baiklah sesama jiran. Ya, ia mengisahkan sebuah kehidupan.

Jika kalian punya sebidang tanah yang berpotensi untuk diusahakan, masakan mahu menjualnya. Bermain permainan ini agak menyentuh perasaan aku. Hm, hidup aku di dalam permainan itu hampir seperti kehidupan yang aku inginkan kelak. Berada di tempat yang tenang, melakukan kerja sendiri dan keluar peluh.

Seperti, hm... adakah baik, jika aku usaha mencari modal, mencari tanah dan mengusahakan seperti aku mengusahakan di dalam permainan itu. Ya, profeson yang tidak glamor tapi masih menguntungkan. Susah? mana kerjanya yang tidak susah, benar?

Aku suka hidup aku di dalam permainan itu. Namun realitinya, aku tahu. Jika aku mahu merealitikan kehidupan aku di dalam permainan itu, ia bukan sesuatu yang mampu dicapai dengan bermodalkan duit dan tanah. Aku perlu kerja keras.

Beli sebidang tanah. Buat rumah di situ. Ternak lembu atau kambing, atau ayam. Bertani, bercucuk tanam. Bergaul dengan mereka yang tenang dan jauh dari kesibukan kota. Aku fikir, tiada kehidupan yang lebih baik dari itu.

Tapi, bila lihat tangan aku yang lembut dan laju menaip, barangkali ia bukan tangan yang mampu mengangkat cangkul dan memberi makan ayam. Akan tetapi, jika ada peluang, aku pasti mahu mencubanya...

Hei, siapa kata ia profeson yang tidak menguntungkan. Rajin-rajin tengok tv k, bukan akademi fantasia atau sehati berdansa. Tetapi wawancara, boleh?

Lagipun, berpeluh itu bagus bukan...? Heh...

Monday, December 15, 2008

Jam 4

Peh... dah bersarang kat sini. Nama je cuti tapi malas updated. Sebab...

Aku homey, so hidup punya rutin. Bangun, makan, kerja, main, tidur. Setiap hari sama, maka tak jauh ke mana kepala aku mampu pergi untuk aku luahkan di sini.

Seperti biasa. Jam pukul 4.25pagi dan aku masih belum tidur. Duduk di rumah kulit aku tidak di ratah matahari. Dan sebab itu kelawar macam aku masih bangun bukan mencari makan, tetapi melunaskan nafsu terhadap kemewahan dunia internet.

Porno? haha... aku tak secelaka itu. Nafsu yang ku katakan adalah infomasi. Bayangkan, betapa bosannya aku semalam, aku buka wikipedia semata-mata nak baca apa tu virus-T. Ada yang akan kata tiada manfaat membaca benda yang tidak wujud, tetapi bagi aku... hm... selagi aku enjoy, aku tak rasa ianya adalah sia-sia.

Puas menonton Chocolate, tengok perempuan belasah lelaki. Bila lihat rambut watak itu, aku teringat Syarifah Hadli, eh jap... dia kot yang berlakon. Macam dia je. Haha... aku bergurau ya... Bila fikir balik, boleh ke dia ber'tomoi'. Gentar seh...

Ada lagi 2 minggu untuk balik ke UTM. Secara jujur, aku tak sukakan suasana di sana. Senang rasanya duduk rumah, hidup di bilik kecil ni. Bermain dan bekerja sesuka hati. Makan dan tidur semahu hati.

Aku harap, hidup aku di masa hadapan juga begini. Punya bilik kecil yang penuh dengan kehidupan. Aku fikir, aku tak minta banyak. Jangan ganggu hidup aku, dan aku tak ganggu hidup kau. Aku sedang bahagia sekarang.

Aku semakin dewasa kan. Semakin punya peluang yang tipis untuk hidup seperti itu. Lagipun, ada orang yang mencintai aku sedang menunggu untuk aku berubah rasa, berubah arah dan berubah diri. Menjadi manusia normal, menjadi pemimpin.

Sekian, celoteh jam 4...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...