Followers

Gamers

Sunday, June 19, 2011

Namecheap Blogger - Tukar Domain Dari Blogspot.com ke .com

Aku sedang memikirkan sama ada aku patut letak tutorial bagaimana melayari laman yang telah disekat oleh SKMM. Memandangkan dah banyak orang tulis pasal tu, aku fikir aku mahu teruskan entri yang aku rancang nak tulis dalam blog aku ni. Huhu...

---

Hari ini aku menulis tutorial harus bagaimana lagi~~~ Eh, tutorial bagaimana menukar domain blog anda dari .blogspot.com ke .com. Apa yang kau orang kena ada adalah domain. Domain adalah URL atau alamat laman web korang. Untuk beli domain, sila klik banner di bawah



Namecheap.com - Cheap domain name registration, renewal and transfers - Free SSL Certificates - Web Hosting


Aku harap kau tiada masalah jika hanya sekadar membeli domain. Kalau ada masalah boleh komen di sini, aku akan buat tutorial cara membeli domain. Dan kenapa aku beli di namecheap.com? Kerana kat sana yang paling murah aku boleh jumpa.

Ok... dah ada domain, suka la tu... Kita boleh mula menukar .blogspot.com ke .com

Langkah 1
Login akaun namecheap.com kau, dan klik my Account > manage domains. Kemudian, dekat senarai domain tu, kau klik la domain yang kau beli tadi.


Langkah 2
Pergi ke Host Management > All Host Records (ada di sebelah kiri)






Langkah 3
Di bawah 'Sub-Domain Settings', ada kotak-kotak untuk di isikan. Isikan semua kotak 3 x 5 itu seperti di bawah


Tak nampak. Macam ni...
@          216.239.38.21     A(Address)
@          216.239.36.21     A(Address)
@          216.239.34.21     A(Address)
@          216.239.32.21     A(Address)
www        ghs.google.com    CNAME (Alias)

Langkah 4
Klik 'Save Changes' kat bawah sekali.


Langkah 5
Ok, sekarang login facebook blogger dan klik Settings > Publishing.


Langkah 6
Taip nama domain kau pada kotak pertama siap dengan 'www' sekali. Tandakan pada kotak Redirect bla bla bla... Kemudian klik Save Settings


Kebiasaannya kau kena tunggu 24 ke 48 jam untuk semua ini berhasil tetapi jika dorang tak sibuk, 2 ke 3 jam dah selesai dah. Janji kau ikut apa yang aku ajar ni. Masa aku buat hari tu tak sampai sejam dah selamba dah jadi .com.

Ok, tu sahaja. Ada masa aku akan buat entri berceloteh tentang pentingnya mempunyai domain sendiri. Aku ucap selamat k...

Thursday, June 16, 2011

Anonymous berjaya serang Malaysia?

Aku tertidur semalam. Jadi tak sempat nak menyaksikan pertarungan sengit IT Specialist Malaysia dengan Anonymous.

Jadi pagi ni aku buka laptop, sambung plug laptop, on wifi dan terus surf ke www.malaysia.gov.my. dan mendapat...

Eh... Adakah ini menunjukkan anonymous berjaya. Aku memang kureng sedikit pasal benda-benda ni tapi aku tahu, mesej ini membawa maksud servernya ditutup. Macam rumah, kau tutup pintu, sapa leh masuk. Huhu...

So, aku pun gi la baca forum. Tengok apa orang komen pagi tadi berkenaan dengan 'Operation Malaysia' ni. Kebanyakkan mereka kata website tu kejap ada kejap tiada. Aku pun terbayang yang mereka sedang bertarung. Sampai dah tak larat nak bertarung, tutup je server tu. Senang...

Kau boleh baca di sini untuk Special Report : Operation Malaysia.

Agak bijak juga la terfikir untuk tutup server tu tapi ini bukan penyelesaian jangka masa panjang. Kalau ini penyelesaiannya, aku tak tahu kalau-kalau kita kena serang esok, apa yang mampu kita buat, hanya tutup pintu. Tanpa perlu fikir, mengapa kita tidak bina tembok dahulu agak boleh menyerang semula kemudian.

Aku fikir, ini hanya perang psikologi. Mereka hantar ugutan untuk hack, dan pergi tidur. Dan ironinya, kita sendiri yang tutup laman web kita. Well, kira berjaya la jugak mereka menggodam, menggodam kepala kita.

Walaubagaimanapun, berita yang sebenar aku seriusnya memang tidak tahu. Mungkin benar kerajaan tutup server tu, mungkin benar ada pertarungan pagi tadi. Tapi apa yang aku tahu, tidak kira perang psikologi atau perang cyber, aku tahu, Anonymous memang berjaya serang Malaysia.

Dan aku harap pihak yang berkenaan dapatlah belajar sedikit dari peristiwa ini. Internet memang terlalu bebas. Tiada gunanya menyekat sana sini kerana aku yakin, akan ada benda yang lebih baru dan hebat akan muncul kemudian hari..

Dan juga tiba masanya kita mengambil tahu dan meng'upgrade' segala jenis tembok api ke, apa ke bagi memperkuatkan lagi tembok pertahanan dunia cyber ni... Aiceh...

Untuk Anonymous, aku nak ucap tahniah pun agak berat juga. Still, you prove that you can do it. Dan kerana yang digodam tu laman web negara aku, aku rasa ada sedikit sakit juga walaupun aku tak pernah gi pun sebelum ni. Huhu... Patriotik la pulak...

Huhu... aku ucap selamat k...

PS: Ke Anonymous silap, aku dengar CIA kena hack semalam.. Haha...
---
12.29pm waktu Malaysia...
Aku saja surf www.malaysia.gov.my, tengok dah pulih seperti biasa... haha...
---

Wednesday, June 15, 2011

Hitman - Absolution: Trailer HD E3 2011

Abang botak tertatu kod bar di kelapa kepala kembali. Aku bukan peminat sangat pun game ni, tapi memang pernah main... Layan trailer ni dulu...



Akan datang 2012...

Analisis pelawat blog saya...!?

Beberapa hari ni aku agak... macam mana nak cakap, hm... agak mempedulikan, ke aku patut kata agak memberi perhatian pada pengunjung blog aku. Maaf, kalau bahasa inggeris, aku tibai perkataan concern je...

Kenapa aku peduli? kerana satu hari tu, aku lihat google adsense aku baru tambah 1 sen. Erk... ada apa dengan satu sen kau kata. Itu adalah sen pertama yang google bagi kat aku. Kompeni je beso, dah lama aku berblog baru la teringat nak bagi gaji aku. Tu pun satu sen.

Well, bukan itu. Dulu hanya suka-suka. Tapi aku fikir dari suka-suka baik jadi suka-suka dapat duit ye tak. So, aku ambil pendekatan untuk mengetahui apa yang kau orang mahu baca bila menjenguk blog aku.

Keyword.
Keyword adalah setiap bait perkataan yang kau tapi di google, yahoo atau sewaktu dengannya sehingga kau ketemui blog aku. Bagi affiliate marketer, keyword ni dah macam petrol dengan kereta. Kalau silap keyword, takde la duit masyuk.

So, apa yang kau orang taip untuk sampai ke blog aku...

Dari stat blogger
Dari Nuffnang

Dari Statcounter.com

Semua stat ini adalah stat pada minggu lepas. Kebanyakkan keyword yang kau orang taip adalah rasional. Dan memang bila kau taip rasional, blog aku adalah yang mukasurat pertama dalam google. Tak sangka blog aku dapat takhluk satu keyword walhal aku tak terfikir pun benda ni.

Tempat.
Kebanyakkan korang datang dari Malaysia. Kedua terbanyak di USA. Apa orang sana buat datang blog aku, aku pun tak tau. Dorang belajar bahasa melayu kot. Sebab memang ada orang putih email aku kata dia belajar bahasa melayu dari blog aku. Erk...

Blog
Ada juga dari kau orang yang datang selepas singgah blog atau forum orang lain. Kebanyakkannya datang dari facebook sebab aku buat auto-post kat wall. Kedua banyak memang google la.. haha... Dan sebab hanya baru-baru ni aku rajin ping blog aku pada gengblogger, ia jatuh tempat ke 3.

Entry
Salah satu sebab aku lihat orang datang blog aku adalah kerana aku ada menulis tentang tutorial. Dan entri sebegitu memang banyak dapat page view. Dan aku fikir aku memang perlu tulis tutorial banyak-banyak sikit. Seharian duduk depan komputer, sebenarnya banyak benda yang aku buat, dan semua tu boleh diconvert ke tutorial. Aku je malas...

Tiba saat aku kena rajin pulak...

Ok la... Aku fikir ni dah banyak tips dah aku bagi ni untuk meningkatkan pengunjung datang ke blog aku. Kau pun boleh guna jika kau rasa maklumat ini berguna pada kau. Blog aku tiada apa-apa niche istimewa. Ianya hanya tempat di mana aku mahu luahkan dan sampaikan apa yang aku rasa, dan aku tahu, untuk aku.

Dan jika datang kebaikkan untuk kau, aku ucap tahniah dan bersyukur kepada-Nya. Jenguk la selalu kat blog aku ni, sebab tak kira apa sebab pun yang membuatkan kau orang datang ke sini, aku tetap gembira. Dan lagi gembira kalau nuffnang serta google ble tambah duit aku lagi. Wahaha...

Aku ucapkan selamat datang ke Rasiona & Emosinal sekali lagi dan have fun k...

Aku ucap selamat...

Tuesday, June 14, 2011

Anonymous mahu serang Malaysia?

Ada post di wall facebook aku dari Oh! Media Network berkenaan dengan satu kumpulan hacktivist Anonymous mahu menyerang laman web kerajaan Malaysia (www.malaysia.gov.my) pada Rabu 7.30pm GMT (Khamis 3.30am waktu Malaysia). Operasi ini dinamakan Operation Malaysia


Antara sebab-sebab kumpulan ini mahu menyerang adalah kerana kerajaan Malaysia telah menyekat beberapa laman web seperti Pirate Bay dan Wikileaks serta beberapa filem dan rancangan television.

Mereka juga menuduh kerajaan Malaysia adalah salah salah satu kerajaan yang sangat strict kerana mem'block' laman-laman blog ini. Mereka juga menuduh kerajaan Malaysia tidak hiraukan hak asasi manusia dalam kebebasan berinternet.




Greetings, Malaysia,

   We have seen the censorship taken by the Malaysian government, blocking sites like The Pirate Bay, and WikiLeaks. Malaysia is one of the world's strictest governments, even blocking out movies, and television shows. These acts of censorship are inexcusable. You are taking away a basic human right. The internet is here for freedom, without fear of government interference. Do not think that no one else notices. Your structured government has done the talking, and we hear loud and clear. Let this be an announcement to all your people. This is a sign, a warning, and an opportunity to listen to ideas above your own. In a way you are being stubborn. But how will this help anyone or your country. We fear that if you make further decisions to take away human freedom. We are obligated to act fast and have no mercy. For rules were meant to be broken. And corruption was meant to be washed away and forgiven. Now we will wash your corruption away so be prepared. Take this as a favor.

We are Anonymous.

We are Legion.

We do not forgive.

We do not forget.

Expect Us.

Hm...

So aku pun wiki la kumpulan Anonymous ni. Dari apa yang aku baca, kumpulan ini adalah sekumpulan hacker/pengodam komputer seluruh dunia. Kumpulan ini tiada ketua, dan membawa maksud, ianya tidak mempunyai organisasi.

Kerana kumpulan ini terdiri daripada aktivist atau Hacktivist, banyak juga aktiviti-aktiviti menggodam yang berjaya mereka lakukan seperti menyerang Tabung Kewangan Antarabangsa dan Sony PlayStation Network, serta rangkaian syarikat penerbangan Lockheed Martin Corp dan Citibank di Amerika Utara dan banyak lagi.

Melihat reputasi mereka dalam menggodam ini, aku fikir khamis nanti laman web Malaysia bakal di'kubu' berhabis-habisan kalau nak selamat. Kadang dah macam cerita Die Hard 4, atau V for Vendetta lak.



So, kunci jam. Pukul 3.30am hari Khamis waktu Malaysia. Tengok www.malaysia.gov.my. Apa orang-orang IT dalam kerajaan mampu buat atas serangan ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...