Followers

Gamers

Friday, January 17, 2014

Scarlett vs Bomber Game 3 - Redbull Battlegrounds

Tahun lepas banyak perlawanan besar Starcraft 2 diadakan seluruh dunia. Aku tengok banyak live dan VOD (video of demand) Starcraft 2 tahun lepas dan ada satu perlawanan yang aku sangat ingat dan aku fikir aku tak akan lupa.

Scarlett vs Bomber Game 3 - Redbull Battlegrounds.


Aku tepek sini memandangkan blog ni macam memori bank untuk aku.

Apa yang menarik dengan perlawanan ini. Agresif, tak putus asa dan yang paling buat aku rasa best, licik. Perlawanan ini adalah contoh terbaik yang menunjukkan hanya satu kesalahan mampu buat kita kalah. Hanya satu jenis upgrade, akan buat game changer.

Perlawanan bermula bila pemain Terran (Bomber) cuba melakukan cheese (contoh 4 step dalam chess) ; membina barrack proxy hampir dengan kubu Zerg (Scarlett) tetapi tidak berjaya apabila Scarlett mula mengubah kebiasaan opening beliau dari ekonomik ke opening yang lebih bersifat agresif.

Seperti beliau dapat membaca apa bakal dilakukan oleh Bomber.

Scarlett berjaya menghentikan cheese dari Bomber dan serang balas kubu Terran. Namun serang balas ini juga tidak berjaya. Keduanya mula bermain mode membina kubu dan mengumpul sumber.

Middle game bermula dan menampakkan agresif Bomber tidak henti menghantar Marine menghentam kubu Scarlett bertubi-tubi. Scarlett hanya bergantung kepada Zergling, Baneling dan Mutalisk; cuba bertahan. Sebagai langkah serang balas, Scarlett menghantar unit kecil Zergling menyerang kubu kecil ke 3 Bomber bagi memperlahankan kegiatan ekonomi Bomber.

Selebihnya hanya push and pull. Aku serang dia, dia bertahan, dia serang aku, aku bertahan.

Sehingga Scarlett mengambil langkah drastik meng'upgrade' Burrow (satu ability membenarkan unit menyorok dalam tanah) bagi memasang perangkap Baneling. Sedia maklum, Baneling adalah unit kamikaze. Dan boleh bayangkan apa bakal berlaku bila baneling menyorok di dalam tanah; di atasnya adalah unit musuh.



Dan itu berlaku 2 kali dalam satu perlawanan memaksa Bomber untuk GG.... end of game.

Cunning. Itu yang terpacul dalam fikiran aku melihat bagaimana cekap Scarlett menipu musuh dan mengawal semua unit dia.

---



Perlawanan ni muncul sebagai top 5 game paling terbaik dalam tahun 2013.


Video diatas adalah reaksi penonton bila Scarlett melakukan Explode pada sekumpulan Marine pada end game.

---

Goosebump. Haha...

Ok la.. Aku ucap selamat...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...