Followers

Gamers

Thursday, September 9, 2010

Ramadhan itu indah...

Ramadhan berlalu. Hati aku sedikit sayu. Dalam seumur hidup aku, Ramadhan ini adalah Ramadhan yang terbaik pernah berlaku dalam diri aku.

Ramadhan kali ni banyak dihabiskan di PLKN. Dan itu yang menghidupkan Ramadhan aku tahun ini.

Seperti kata aku pada entri lepas, hati aku sayu ketika meninggalkan surau di sana.

Bila hampir tiba waktu Maghrib, kami ramai-ramai berkumpul, mengambil makanan masing-masing dan menunggu. Tiba waktu, kami makan bersama. Dan itulah kebahagiaan orang berpuasa, ketika mereka berbuka puasa.

Selepas itu, kami beramai-ramai ke surau menunaikan solat Maghrib. Solat berjemaah. Dan ini amat memberi kesan kepada aku. Sehingga ke hari ini, jika aku niat untuk solat, aku akan tersasul berniat solat jemaah.

Dan aku tahu, Nabi Muhammad SAW yang tidak pernah solat berseorangan diri seumur hidupnya mampu dilakukan sekarang. Hanya jika aku dalam kumpulan mereka-mereka yang selalu menunaikan solat jemaah.

Zikir Munajat

Menunggu waktu Isyak tidak pula dibuang begitu sahaja, kami berzikir beramai-ramai. Zikir munajat, doa taubat, Asma Al Husna, Ya taiba dan macam-macam lagi. Aku terhibur...

99 Nama Allah
Solat Isyak, selesai kemudian Solat Sunat Terawih 8 rakaat. Tidak dilengahkan diantaranya. Selesai, Solat sunat Witir 3 rakaat. Tidak pernah aku rasa masa itu berjalan, segalanya berjalan tanpa rasa payah.
Ya-Taiba

Selesai witir, dibacakan niat puasa. Peringatan agar esok, agar puasa tidak sia-sia.

Aku rindu setiap detik itu di sana. Aku tak nafi, PLKN memang memenatkan. Still, aku rindu malam itu. Dan kini, Ramadhan berlalu meninggalkan kami, meninggalkan aku. Entah mungkin kita akan bertemu lagi.

Walaubagaimanapun, di kesempatan ini aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua muslim dan muslimah. Maaf Zahir batin... Kita 0-0 ok... huhu...

Selamat2~!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...