Followers

Gamers

Saturday, November 5, 2011

FX - TMMS7 - Minggu 6

Minggu ini aku hampir margin call...

Kenapa? Hanya kerana aku terlalu sengal tak mahu menggunakan SL. Ya kawan-kawan. Itu bodoh namanya...

Sepatutnya kesimpulan minggu lepas aku letak, sila guna SL. Ya, aku lupa masa tu. Aku langgar pantang asas dalam trading forex dan aku sekarang kena tanggung akibatnya.

Buat masa sekarang, aku locking loss aku. Aku tak tahu kenapa aku buat camtu. Jujurnya, aku tidak tahu aku perlu buat apa sekarang. Bagi aku, locking dan SL tiada bezanya kecuali akaun kau nampak cantik dengan locking. Boleh nak berbalah kat komen kalau kau tak setuju dengan aku.

Tekanan? Ya... Kecewa? juga Ya... Putus asa? tidak... kerana aku tahu aku mampu dapatkan balik semua ini. Hanya kali ini kekurangan minggu ini aku perlu adakan.

SILA LETAK SL...

Buat masa ni takde SL yang stabil aku rasa melainkan rujuk dari top atau bottom sebelumnya. Tetapi aku mahu cuba SL 30 pips. Aku tak banyak equiti sekarang dan aku masih berhasrat untuk guna lot yang sama. Masih ada 3 order yang masih belum kena locking.

Aku kira, kalau kena semua locking, aku dalam loss 1840 pips. Mana nak cari? Hm... Aku yakin dengan keupayaan aku sekarang cuma aku perlu lebih teliti dan macam aku cakap...

SILA LETAK SL...

Terasa bebal sedikit minggu ini.

Oh... lupa. Pasal TMMS7...

Aku fikir aku kena lupakan teknik ini. Seperti aku katakan dahulu, teknik ini bagi aku tiada ruang untuk perbaiki atau menaiktaraf. Minggu ini drawdownnya 524 pips, satu nilai yang aku tak pernah lihat setelah 5 bulan aku menggunakannya.

Ia juga menunjukkan betapa lemah dan rapuh teknik malas ini. Aku tidak akan buang entri berkaitan dengan TMMS7, ia dijadikan sebagai rujukan di masa hadapan.

Mungkin antara korang fikir kenapa baru sekali terkena aku dah mengalah. Kenapa tidak diperbaiki. Untuk kau, sila buat backtest dan bagi aku keputusannya. Dan buat kesimpulan adakah berbaloi untuk teruskan TMMS7 atau tidak. Aku da buat dan sebab itu aku kata aku perlu lupakan.

Ada beberapa kali ianya gagal. Dan kadang kita terleka, 524 sepatutnya tidak terjadi jika aku terus tutup ketika 200 pips.

Mungkin aku termakan dengan sifat penakut aku pada minggu lepas. Ya, peraturan asas forex pertama, psikologi dan displin. Aku kalah di situ minggu ini.

Hm.. apa nak kata lagi. Equiti aku kecil. Buat masa sekarang, aku hanya ada lebih kurang 16 cubaan dengan SL 30 pips. CSR100 mempunyai nisbah Untung Rugi 3:1 (TP min 100 pips dengan SL 30pip), jadi aku fikir minggu depan aku secara keseluruhan menggunakan CSR100.

Adakah aku cukup bersedia untuk guna CSR100. Aku tak tahu, namun aku cukup yakin aku mampu menggunakannya dengan baik. Hm...

Disebabkan SL yang aku fikir agak kecil, TF15M akan jadi TF rujukan bila nak buat order. Order yang aku buat mesti merujuk garisan SL aku, bukan order.

Jadi kesimpulannya untuk minggu depan...
  • SL 30
  • TF 15M untuk masuk order

Huhu.. minggu ini rugi juga aku membebel panjang. Bagus juga. Orang kata kita belajar dari kesilapan. Tapi aku harap, ini tidak akan menjadi tabiat. Dan salah baru nak belajar, padahal dah berkali-kali benda yang sama terjadi.

Kau juga... sila letak SL. Tak sakit pun kalau loss sedikit. Namun fikir jika margin call... kau akan ingat sehingga mati.

Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...