Followers

Gamers

Tuesday, June 15, 2010

Hidup seorang Bachelor of.... #2

Maaf dah lama tak update. Aku tak ke mana-mana. Hanya di rumah. Cuma agak keterlaluan depress. Mungkin kerana terlalu mengenang masa lalu, dan takut akan masa depan. Dan be glad, aku fikir aku ok sekarang.

Forex... Hm... Tak banyak yang aku buat baru-baru ini. Dan kerana itu aku tidak menulis tentangnya. Fikiran aku kusut. Dan kerana itu, aku tidak berbuat apa.

Malam ini seperti biasa aku tidak mampu tidur, terfikir apa masa depan aku. Sebulan setengah duduk di rumah hanya mengadap komputer aku fikir, hidup aku cepat menjadi singkat.


Maka, aku buka Word. Dan ketahuilah, malam ini aku baru menulis resume. Job-hunting is about to begin. Dan maaflah, aku tak dapat berkongsi apa yang aku tulis dalam resume itu. Huhu...

Aku teringat 2 minggu lepas, ayah aku berkata kepada aku, "Plan hidup kau...". Menyedarkan aku tentang masa depan. Apa aku mahu buat, apa aku mahu capai. Aku fikir kembali dalam seminggu ini, aku hanya murung, tidak berbuat apa kecuali main game, tengok movie dan membaca. Itu minat aku, dan itu yang mampu menceriakan aku, walaupun aku perlu seminggu untuk dapat hidup aku semula.

Plan hidup aku. Apa aku mahu...? Banyak. Secara amnya duit dan keluarga. Keluarga, mak, ayah dan adik. Dan ada rezeki isteri dan anak-anak. Itu kemudian. Untuk duit.... Aku perlu menjawab soalan berikutnya... Bagaimana...?

Sepanjang aku duduk di rumah, selain forex, aku rajin surf di internet untuk dapatkan apa-apa maklumat tentang perniagaan. Aku suka berniaga. Kadang bukan sebab duit, ia lebih kepada kerana aku dapat ramai kenalan. Seronok kan ramai kawan.

Aku juga suka benda. Hanya berniaga sahaja aku dapat fikir sebagai medium untuk akses barang murah dan berkualiti. Cepat dan puas hati. Aku tak tau, aku hanya suka barang dari duit. Lagipun itukan peranan duit, untuk mendapatkan benda. Huhu...

Dan itu datang idea, walaubagaimanapun hidup aku kelak, aku mesti akhiri dengan menjadi seorang perniaga. Businessman. Entrepreneur. Aku hanya mahu akses, untuk setiap benda-benda yang aku suka. Dan itu yang aku mahu buat.

Forex hanya permulaan. Namun, sejak akhir-akhir ini aku agak putus harapan sedikit tentang forex. Dan itu yang membuat aku terfikir untuk menulis resume. Untuk mencari pekerjaan. Old-fashion way to obtain money.

Dan ketahuilah, itu yang membuatkan ayah aku berkata begitu, "plan hidup kau...". Resume ini datang kata-kata ayah aku, yang datang dari keputus-harapan aku dengan forex.

Aku ingat ayah aku suruh aku duduk rumah sahaja dan fikir apa bisnes yang aku mahu dan mampu lakukan. Mencari pekerjaan, bagi ayah aku bukan solusi kepada masa depan aku. Dia galakkan aku bisnes. Kerah minda dan keringat untuk menjadi independent. Namun, aku fikir aku sudah sampai limit kepada kekerahan itu.



Dan akhir sekali, ayah aku berkata lagi...

"Sama ada join mlm, atau pergilah kerja dengan kedai jual kereta..."

Dan dari situ baru aku nampak apa ayah aku nampak. Bisnes. Bukan untuk duit. Tapi sebenarnya untuk orang. Menjadi kenalan, mencari kenalan. Menyelesaikan masalah orang. Dan itulah usahawan. Menjadi usahawan. Orang, adalah penyelesaian kepada masalah masa depan aku.

Malam ini aku menulis resume. Dan aku stuck pada bahagian objektif karier. Sama ada untuk menjadi engineer... atau menjadi saleman. Ugh...

Kau... maaf ganggu tengah malam ini ya... membaca rapikan aku. Huhu.. aku ucap selamat...!

Oh, jika kau tanya adakah aku mengundurkan diri dalam forex. Tidak... belum lagi. Mungkin cuti sebentar...

Oh dan maaf kalau tema blog aku kali ini agak menyakitkan mata... kau boleh komen... aku tukar kemudian...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...