Followers

Gamers

Monday, January 19, 2009

Tajuk PSM saya adalah...

Design and development of metal stamping experimental die (Sheet Metal)

Apa benda ni kau tanya?

Aku pun masih belum pasti tapi aku yakin ia bakal memakan masa aku dengan sangat baik.

Kalau ditelaah satu persatu dengan sekali pandang....

Design and development
Dah tentunya aku kena merekabentuk dan merekabentuk semula sesuatu. Orang kata untuk mendapatkan sesuatu yang optimum, betul?

Metal stamping
Ini adalah salah satu kaedah pembentukan logam. Ya betul, logam boleh dibentuk. Macam kau main tanah liat dulu. Tekan-tekan, picit-picit sampai kau dapat bentuk yang kau nak. Tapi kalau besi takkan kau nak tekan pakai tangan lak kan.

Dan siapa kata logam hanya dibentuk ketika ianya panas. Logam boleh juga dibentuk ketika sejuk. Macam klip kertas. Boleh je kau sesuka hati tukar rupa dia kan.

Contoh produk kau tanya. Hm... macam badan kereta. Sekeping logam yang ditekan-tekan, dipicit-picit sampai ia menjadi bentuk kereta. Dan tentunya bukan tekan-tekan terus dapat bentuk kereta. Buat sikit-sikit. Lepas tu pasang. Pernah main kereta Tamiya kan. Beli-beli je kena pasang sendiri. Ingat boleh main terus. Hampeh...



Experimetal Die
Oh, die ni bukan 'mati' k. Aku anggap kau faham maksud experimental. Ya, masa sekolah dulu tak ponteng gi makmal kan? Bagus. 'Die' kat sini peralatan membentuk logam. Err... contoh macam karipap. Tau kan ada plastik acuan karipap tu. Ha... betul, boleh dipanggil acuan. Tapi ini untuk logam.

Membuat ujikaji ke atas acuan. Ke? entah? Haha...



Sheet Metal
Adalah kepingan logam. Ya, macam kertas A4 yang ada kat kedai dan dalam bilik kau tu. Sekeping demi sekeping. Faham tak ni? bagus.

Ok, boleh komen kalau aku ada bagi informasi yang salah sebab masa aku menaip ni aku tak baca apa pun. Hanya bergantung kepada pengetahuan yang aku dapat sepanjang tahun ke 4 di UTM.

Baru jumpa Encik Faridh, penyelia PSM aku. Dia hanya suruh aku faham betul-betul tajuk ni sebelum aku keluar dengan satu idea yang agak bernas untuk menyiapkan projek ni. Setengah semester untuk faham, setengah lagi untuk keluar idea bernas. Dan satu semester untuk uji dan dapatkan keputusan.

Susah? Senang? Bagi aku ianya seronok. Sebab ini projek aku. Aku sendiri uruskan. Aku sendiri fikir. Dan hasil kerja aku, aku sendiri akan publish. Sibuk? haha, semestinya. Tapi tu lebih baik dari aku tak buat apa-apa.

PSM adalah 'ace' aku yang terakhir untuk dapatkan kerja kelak. Dengan pointer yang tak seberapa, dan persaingan yang sengit. Aku rasa aku tiada jalan lain selain membuat PSM aku betul.

Kau tanya lagi PSM tu ape. Projek Sarjana Muda. Ya, aku tak tipu... Aku ucap selamat untuk kalian dan aku... selamat ya...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...