Followers

Gamers

Sunday, January 19, 2014

In Uchronia - Aurora Borealis (Leenock's Theme)

Kadang bila main game, lagu yang diputar dalam game tak berapa best bagi aku. Aku tak nak sebut game apa dan bukan Starcraft 2. Heck, lagu dalam Starcraft 2 so far ok bagi aku.

Bila main game yang lagu dia bagi aku macam tak kena dengan suasana atau keadaan game tu, aku akan mute lagu dalam game dan putar lagu aku sendiri.

Dan hari ini aku nak kongsi satu lagu yang baru-baru ni aku selalu ulang-putar (haha...); sesuai untuk game fps yang selalunya ada mempunyai situasi tegang di tengah medan perang. Huh...


Enjoy dan aku ucap selamat...

Friday, January 17, 2014

Scarlett vs Bomber Game 3 - Redbull Battlegrounds

Tahun lepas banyak perlawanan besar Starcraft 2 diadakan seluruh dunia. Aku tengok banyak live dan VOD (video of demand) Starcraft 2 tahun lepas dan ada satu perlawanan yang aku sangat ingat dan aku fikir aku tak akan lupa.

Scarlett vs Bomber Game 3 - Redbull Battlegrounds.


Aku tepek sini memandangkan blog ni macam memori bank untuk aku.

Apa yang menarik dengan perlawanan ini. Agresif, tak putus asa dan yang paling buat aku rasa best, licik. Perlawanan ini adalah contoh terbaik yang menunjukkan hanya satu kesalahan mampu buat kita kalah. Hanya satu jenis upgrade, akan buat game changer.

Perlawanan bermula bila pemain Terran (Bomber) cuba melakukan cheese (contoh 4 step dalam chess) ; membina barrack proxy hampir dengan kubu Zerg (Scarlett) tetapi tidak berjaya apabila Scarlett mula mengubah kebiasaan opening beliau dari ekonomik ke opening yang lebih bersifat agresif.

Seperti beliau dapat membaca apa bakal dilakukan oleh Bomber.

Scarlett berjaya menghentikan cheese dari Bomber dan serang balas kubu Terran. Namun serang balas ini juga tidak berjaya. Keduanya mula bermain mode membina kubu dan mengumpul sumber.

Middle game bermula dan menampakkan agresif Bomber tidak henti menghantar Marine menghentam kubu Scarlett bertubi-tubi. Scarlett hanya bergantung kepada Zergling, Baneling dan Mutalisk; cuba bertahan. Sebagai langkah serang balas, Scarlett menghantar unit kecil Zergling menyerang kubu kecil ke 3 Bomber bagi memperlahankan kegiatan ekonomi Bomber.

Selebihnya hanya push and pull. Aku serang dia, dia bertahan, dia serang aku, aku bertahan.

Sehingga Scarlett mengambil langkah drastik meng'upgrade' Burrow (satu ability membenarkan unit menyorok dalam tanah) bagi memasang perangkap Baneling. Sedia maklum, Baneling adalah unit kamikaze. Dan boleh bayangkan apa bakal berlaku bila baneling menyorok di dalam tanah; di atasnya adalah unit musuh.



Dan itu berlaku 2 kali dalam satu perlawanan memaksa Bomber untuk GG.... end of game.

Cunning. Itu yang terpacul dalam fikiran aku melihat bagaimana cekap Scarlett menipu musuh dan mengawal semua unit dia.

---



Perlawanan ni muncul sebagai top 5 game paling terbaik dalam tahun 2013.


Video diatas adalah reaksi penonton bila Scarlett melakukan Explode pada sekumpulan Marine pada end game.

---

Goosebump. Haha...

Ok la.. Aku ucap selamat...


Hanya si dia...

"Masa depan itu kan milik kita..."

Aku terjaga dari tidur. Aku termimpikan si dia. Kami duduk berbual tentang sesuatu dan ayat terakhir yang aku ingat adalah itu.

Aku dah lama tak termimpikan si dia. Ter... kerana mimpi selalu datang bukan sengaja. Biasa si dia datang dalam betul masa silam. Ingatan dan kenangan buat aku rasa sakit, dan sedih.

Mungkin kerana baru-baru ini aku jarang berfikir. Aku tidak sibukkan diri seperti aku selalu buat. Dan kerana ini mungkin si dia senang hinggap dalam benak fikiran aku.

Mainan perasaan.

Ini cerita lama. Dan aku kerap ceritakan berkali-kali di sini. Tanya aku apa yang betul-betul aku mahukan. Aku tak tahu... Atau aku tahu... tapi aku tahu aku takkan dapat. Degil aku buat aku merana.

Aku melihat gambar lama. Gambar ketika kami masih bersama. Kau tanya kenapa aku masih tak buang? Sebab masa muda aku pandai. Sekalipun aku buang, gambar ini akan timbul semula. Genius komputer.

Melihat itu buat aku tanya kenapa? Aku ingat kembali saat aku masih bersama si dia. Aku hanya nampak gembira. Aku tanya kenapa? Dan ketika si dia pergi, aku jadi bingung. Aku tanya kenapa?

Jangan bandingkan aku sekarang dengan aku dahulu. Kerana jujur, aku dahulu 1000x lebih hebat dari aku sekarang. Dan sekalipun begitu, aku tetap tidak menang si dia.

Dan aku tanya kenapa?

Kau tahu... aku tak bodoh. Persoalan di atas aku ada jawapan. Hanya aku yang degil tidak mahu menerimanya. Aku faham semua. Aku boleh terangkan semuanya. Dan aku tahu apa terjadi di balik segalanya. Dah dekat 4 tahun. Sekalipun aku banyak berhenti di RnR, aku pasti akan patah balik ingatkan si dia.

Lelaki memang senang jadi sengal aku fikir.

Melihat plan B hidup aku sekarang. Aku tak fikir masa depan itu milik kita, di mana 'kita' ni bukan pada si dia sahaja, mungkin juga pada orang lain. Masa depan aku hanya untuk aku. Aku tak fikir dalam keadaan aku sekarang, yang terlalu kuat mengingati si dia dapat ber'kita' dengan orang lain.

Aku hanya fikir tak adil. Benda ni pernah berlaku dulu dan aku tak mahu ulang lagi kesalahan sama.

Tahun ni aku bakal disambut dengan kerja keras, sakit, teruja, obsesi, sendiri, girang, kesabaran dan tipu helah. Jujur... Sehingga sekarang. Siapa pun aku suka. Aku hanya cinta si dia seorang.

Dan selagi aku jujur dengan diri aku tentang ini, aku fikir aku mampu bangkit untuk masa depan aku sekarang. Kerana masa depan milik aku. Hanya untuk aku.

Aku ucap selamat.

Wednesday, January 1, 2014

Selamat Tahun Baru 2014

Saya di blog Rasional & Emosional ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru 2014 kepada semua pembaca blog ni. Sorry, takde free gift tahun ni memandangkan aku tak pernah buat pun sebelum ni. Huhu...

Sempena tahun baru ni ingatlah, jangan gembira sangat. Yang keluar pagi-pagi buta ni untuk sambut Tahun Baru eloklah balik rumah. Banyak benda tak baik boleh berlaku. Hehe...

Azam Tahun baru?

Makan cukup, rehat cukup, sentiasa sihat. Yang lain-lain akan datang kemudian.

Tahun ni tahun mencabar bagi rakyat Malaysia terutamanya. Banyak benda berlaku kat Malaysia untuk tahun ni kan? Hee... Semoga berjaya...

Aku ucap selamat...

Saturday, December 14, 2013

Yandere #1 Mengarut-mengarut aja

Aku google Yandere, cuba mencari bahan bacaan bahasa Melayu berkaitan dengan Yandere. Hampa... Tapi bahasa Indonesia banyak. Aku fikir banyak orang Melayu tak tahu apa itu Yandere, ke kurang budaya membaca. Haha...

Aku tak assume apa-apa. Bahan bacaan aku biasanya pelik-pelik dan jarang-jarang ilmiah kecuali berkenaan trading. Cuak orang serbu aku nanti.

Dahulu orang tanya tentang perempuan idaman aku. Soalan macam ni biasanya aku jawab serius. Suka tengok reaksi orang mendengarnya. Jawapan aku biasanya putih, comel, rendah dari aku. Dan ex aku semua ada ciri-ciri ni.

Tapi jauh aku menjalani kehidupan, aku sedar... aku patut letak rupa paras no 2. No 1 patut sikap. Dan dari situ aku terpikat dengan karakter Yandere. Btw, aku tak kata ex aku semua sikap tak bagus. Dorang semua baik. Semua boleh buat calon isteri. Cuma bukan untuk aku.

Tapi sekarang, kalau orang tanya, aku hanya nak jawab... 'Yandere'.

Bagi yang tahu Yandere tu apa, dorang kata aku gila. Tak sayang nyawa dan sebagainya. Serius sangat kau orang ni. Tapi jawapan aku 'agak' serius juga.

Jujur, aku tak fikir Yandere wujud. Bila sebut Yandere orang mesti ingat pembunuh, psiko dan sebagainya. Tapi lupakah kita satu sifat Yandere yang tiada bandingnya dengan mana-mana perempuan yang kita boleh jumpa.

Setia...

Dan setianya tiada tandingan.

Jauh aku berjalan, aku sedar ini antara sikap yang aku nak dalam diri aku, dan 'si dia' kelak. Tapi kita manusia, aku manusia. Untuk setia pada seorang manusia adalah tak mungkin. Hidup kita ada famili, ada kawan dan ada masyarakat. Untuk setia yang tiada tandingan. Huh...

Yandere tak memandang orang lain, hanya orang yang dicintainya. Dan sebab itu ada orang kata, cinta Yandere adalah 'pure love'. Tidak boleh diganti.

Lovely kan?

Tapi real life, hati kita tak selalu memandang cinta. Boleh lihat sekeliling kita. Kita ada samsung galaxy note 3, facebook, maharaja lawak dan sebagainya. Banyak gangguan. Banyak benda yang mengganggu kita dari fokus kepada kehidupan.

Sedangkan hidup sepatutnya mudah kalau kita simple. Kurang membeli. Lebih menyintai. Bersederhana. Dan aku tidak mengutuk. Ini juga untuk aku.

Aku nak Yandere seorang. Dan kalau ada seseorang yang mahu dekat dengan aku, dan aku lihat dia ada potensi untuk di 'Yandere' kan atau sedia Yandere untuk aku. Then, aku jumpa 'si dia' yang aku tunggu. Dunia terlalu bebal untuk aku faham. Ada baik untuk aku fokus satu, fokus pada sesuatu yang menggembirakan aku.

Potensi untuk di 'Yandere' kan? kau tanya? Huhu... ya, aku tahu rahsia mengubah seorang perempuan menjadi 'Yandere' untuk aku. Aku simpan untuk aku. Lagipun bahaya kan kalau orang tahu. Haha...

Ok la. Aku akan menulis tentang Yandere di lain ketika. Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...