Followers

Gamers

Sunday, June 19, 2011

Namecheap Blogger - Tukar Domain Dari Blogspot.com ke .com

Aku sedang memikirkan sama ada aku patut letak tutorial bagaimana melayari laman yang telah disekat oleh SKMM. Memandangkan dah banyak orang tulis pasal tu, aku fikir aku mahu teruskan entri yang aku rancang nak tulis dalam blog aku ni. Huhu...

---

Hari ini aku menulis tutorial harus bagaimana lagi~~~ Eh, tutorial bagaimana menukar domain blog anda dari .blogspot.com ke .com. Apa yang kau orang kena ada adalah domain. Domain adalah URL atau alamat laman web korang. Untuk beli domain, sila klik banner di bawah



Namecheap.com - Cheap domain name registration, renewal and transfers - Free SSL Certificates - Web Hosting


Aku harap kau tiada masalah jika hanya sekadar membeli domain. Kalau ada masalah boleh komen di sini, aku akan buat tutorial cara membeli domain. Dan kenapa aku beli di namecheap.com? Kerana kat sana yang paling murah aku boleh jumpa.

Ok... dah ada domain, suka la tu... Kita boleh mula menukar .blogspot.com ke .com

Langkah 1
Login akaun namecheap.com kau, dan klik my Account > manage domains. Kemudian, dekat senarai domain tu, kau klik la domain yang kau beli tadi.


Langkah 2
Pergi ke Host Management > All Host Records (ada di sebelah kiri)






Langkah 3
Di bawah 'Sub-Domain Settings', ada kotak-kotak untuk di isikan. Isikan semua kotak 3 x 5 itu seperti di bawah


Tak nampak. Macam ni...
@          216.239.38.21     A(Address)
@          216.239.36.21     A(Address)
@          216.239.34.21     A(Address)
@          216.239.32.21     A(Address)
www        ghs.google.com    CNAME (Alias)

Langkah 4
Klik 'Save Changes' kat bawah sekali.


Langkah 5
Ok, sekarang login facebook blogger dan klik Settings > Publishing.


Langkah 6
Taip nama domain kau pada kotak pertama siap dengan 'www' sekali. Tandakan pada kotak Redirect bla bla bla... Kemudian klik Save Settings


Kebiasaannya kau kena tunggu 24 ke 48 jam untuk semua ini berhasil tetapi jika dorang tak sibuk, 2 ke 3 jam dah selesai dah. Janji kau ikut apa yang aku ajar ni. Masa aku buat hari tu tak sampai sejam dah selamba dah jadi .com.

Ok, tu sahaja. Ada masa aku akan buat entri berceloteh tentang pentingnya mempunyai domain sendiri. Aku ucap selamat k...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...