Followers

Gamers

Friday, December 6, 2013

Trading news.

Baru baru ni aku kaji tentang news trading. Dan minggu ni aku cuba trade berdasarkan news dan boleh kata menguntungkan.

Aku menulis bukan untuk mengajar. Cuma kepala aku serabut, jadi aku harap dengan membebel ala kadar kat sini dapat meringankan kepala aku. Jujur, pasal forex atau trading, aku hanya ada seorang sahaja kawan yang aku betul-betul serius boleh bincang benda macam ni memandangkan kami masing-masing ada misi dengan trading.

Jadi, apa itu news trading.

News trading ni adalah kaedah masuk trade berdasarkan berita yang bakal keluar pada masa-masa tertentu. Boleh rujuk forexfactory.com untuk kalendar berita. Berita-berita ini mampu mengerakkan market pada kadar kecairan yang amat tinggi. Sekelip mata 20 pips, 30, pip dan untuk kes yang rare boleh cecah 100 pips dalam 1 minit.

Teruja.!?

Namun benda ni tak semudah yang di sangka...

Aku mula kajian aku dengan menyemak market-market lepas. Tengok mana berita yang boleh beri profit dan yang mana tiada impak. Ada banyak kaedah untuk trade news ni. Salah satunya tunggu berita tu keluar dan masuk trade berdasarkan berita yang diterima. Kaedah ni lebih fundamental, memerlukan pemahaman makroekonomi yang baik.

Kaedah ke dua lebih kepada teknikal dan kaedah ke dua ini ada banyak variasi. Paling asas ada 2. Satu buat order secara manual dan satu lagi menggunakan pending order.

Kaedah manual ni memerlukan refleks yang amat cepat. Ada orang ajar aku trade menggunakan retracement. Bila keluar je berita, price akan naik atau turun dengan laju, dan kemudian patah balik. Masuk trade ketika market sedang patah balik ni. Kebiasannya market akan ikut arah awal masa berita keluar tadi. Benda ni berlaku kurang seminit pertama selepas berita keluar.

Ya, dan aku belajar 20 saat pertama adalah kritikal dan lagi sekali... kelemahan juga pada broker kalau broker kau terhegeh-hegeh nak masuk trade, lupakan.

Kaedah yang aku rasa selesa adalah kaedah pending order. Aku tak mahu terangkan apa itu pending order. Kaedah pending order ni ada banyak variasi. Ada kata buat pending order 5 pips atas bawah dari high low sideway sebelum news memandangkan market ketika sebelum news adalah lemau.

Kaedah yang aku gunakan sekarang adalah buat pending order pada jarak tertentu antara buy dan sell 5 saat sebelum news keluar.

Dan betul, aku guna skrip untuk buat pending order memandangkan 5 saat buat 2 pending order adalah mustahil.

Masalah dengan buat PO (pending order) 5 saat ni adalah takut kalau berlaku spike atas bawah. Ke dua-dua PO aku kena. Dan ini terjadi ketika aku trade ECB Press Conference malam semalam. Jadi jarak antara 2 PO ni penting. Sedih...

Masalah ke dua adalah gap. Bila market terlalu laju, kadang price yang kita dapat tak sama dengan PO yang kita buat. Kalau aku letak Buy Stop kat 1.0000, kerana terlalu laju dia naik dan aku pun dapat 1.0005 camtu.

Masalah ke tiga adalah slow-nya broker. Bila market beraksi dan kena satu PO kau. PO lagi satu mesti cepat delete. Dan jangan harap dalam 30 saat yang pertama kita akan berjaya delete PO tu.

Masalah ke empat adalah nak tahu sampai mana je market nak gi. Contoh, kena buy stop, jadi sampai mana kita nak tunggu baru tutup dan dapatkan profit kita. Pendek kata TP kat mana.

Masalah ke lima, menentukan mana berita yang hot, mana yang tak. Ni kena kaji.

Dan masalah-masalah lain lagi.

So far, aku dapat selesaikan satu per satu. Trade news ni bukan senang sebenarnya. Setiap news yang keluar punya kekuatan tersendiri menggerakkan market. Aku teringat cikgu aku ada cerita tentang trader dari Indonesia yang hanya bekerja sejam dalam sebulan. Ya, trader tersebut trade news. Dan dari kalangan trader-trader lain tahu berita apa yang kita mampu trade untuk hidup sebulan. Huhu...

Walaubagaimanapun, news trade bukan sesuatu yang pasti untung. Aku sendiri sedaya upaya untuk dapatkan lebih dari 70% win baru aku akan trade news tu. Itu pun dengan TP >20 memandangkan kebanyakkan news aku guna 8 pips dari close price sebelum news.

Atas kertas, atau dalam spreadsheet nampak memang boleh kaya cepat... Haha... realitinya banyak benda diluar jangkaan kita boleh terjadi. Bayangkan seminit pertama kalau silap sedikit kau tak boleh buat apa-apa terima kasih pada slownya broker. Tekan delete pending order tak boleh, tekan close order tak boleh.

Bila trade news, skill lebih diutamakan, berbanding luck. Setiap detik adalah perang. Dan sebab itu setiap news kena betul-betul faham perangai dia.

Aku profit besar trade news AUD GDP q/q dan rugi besar jugak kat ECB Press Conference. Dan sebab news bukan selalu ada, jadi aku tak cuak nak guna lot besar untuk news-news yang aku rasakan boleh untung.

Dan sekarang aku sedang mengkaji news untuk minggu depan. Krismas nak dekat jadi kemungkinan minggu depan minggu terakhir aku trade untuk tahun ni. Ya, kebanyakkan broker tutup kedai pada hujung tahun.

Malam ni NFP. Aku yakin trader dari Indonesia akan luangkan masa depan pc membaca, menganalisa, dan mengkaji market hanya untuk malam ni. Aku juga begitu. Doakan aku profit.

Dalam dunia ni ada banyak benda menarik bagi orang lain, tapi bagi aku menariknya sesuatu itu pada orang lain tak sama menariknya pada aku ketika melihat chart, melihat ianya bergerak ke arah yang aku mahu atau ke arah yang aku tak mahu. Rasa gerun dan girang. Demi sesuap nasi. Huhu...

Aku rasa aku boleh sambung kaji balik. Menulis ni buat aku rasa segar semula... Aku ucap selamat...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...