Followers

Gamers

Thursday, December 12, 2013

Persona tulisan...

Sebenarnya ada banyak post yang aku tulis sekerat dan aku buang. Penulisan aku makin tumpul. Jadi aku ambil masa membaca post-post aku sebelum ni.

Aku tak kata aku hebat menulis. Tapi bila baca dan bandingkan penulisan aku sekitar aku masih belajar dan aku sekarang, aku fikir aku dahulu lebih baik menulis dari sekarang.

Aku banyak masa sebenarnya jadi dalam banyak masa tu aku selalu luangkan masa menulis. Aku tidak post kerana aku rasa kurangnya perasaan dalam post aku. Aku tak maksudkan perasaan jiwa-jiwa ni. Tapi sesuatu yang mampu menarik minat orang membaca, paling kurang pun aku sendiri suka baca.

Banyak entri dalam blog ni aku suka baca balik bila ada masa lapang. Takde sebab khas. Pelik? Aku tak tahu.

Aku terfikir... kenapa sekarang aku terlalu tumpul untuk menulis. Sebab tiada muse ka? Atau minda aku terlalu fokus dengan trading.

Aku mungkin... kerana cara hidup aku sekarang yang tidak sihat.


Aish... aku betul-betul nak menulis. Banyak benda dalam kepala aku yang aku simpan dan mahu beri kepada orang lain. Aku kisah orang membaca blog aku, jadi aku cuba sedaya upaya untuk menulis. Aku tutup blog-blog aku lain dan harap dapat tumpu hanya satu blog.

Tak kisah la orang kata blog rojak, janji aku dapat menulis dan tak serabut.

Aku menulis bukan sebab aku suka. Macam aku cakap, aku hanya mahu meluah. Kalau orang baca dan terhibur, aku suka. Kalau orang benci, well... aku suka kalau kerana isinya, tapi tidak jika kerana bahasa yang aku gunakan. Maksud aku penulisan.

Menarik minat orang lain membaca memerlukan kreativiti dalam penulisan. Macam buku teks dan manga. Aku yakin orang minat baca manga lagi dari buku teks walaupun isinya sama. Kreativiti juga datang dari pengalaman aku fikir.

Aku tahu aku ada corak penulisan aku sendiri kerana ada orang bagitau yang penulisan aku diciplak di blog lain. Well, aku tak kisah sangat cuma terharu orang mampu kenal corak penulisan aku.

Corak penulisan aku?

Kalau kau perasan, aku suka akhiri post aku dengan 'aku ucap selamat'. Dahulu aku guna 'kalian' bagi menggantikan 'korang'. Dan aku suka terjemahkan nama bila aku mahu bercerita tentang seseorang. Ada orang pernah kata penulisan aku ada unsur romantika walaupun benda yang aku tulis takde kena mengena dengan jiwang.

Itu jiwa aku. Apa boleh buat... Huhu...

Dan mungkin kerana itu aku hilang 'jiwa' aku. Aku terfikir, jika aku keluar mencari 'si dia' aku boleh dapat kembali jiwa aku. Btw, 'si dia' bukan si dia. Si dia yang aku maksudkan adalah si dia. Teman, kawan, kekasih... orang yang rapat dengan aku. Prefer perempuan.

Aku ada menulis tentang sesuatu berkenaan cinta dan kahwin tapi aku tak publish kerana aku fikir... idea disebalik penulisan entri itu terlalu sukar untuk digarap, atau lebih tepat untuk diterima oleh orang yang bakal membaca.

Minda aku tak berfungsi seperti orang biasa. Banyak perspektif yang aku dapat bila memandang sesuatu biasanya bercanggah dengan norma orang disekeliling aku berfikir. Ada jenis pemikiran aku perlu simpan sendiri.

Aku percaya orang yang kenal aku rasa benda ni. Mereka kata aku aneh, dan bila aku terangkan... mereka sedar mereka yang aneh. Dan kemudian membenci aku.

Aneh... sebab tu ada jenis pemikiran yang aku perlu simpan untuk diri aku sendiri.

Dan pemikiran begini membataskan penulisan aku. Aku open minded. Benda yang salah aku mampu nampak betulnya, dan begitu juga sebaliknya. Tapi tak semua setuju, aku tak pernah peduli... namun mereka mahu aku untuk peduli.

Dan benda-benda macam ni buat aku berfikir terlalu kuat hanya untuk menulis. Kadang aku fikir kenapa tidak dengar sahaja, atau baca sahaja dan hadam sendiri. Jika salah, mengaku dan jangan kocakkan pemikiran orang lain.

Huh...

Jauh pulak aku membebel. Selalu aku dengar kata-kata dari kawan aku. Katanya, manusia tak kisah jika disampaikan penipuan. Mereka hanya kisah bila mereka tahu itu satu penipuan. Jadi selagi itu, tidak apa. Berseronok melihat si bodoh termakan dengan penipuan.

Jauh aku merenung. Memahami. Kemudian aku membaca, menonton. Ya, terlalu banyak penipuan. Namun aku tak pernah nampak ramai yang kisah pun di tipu. Jadi aku fikir, jika aku menulis, tanpa berfikir tentang bagaimana minda pembaca aku. Bolehkah aku sampaikan pemikiran aku.

Maksud aku... lihat, orang bukan kisah pun ditipu. Jadi jika aku menulis sesuatu yang sukar di hadam, barangkali orang pun amik tak endah.

Beberapa hari lepas aku terbaca post orang marah bila penulis ni terbaca artikel berkenaan tentang bersetubuh dengan anak perempuan sendiri. Buat aku terfikir, oh... rupanya ada orang ambil kisah.

Aku bukan kata benda yang dibincangkan tu betul. Please... banyak gila perempuan kat dunia ni ada lak selera dengan anak sendiri. Aku maksudkan pembaca tu kisah la pulak apa yang ditulis oleh si penulis. Penulis tu sapa. Ustaz ka? Orang yang kalau kata A, kita pun ikut A ka. Maksud aku orang berpengaruh.

Kalau aku yang baca, aku anggap ianya troll, atau bahan bacaan gurauan. Terutama bila aku lihat background penulis. Menulis bercanggah dengan sesuatu yang obvious bagi aku adalah humor. Boleh relate-kan dengan lawak Harith Iskandar. Banyak sarcasm.

Ada orang kata, kita menulis, kita bertanggungjawab dengan penulisan kita. Hm... ya, kalau difikirkan begitu memang betul. Memandangkan ramai si tolol kat dunia zaman sekarang ni. Aku no komen. Kau sendiri dengar hari-hari cerita tentang si tolol ni.

Isu kena betul aku fikir. Benda-benda macam agama atau undang-undang ni kena serius aku fikir. Humor biar berpada orang kata.

Huh.... menulis memang seronok sebenarnya. Orang macam aku kalau ada benda yang aku terfikir, aku akan menulis. Publish atau tidak bergantung kepada idea, corak penulisan dan isu yang aku utarakan. Fikir, bila aku nak tekan publish, aku selalu fikir kita... hidup dalam kelompok bom detik. Silap sedikit blog aku ni mungkin jadi sejarah.

Dan memandangkan viral adalah satu benda yang senang berlaku di dalam internet, aku tak mahu jadi mangsa seterusnya. Salah satu prinsip hidup aku adalah 'low profile'. Terlalu banyak si tolol untuk aku sembunyikan diri aku dari berdepan dengan mereka. No wonder si dia pernah gelar aku hantu...

Aku datang dan pergi secara tiba-tiba.

Ok, aku mahu pergi. Aku akan menulis lagi. Aku ucap selamat...




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...