Followers

Gamers

Saturday, September 12, 2009

Teknik Big Dog Breakout

Ini adalah salah satu teknik yang aku guna yang membolehkan aku memperolehi keuntungan. Kau boleh ikut jika kau mahu dan aku ingatkan, teknik ini bukan aku cipta. Kat bawah ada rujukan untuk kau orang. Teknik ini sudah lama digunakan oleh orang lain, dan salah satu teknik yang sangat aku suka. Kerana ianya bersifat 'naked trading'

Kau tanya naked trading tu apa. Ia adalah kaedah trading tanpa merujuk mana-mana indikator yang terdapat dalah sesuatu platfom. Biasanya analisis yang dilakukan adalah secara terus dari candlestick dengan bantuan trendline, support and resistant line, pivot line atau fibo retracment.

Kebiasaannya ia memerlukan pengalaman yang banyak untuk mula naked trading ini. Tak hairan bila melihat mana-mana otai trading, mereka tanpa merujuk mana-mana indikator, buat garisan sana sini lebih kurang dan masuk order. Profit. Pengalaman tu penting.

Caranya mudah:-

1. Buka Chart M15 untuk pair major USD. Aku hanya trade di GBDUSD dengan cara ni.
2. Lukis garisan menegak pada masa terminal, 14:00 di atas chart
3. Lukis garisan menegak pada masa terminal, 16:00 di atas chart
4. Lukis garisan melintang pada nilai tertinggi (high) bar yang ada di antara garisan menegak
5. Lukis garisan melintang pada nilai terendah (low) bar yang ada di antara garisan menegak
6. Buat pending order selepas muncul bar baru di luar garisan menegak.
7. Setiap pending order, setkan masa luput (expired date) tarikh keesokkan hari dan masa 00:00.



Cara buat pending order:-
1. Buat buy stop pada nilai high dan stoploss (SL) pada low-10pip
2. Buat sell stop pada nilai low dan stoploss (SL) pada High+10pip
Target point (TP) kau boleh guna fibo retracement yang diubahsuai tahapnya. Ada 4 peringkat TP setiap order. Setting fibonya: -
TP 4: 2
TP 3: 1.764
TP 2: 1.5
TP1: 1.272
High : 1
Low: 0
TP1: -0.272
TP2:-0.5
TP3: -0.764
TP4: -1



Kebiasannya, jika julat (range) antara high dan low adalah kurang 50-60, ianya akan sangat menguntungkan. Jika julat antara high low adalah lebih 50-60, ianya akan kurang menguntungkan.

TP digalakkan:
  • Isnin & Jumaat - TP1
  • Selasa hingga Khamis - TP2-TP4
  • Nak kaya, buat banyak order dengan peringkat TP yang berlainan. Contoh kau buat buy stop dengan TP1 dan buat buy stop lagi dengan TP2.
Banyak cara lagi nak set TP. Ada orang tak setkan TP tapi bila harga melebihi TP, mereka akan buat SL pada TP tu. Tapi cara ini perlukan perhatian. Aku suka letak dan tinggalkan.

Tp aku biasanya TP1 dan TP2. Aku tak main sampai TP3 dan TP4, bagi aku bukan nilai pip yang penting, tapi nilai lot. Kalau kau untung 10 pip sekalipun dengan nilai lot yang besar, aku fikir tu dah cukup untuk kau makan sebulan. Huhu... Tapi macam mana-mana bisnes, modal besar, bolehlah...

Aku tak kata ini holy grail. Sesuatu yang pasti untung. Seminggu lepas, setiap hari kena TP cuma hari Jumaat kau akan rugi kalau guna cara ini dan kalau kau tak fleksible.

Jumaat lepas, julatnya hanya 29 pip. Jadi aku agak rasa tak best sebab kebarangkalian nak kena SL tinggi. Jadi aku tak letak SL, tapi tengok. Dan memang betul, kalau tak kena gaya, kedua-dua pending order kena dan rugi. Pengalaman tu penting tahu. Dalam forex, keuntungan tu masih tak pasti. Asal kau ada sistem dan kau fleksible, insyallah untung kau mampu dapat.

Backtest dulu ok. Bagi serasi dengan perangai kau. Selamat... Kau boleh bandingkan yang lepas-lepas. Kau dapat lihat profitnya. Kalau kau rujuk gambar ke dua aku, price cecah buystop dan sampai TP2 sahaja. Ya betul, pergi semak yang lepas-lepas dulu bagi kau betul-betul yakin ok...

Aku ucap selamat berpip hijau kepada trader semua. Selamat2...

Rujukan dan credit
Ada indikator kau boleh guna, tak payah susah-susah nak buat garisan-garisan tu, dia buatkan. Rujuk sini.
http://www.forexfactory.com/showthread.php?t=103682

Terima kasih kepada fxster yang menyebarkan teknik ni kepada aku dan setting fibonya.
http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=87506
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...