Followers

Gamers

Friday, February 21, 2014

Warframe dan bebelan...

Baru-baru ini aku kemaruk dengan game Warframe. 3rd person shooter online game. Aku tak nak review sebab malas. Ni menulis sebab aku cuba login tapi tak dapat nak masuk. Kalau dapat pun lagging.

Sedih...

Jadi aku menulis kat sini.

Cuba nak menulis tapi dalam kepala aku tiada apa-apa. Mungkin aku terlalu obses dengan Warframe, jadi dalam kepala aku hilang banyak benda. Jujur, bila aku sedih, murung dan sunyi... aku senang untuk lepaskan pada game.

Sebab aku hanya kanak-kanak barangkali. Simple-minded.

Game bagi aku macam makanan untuk minda. Aku tak suka duduk termenung tak buat apa-apa. Aku suka berfikir tapi disebabkan sekeliling aku banyak benda yang aku tak suka, aku perapkan diri main game.

Game online biasanya banyak benda kena buat. Banyak info kena tahu. Aku boleh buat formula kat spreadsheet hanya untuk game. Giler kau boleh kata tapi benda-benda macam ni biasa untuk aku... Sejak sekolah rendah lagi aku dah buat benda-benda macam ni.

Game online biasanya ada sistem trading. Tukar-tukar barang dengan duit dalam game. Aku hanya suka main. Jadi banyak benda aku kumpul. Kadang bila jari aku sakit, aku tukar jadi mode trading. Jual sana sini. Teringat masa seronok berniaga kat kolej dulu.

Semangat keusahawanan. Walaupun tak kena tempat...

Seronok juga berbual dengan orang yang ada minat sama. Berkongsi maklumat. Dunia sebenar besar. Dunia game juga besar. Banyak rahsia boleh tahu dengan hanya menggunakan "Hi..." dalam perbualaan.

Tak banyak beza dunia sebenar dengan dunia game. Beza ketara, satu tak berfaedah, satu berfaedah. Satu seronok, satu bahagia (well, sedap bahagia, sakit pun bahagia jugak).

Aku suka design setiap Warframe yang aku pakai untuk pergi berperang. Unik. Setiap warframe ada ceritanya. Ada fungsinya. Dalam keghairahan menyelesaikan misi, kita masih boleh berfikir untuk troll member, cari bilik rahsia dan melakukan aksi parkour untuk syok sendiri.

Heh...

Bila aku letih, aku ambil masa berehat. Dan berehat ini biasanya benda aku tak berapa suka buat. Kerana aku cepat hilang mengingatkan si dia.

Tapi aku fikir tak seteruk dahulu. Jujur pada diri mudah aku fikir. Sebab benda yang kita tak mampu lawan, baik jangan lawan. Mengaku... jujur. Aku cinta dia. Selesai.

Langkah seterusnya... tiada. Aku sendiri sedar aku tak usaha untuk dapatkan si dia. Hanya perasaan yang aku simpan, luahkan tapi aku tak mahu usahakan.

Dalam seumur hidup aku, ini kali pertama aku cinta, tapi aku tak mahu usaha. Putus asa mungkin. Orang kata, perbuatan itu menunjukkan kemahuan. Mungkin juga aku tak mahu. Aku tak tahu.

Kebiasaan aku bila orang bertanya ya atau tidak. Aku tegas jawab ya ataupun tidak. Sebab senang. Aku tak mahu ditanya berulang kali. Akibat belakang cerita. Selagi tak ragut nyawa aku, apa aku perlu takut. Hanya bila cinta... sekarang... aku tak boleh nak jawab. Aku cinta... ya... pergilah pada si dia...

Err.... haha...

Jawapan yang biasa aku beri.

Tanggungjawab besar aku rasa. Komitmen itu yang aku tak mahu beri. Bukan tak mampu. Tapi tak mahu. Betul orang kata, aku hanya kanak-kanak, tapi siapa tidak. Cuma mainan masing-masing dah lain. Masing-masing nak rumah besar, nak kereta besar, nak isteri 2 3... haha...

Cuma mainan aku masih tak berubah... Konsistan.

Tak salah pun dorang nak benda-benda camtu. Masing-masing punya kemahuan.

Aku berani cakap aku tak mahu kerana aku tak usaha. Nak seribu daya orang kata. Aku rela simpan sahaja dalam hati cinta ini dan biarkan duduk selamanya sambil mengadap benda yang aku suka.

Bila baca balik, kadang aku fikir post kali ni macam post budak sekolah. Aku jujur. Mood aku macam ni sekarang. Jadi senang untuk aku menulis begini.

Huhu...

Aku lama tak tengok bulan. Dah lama takde rutin melihat dunia luar baru-baru ni. Takde benda menarik kat luar sana bagi aku sekarang. Mungkin bila aku jemu dengan Warframe, aku akan pakai warframe aku untuk menempuh dunia luar.

Cinta datang dan pergi. Benda macam ni biasa bagi aku. Aku tak pernah takut jika orang membenci aku. Sebab aku percaya, jika aku tak membenci, orang takkan membenci pada aku. Kalau ada pun telah dimasukkan dalam ignore list. Ya, jujur aku tak rasa orang membenci aku sebab aku tak perasan kot.

Banyak pulak membebel. Haha... Post kali ini sebijik gayanya macam post masa mula-mula aku tulis blog ni. Huhu... Kalau tanya adakah aku rindu si dia. Ya, aku rindu. Aku nak jumpa si dia. Nak lihat jika si dia makin sihat. Makin bulat. Haha... Nak tahu macam mana kerja dia sekarang. Ada sakit-sakit lagi ke. Kawan-kawan macam mana....

Tapi aku tahu. Tak mungkin untuk aku. Tak rumit pun. Sebab macam mana aku mahu sekalipun, tulang kudrat aku tak mahu untuk bergerak melakukannya.

Nak seribu daya ke parit mungkin...

Aku ucap selamat... nak cuba login balik warframe aku. Orang tunggu... huhu...

Sunday, January 19, 2014

In Uchronia - Aurora Borealis (Leenock's Theme)

Kadang bila main game, lagu yang diputar dalam game tak berapa best bagi aku. Aku tak nak sebut game apa dan bukan Starcraft 2. Heck, lagu dalam Starcraft 2 so far ok bagi aku.

Bila main game yang lagu dia bagi aku macam tak kena dengan suasana atau keadaan game tu, aku akan mute lagu dalam game dan putar lagu aku sendiri.

Dan hari ini aku nak kongsi satu lagu yang baru-baru ni aku selalu ulang-putar (haha...); sesuai untuk game fps yang selalunya ada mempunyai situasi tegang di tengah medan perang. Huh...


Enjoy dan aku ucap selamat...

Friday, January 17, 2014

Scarlett vs Bomber Game 3 - Redbull Battlegrounds

Tahun lepas banyak perlawanan besar Starcraft 2 diadakan seluruh dunia. Aku tengok banyak live dan VOD (video of demand) Starcraft 2 tahun lepas dan ada satu perlawanan yang aku sangat ingat dan aku fikir aku tak akan lupa.

Scarlett vs Bomber Game 3 - Redbull Battlegrounds.


Aku tepek sini memandangkan blog ni macam memori bank untuk aku.

Apa yang menarik dengan perlawanan ini. Agresif, tak putus asa dan yang paling buat aku rasa best, licik. Perlawanan ini adalah contoh terbaik yang menunjukkan hanya satu kesalahan mampu buat kita kalah. Hanya satu jenis upgrade, akan buat game changer.

Perlawanan bermula bila pemain Terran (Bomber) cuba melakukan cheese (contoh 4 step dalam chess) ; membina barrack proxy hampir dengan kubu Zerg (Scarlett) tetapi tidak berjaya apabila Scarlett mula mengubah kebiasaan opening beliau dari ekonomik ke opening yang lebih bersifat agresif.

Seperti beliau dapat membaca apa bakal dilakukan oleh Bomber.

Scarlett berjaya menghentikan cheese dari Bomber dan serang balas kubu Terran. Namun serang balas ini juga tidak berjaya. Keduanya mula bermain mode membina kubu dan mengumpul sumber.

Middle game bermula dan menampakkan agresif Bomber tidak henti menghantar Marine menghentam kubu Scarlett bertubi-tubi. Scarlett hanya bergantung kepada Zergling, Baneling dan Mutalisk; cuba bertahan. Sebagai langkah serang balas, Scarlett menghantar unit kecil Zergling menyerang kubu kecil ke 3 Bomber bagi memperlahankan kegiatan ekonomi Bomber.

Selebihnya hanya push and pull. Aku serang dia, dia bertahan, dia serang aku, aku bertahan.

Sehingga Scarlett mengambil langkah drastik meng'upgrade' Burrow (satu ability membenarkan unit menyorok dalam tanah) bagi memasang perangkap Baneling. Sedia maklum, Baneling adalah unit kamikaze. Dan boleh bayangkan apa bakal berlaku bila baneling menyorok di dalam tanah; di atasnya adalah unit musuh.



Dan itu berlaku 2 kali dalam satu perlawanan memaksa Bomber untuk GG.... end of game.

Cunning. Itu yang terpacul dalam fikiran aku melihat bagaimana cekap Scarlett menipu musuh dan mengawal semua unit dia.

---



Perlawanan ni muncul sebagai top 5 game paling terbaik dalam tahun 2013.


Video diatas adalah reaksi penonton bila Scarlett melakukan Explode pada sekumpulan Marine pada end game.

---

Goosebump. Haha...

Ok la.. Aku ucap selamat...


Hanya si dia...

"Masa depan itu kan milik kita..."

Aku terjaga dari tidur. Aku termimpikan si dia. Kami duduk berbual tentang sesuatu dan ayat terakhir yang aku ingat adalah itu.

Aku dah lama tak termimpikan si dia. Ter... kerana mimpi selalu datang bukan sengaja. Biasa si dia datang dalam betul masa silam. Ingatan dan kenangan buat aku rasa sakit, dan sedih.

Mungkin kerana baru-baru ini aku jarang berfikir. Aku tidak sibukkan diri seperti aku selalu buat. Dan kerana ini mungkin si dia senang hinggap dalam benak fikiran aku.

Mainan perasaan.

Ini cerita lama. Dan aku kerap ceritakan berkali-kali di sini. Tanya aku apa yang betul-betul aku mahukan. Aku tak tahu... Atau aku tahu... tapi aku tahu aku takkan dapat. Degil aku buat aku merana.

Aku melihat gambar lama. Gambar ketika kami masih bersama. Kau tanya kenapa aku masih tak buang? Sebab masa muda aku pandai. Sekalipun aku buang, gambar ini akan timbul semula. Genius komputer.

Melihat itu buat aku tanya kenapa? Aku ingat kembali saat aku masih bersama si dia. Aku hanya nampak gembira. Aku tanya kenapa? Dan ketika si dia pergi, aku jadi bingung. Aku tanya kenapa?

Jangan bandingkan aku sekarang dengan aku dahulu. Kerana jujur, aku dahulu 1000x lebih hebat dari aku sekarang. Dan sekalipun begitu, aku tetap tidak menang si dia.

Dan aku tanya kenapa?

Kau tahu... aku tak bodoh. Persoalan di atas aku ada jawapan. Hanya aku yang degil tidak mahu menerimanya. Aku faham semua. Aku boleh terangkan semuanya. Dan aku tahu apa terjadi di balik segalanya. Dah dekat 4 tahun. Sekalipun aku banyak berhenti di RnR, aku pasti akan patah balik ingatkan si dia.

Lelaki memang senang jadi sengal aku fikir.

Melihat plan B hidup aku sekarang. Aku tak fikir masa depan itu milik kita, di mana 'kita' ni bukan pada si dia sahaja, mungkin juga pada orang lain. Masa depan aku hanya untuk aku. Aku tak fikir dalam keadaan aku sekarang, yang terlalu kuat mengingati si dia dapat ber'kita' dengan orang lain.

Aku hanya fikir tak adil. Benda ni pernah berlaku dulu dan aku tak mahu ulang lagi kesalahan sama.

Tahun ni aku bakal disambut dengan kerja keras, sakit, teruja, obsesi, sendiri, girang, kesabaran dan tipu helah. Jujur... Sehingga sekarang. Siapa pun aku suka. Aku hanya cinta si dia seorang.

Dan selagi aku jujur dengan diri aku tentang ini, aku fikir aku mampu bangkit untuk masa depan aku sekarang. Kerana masa depan milik aku. Hanya untuk aku.

Aku ucap selamat.

Wednesday, January 1, 2014

Selamat Tahun Baru 2014

Saya di blog Rasional & Emosional ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru 2014 kepada semua pembaca blog ni. Sorry, takde free gift tahun ni memandangkan aku tak pernah buat pun sebelum ni. Huhu...

Sempena tahun baru ni ingatlah, jangan gembira sangat. Yang keluar pagi-pagi buta ni untuk sambut Tahun Baru eloklah balik rumah. Banyak benda tak baik boleh berlaku. Hehe...

Azam Tahun baru?

Makan cukup, rehat cukup, sentiasa sihat. Yang lain-lain akan datang kemudian.

Tahun ni tahun mencabar bagi rakyat Malaysia terutamanya. Banyak benda berlaku kat Malaysia untuk tahun ni kan? Hee... Semoga berjaya...

Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...