Followers

Gamers

Wednesday, June 15, 2011

Analisis pelawat blog saya...!?

Beberapa hari ni aku agak... macam mana nak cakap, hm... agak mempedulikan, ke aku patut kata agak memberi perhatian pada pengunjung blog aku. Maaf, kalau bahasa inggeris, aku tibai perkataan concern je...

Kenapa aku peduli? kerana satu hari tu, aku lihat google adsense aku baru tambah 1 sen. Erk... ada apa dengan satu sen kau kata. Itu adalah sen pertama yang google bagi kat aku. Kompeni je beso, dah lama aku berblog baru la teringat nak bagi gaji aku. Tu pun satu sen.

Well, bukan itu. Dulu hanya suka-suka. Tapi aku fikir dari suka-suka baik jadi suka-suka dapat duit ye tak. So, aku ambil pendekatan untuk mengetahui apa yang kau orang mahu baca bila menjenguk blog aku.

Keyword.
Keyword adalah setiap bait perkataan yang kau tapi di google, yahoo atau sewaktu dengannya sehingga kau ketemui blog aku. Bagi affiliate marketer, keyword ni dah macam petrol dengan kereta. Kalau silap keyword, takde la duit masyuk.

So, apa yang kau orang taip untuk sampai ke blog aku...

Dari stat blogger
Dari Nuffnang

Dari Statcounter.com

Semua stat ini adalah stat pada minggu lepas. Kebanyakkan keyword yang kau orang taip adalah rasional. Dan memang bila kau taip rasional, blog aku adalah yang mukasurat pertama dalam google. Tak sangka blog aku dapat takhluk satu keyword walhal aku tak terfikir pun benda ni.

Tempat.
Kebanyakkan korang datang dari Malaysia. Kedua terbanyak di USA. Apa orang sana buat datang blog aku, aku pun tak tau. Dorang belajar bahasa melayu kot. Sebab memang ada orang putih email aku kata dia belajar bahasa melayu dari blog aku. Erk...

Blog
Ada juga dari kau orang yang datang selepas singgah blog atau forum orang lain. Kebanyakkannya datang dari facebook sebab aku buat auto-post kat wall. Kedua banyak memang google la.. haha... Dan sebab hanya baru-baru ni aku rajin ping blog aku pada gengblogger, ia jatuh tempat ke 3.

Entry
Salah satu sebab aku lihat orang datang blog aku adalah kerana aku ada menulis tentang tutorial. Dan entri sebegitu memang banyak dapat page view. Dan aku fikir aku memang perlu tulis tutorial banyak-banyak sikit. Seharian duduk depan komputer, sebenarnya banyak benda yang aku buat, dan semua tu boleh diconvert ke tutorial. Aku je malas...

Tiba saat aku kena rajin pulak...

Ok la... Aku fikir ni dah banyak tips dah aku bagi ni untuk meningkatkan pengunjung datang ke blog aku. Kau pun boleh guna jika kau rasa maklumat ini berguna pada kau. Blog aku tiada apa-apa niche istimewa. Ianya hanya tempat di mana aku mahu luahkan dan sampaikan apa yang aku rasa, dan aku tahu, untuk aku.

Dan jika datang kebaikkan untuk kau, aku ucap tahniah dan bersyukur kepada-Nya. Jenguk la selalu kat blog aku ni, sebab tak kira apa sebab pun yang membuatkan kau orang datang ke sini, aku tetap gembira. Dan lagi gembira kalau nuffnang serta google ble tambah duit aku lagi. Wahaha...

Aku ucapkan selamat datang ke Rasiona & Emosinal sekali lagi dan have fun k...

Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...