Followers

Gamers

Friday, May 9, 2008

Lahir tahun 80'an. Ingat tak...

-alasan paling biasa kalo x g sekolah..saya demam...

- bacaan doa tiap kali cikgu masuk kelas...

lagu lain plak..." bapaku pulang dari kota..bapaku beli kan kereta..kereta kecil warna merah..boleh ku bawak ke sekolah..pon pon pon kereta kecilku berbunyi..marilah adik mari naik..bole ku bawa jumpa nenek..." oyehhhhhhhhh bebeh one more time baby..sing along with me!

- muka kena paksa bangun tido...gosok gigi gune ubat gigi pelbagai rasa..

- beg sekolah pelbagai warna..mengikut karton kesukaan anda...yg penting gaya kena ada..huhuhuhu

- nama kelas langsung x glemer..kalo x nama bunga mcm melur, teratai. melati..x pun mesti amanah, cemerlang, bestari. gemilang..

-cita2 nk jadi doctor. polis, askar, pensyarah..ada yg hebat nk jadi angkawasan..berangan ni...kalo yg lain tu ok la..angkawasawan tu mmg x bole blah..aku rasa sorang jer la yg lepas nya..sheikh muzaffar tu jer..aku dulu kunun2 nk jadi pensyarah..hurmmm akan ku kejar cita2 itu..

- hobi saya membaca, menonton tv, melukis dll..internet xde lagi masa tu..hahahaha! soooo typical pnya hobby..

- sesi memperkenalkan diri kalo ada cikgu baru masuk..huhuhhuh! sorang2 kena bgun kenalkan diri..muahahaha!

- dlm kelas ada sign ' dilarang membuat bising" tp bising gak...

- cikgu ada mesyuarat..horeyyyyyyyyyyyy! tetibe ada pengawas dtg jaga kelas..cetttttt!

-kat skolah kalo ade salesman jual buku cerita. ari ni bg list, esok mintak duit
beli walaupun cerita buku tu dah tau.

-salesman susu pon camtu gak. ada susu sekolah..sedap susu tu..tp skrg dengar sapa minum mesti kena cirit2..van org jual susu tu kelakar gile!

- kat library, budak2 mmg baca buku tp just tengok gamba je.
bile ade program Nilam, sebok semua nak pinjam buku...sapa pinjam paling byk buku dpt hadiah..nama akan diumumkan masa perhimpunan..serius bangga..

- kena hafal sifir. kat buku tulis belakang tu ada sifir..ada tu sanggup kerat letak dlm kocek..takot kang tetibe cikgu tanya..

- RMT kat skola mkn x best, tp yg berduit pon join RMT, x phm....

- time pendidikan jasmani..sibuk ni bawak baju dari rumah..yg laki sibuk dgn bola sepak..pmpn plak main bola jaring..kalo tetibe ujan kecewa giler..horeyyyyyyy aktiviti bebas masa tu..kalo ada yg rajin kununnya stadi..bluek!

- pihak bank tabung haji dan bank simpanan nasional akan datang sekolah..tujuan untuk mggalakkan murid menabung...

- perpustakaan bergerak..huhuhuhhu! kena daftar jadi ahli yeh..uewwwwwwwwww!

- pakai pensel box yg bole bukak dpn blkg, pastu ade sharpener kat tgh2 die...lekehnya kalo pencil box x ikot top kartun masa tu..paling gempak kartun gaban...

- main lwn pemadam, syg nak guna utk padam. padahal itu fungsi sbnr, utk padam! ada tu main penutup botol..nama die ceper..hahahah! bercalar abis meja.. pemadam plak ada bermacam jenis..paling power pemadam besar giler..bkn guna nk padam pun..eksyen jer lebih..

- pakai pembaris yg bergerigi, kat dlm ade air pastu ade bende berkilat dlm air tu.

- cikgu pakai pembaris kuning pjg. Ade pemegang kat tgh2 tp x penah nmpk cikgu pgg pon kat situ.

- ada cikgu praktikal datang..pastu masa da nk abis tu sibuk la sume nk autograph....hahaahah!

- kapur tulis cume ada kt pejabat cikgu jer..ketua kelas kena gi amik...hahahaha!

- bulu ayam jd ramping krn sering dijadikan rotan...bulu ayam warna coklat..

-pertandingan kelas terbersih..perghhhhhhhhhh! smp korridor pun nk mop....suka betol makcik cleaner time tu..

- time pendidikan seni, lukis sume boleh tp bile time kaler sume hampeh. ade gak
buat anyaman pakai kertas warna, kolaj la, ape la... bawak batang pisang dgn kentang..pastu cop2 letak kt kertas..

- main game 2D. super contra, super mario, street fighter, sume pakai tape.

- jam tgn Boy London jd idaman, sbb bole tuka2 kaler ikut suhu n cuaca.

- takut BCG;..yehhhhhhh ada ke ckp jarum tu kena panaskan atas api..hampehhhhhh!

- ada doctor gigi datang wat rawatan..kalo yg takot tu siap nangis2..

- balik skola beli JoJo xpon Dendang. Tora pon best gak. Beli se mata2 nak mainan, coklat die x mkn pon.

- Kasut berlampu kat tapak, yg iklan die kat tV bole tembak alien tu...

- Siri kartun; power rangers, surya perkasa hitam, kickers
transformers, ninja turtles, Thundercats, maskman, Gaban dan mcm lg.

- ada tu sanggup ponteng sekolah agama nk ngok cite budak2 jepun pmpn main bola tampar tu..apa ker nama die..pastu mula la ramai yg minat main siap praktis 'samasok berpusing'..
pastu ada plak cite jepun budak pmpn yg ada power bole tukar2 guna btg die tu.."ting..bertukar kepada cantik"

- kartun jepun kickers membuatkan budak2 laki taksub main bola..huhuh

-yang laki kalo nk sunat..ishhhhh takot kemain..ada ke org cite guna kapak la..adehhhhhh!

- yg pmpn suke main anak patung kertas..ala yg ada baju2 tu..harga 20 sen..

- ni lagi best..main kawin2 gune gula2 yg dibeli ada cincin berbagai color itu...hahahaha!

-kartun animasi malaysia wujud..usop sontorian, kluang man dll..huhuhuh! ehhhhhhh tu zaman 80an ker..x ingat la plak..

- ada yg malas gi mengaji kerana setiap sabtu 7.30 di rtm1 ada cite doreamon..

- yg perempuan plak suke sgt simpan alat tulis dgn byknya..mcm bangga jer kalo ada byk pensil sume..

- masa rehat makanan favorite yg dijual..hurmm keropok lekor! yg penting kena beratur sblm beli...ada pengawas jaga tu..damn!

- keropok bon bon dgn rota antara snack paling popular..hihihihih!

- aiskrim malaysia pun glemer..siap ada yg jual dpn sekolah..pastu timbul la plak ice pop..huhuhuu

- ada plak game baseball..hahaha ketuk gune kayu jer...pastu larikkkkkkkkkk..ada tu main galah panjang...

- nak gi toilet..plz teacher may i go out...ayoooooooo!

- kalo lawatan sekolah wajib gi zoo negara..damn! aku la ni...kuala lumpur n melaka adalah tmpt lawatan paling popular..

- ingat x perkataan..alif lam lam ha..kerusi ni aku punya...sapa amik berdosa...hahahaha!

- kelas tambahan masa malam utk yg nk periksa???????? mencinyaaaaaaa...

- ari sabtu adalah hari persatuan...pengakap top di kalangan lelaki..pbsm dgn puteri islam pulak yg pmpn suke..kalo camping wajib bawak sardin..abis sardin kt kedai...

- kalo kawan mesti berpuak2..espc yg pompuan..kalo da gaduh kena carik kawan lain..

- cikgu pun garang giler..kalo nmpk guru besar lalu sume senyap...

- kalo bising tetibe senyap jer..'huh malaikat lalu"..ya allahhhhhh

- selamat pagi cikguuuuuuuuu..selagi ckp x bole duduk jgn mimpi bole duduk...muka ngantok jer..time rehat laju jerrrrrrr..ada yg bawak bekal..mak masak nasi goreng..ada yg bawak nasi lemak..cekodok..pas makan yg pemalas gi main..yg rajin gi library..mmg taksub giler dgn nasihat cikgu..

-ada plak yg pmpn blaja main kutu..sehari 20sen..kes ikot mak die la tu...siap ada buku 555 tu catit sapa blum byr..

- main card..ni laki yg suke..beli kad kecik2 gmbr keta la sume..pastu kena kerat2..hahaha! smpai penuh tin kalo simpan..

- 4u2c..lagu fiona paling top tu..huhhuuh! perghhhhh feminin pun top tau...

- main tikam..hahaha bole dpt main..teka nombor..paling gempak time bulan pose akan wujud permainan tikam..teka nombor dpt duit...haahahah! berdosanya aku..

-yuran kelas..jgn lupa bayar...10 sen sehari..

- muncul permainan saidina xpun monopoli..huhhuuh taksub main smp lupa makan..

- sapa dpt no 1 akan dpt hadiah...rindunya masa ni..

-sukan tahunan acara wajib tiup belon. tiup tepung, kasut raksasa. dll..menang dpt pensil color..tupperware dll..choiiiiiii!

- nyanyian asma ul husna dan negaraku setiap pagi..berdiri tegak ye murid2..

- penyakit paling top zaman ni ialah chicken pok..kalo sorang kena mesti berjangkit...

-mesti ada cikgu kesayangan..heeeeehe! idola la tuh...

- blaja wat diari..ni cikgu la yg ajar...time management katanya...

- kelas muzik..hahahaha! main kelicap dgn kerincing...pastu sume kena ada recorder..hahahahah! tiup jgn x tiup...

-hantu paling top masa ni hantu purdahhhhhhhhh..naik keta kancil putih..perghhhhhhh insap jap..time ni malam sunyi jer..sume takot nk kuar..kalo ada keta jer sume lari..kalo die bgk salam kalo kite jawab hantu tu da da dlm rumah...hahaaah!

- yg laki wajib ada basikal..yg pmpn plak basikal ada raga kt depan..senang nk isi beg..

- botol air plak berbagai bentuk n warna..kena lawan sapa paling cantik! paling best botol air telefon..hahaahaha!

- main batu seremban kalo cikgu xmasuk..

- main skeping time PJ..hahahaha!

- main getah????? yehhhhhh best tu...lompat jgn x lompat...

- sapa yg ada color pensil mesti x bole bgk pinjam kt org lain..mak saya x bgk org pinjam...

- kalo duduk dlm kelas..pinjam pemadam boleh?????? ishhhhh pinjam ke mintak tu..

- duit Rm1 zaman tu besar gile bentuk dia...tp my dad bgk 5osen..seketul jer ada dlm poket...besar gile!

- kemahiran hidup- huuuhuhuh kena wat tabung la..ishhhhhhhh!

- subjek BM..wat karangan..' saya adalah sebatang pen"..'pengalaman yg paling sukar dilupakan'...uewwwwwww!

- cikgu akan amik kedatangan..sebut sume nama..ahmad, ali,..blablalalaala..ikot abjad tu..buang masanya..lgsg x efficient..napa die x tny jer sapa yg absent for today..senang kan...

- kalo lukisan sapa dpt A kena tampal kt dinding belakang kelas...huhuhuh!

- jadual waktu n jadual bertugas..lukis gune kertas manila...

- pertandingan bercerita. bersajak dll..uewwwwwwwww!

- perhimpunan setiap pagi isnin..bosan nk tggu smp cikgu besar bgi ucapan..pastu cikgu bertugas akan bgk ucapan gak..boring! yg pengawas plak sibuk mjaga..sapa yg sakit tu bole duduk kt tepi..cehhhhhhh!

-ada tu yg pandai nk bercinta..anta surat..pastu nk jadik kakak angkat sume..surat letak bedak..damn!

- laki kalo da sunat bole bcinta..kire jaguh la tu..

- kereta cikgu paling top masa tu adalah proton iswara...hahaaahaha!

- hari guru..budak pmpn paling suke bgk cikgu hadiah..smp sabun pun dibalut jadi hadiah..ayarkkkkk!

- ishh..lencana kena pakai..nanti kena amik nama..cikgu disiplin rotan...

- kalo sapa yg pakai spek tu..dgr la mulut2 akan kata..'mesti budak tu pandai"..hahahahha! pandai ke masalahnya...

-pompuan ada yg datang bulan..merah jer baju sbb xpandai pakai pad..mampus la aku kena belasah kang...

- kalo tulis surat- pen merah pen biru..u marah i luv u... pastu naik kereta naik bas lepas baca harap balas..ayohhhhhhhhhhhhh

-ada tu yg nerd..mak saya x bgk main panas..x macho langsung...cehhhhhhhhhhhh!

- ada check kuku..perghhhhhhhh! kuku perlu dipotong rapi yeh adik2..kalo takot kantoi cepat2 gigit...huh!

-yg power skit gune pensil tekan..xpun pensil yg ada tukar2 die pny mata..kalo da tumpul tukar mata lain..ayarkkkkkk

- buku latihan n matematik..jalur besar pastu jalur kecil utk BM..utk Math plak petak kecil dan petak besar..hahahaahaha!

- mula mgenali short form contohnya ; yang - yg .. matematik - M3.. kepada - kpd..


Kelakarkan kalau diingatkan balik. Rasa macam mahu balik semula macam tu. Namun hidup terus mara ke hadapan. Heh, kenangan...

Sumber
http://ridzuancomel.blogspot.com/2008/04/to-those-who-were-born-in-80s.html

Wednesday, May 7, 2008

Terhapuskah nerakaku...?

Semalam seperti biasa aku duduk depan pc. Membaca blog-blog kegemaran aku. Dan dalam banyak-banyak blog yang aku suka, blog Abang Neraka menjadi top 1 dalam senarai pembacaan malam-malamku.

Dahulu dia ada buka satu blog, Semusim di neraka. Sekarang dah delete. Then dia beralih ke Catatan pendek dari neraka. Sound like... scary? tak tahu. Kalian tentukan...

Abaikan apa yang dia katakan. Dia hanya bergurau, aku mengganggap itu hanya humor. Hanya jika benar sekalipun apa yang ditulisnya, itu hidupnya. Aku percaya setiap manusia punya cara hidup berbeza.

Penulisannya. Cara dia mengayakan huruf dan perkataan. Setiap rangkap yang setiap kali buat aku senang terhibur membacanya. Ya, bukan senang mahu menulis tentang sesuatu dan bagi aku, abang neraka berjaya membuka minda aku untuk terus menerokai lagi bidang penulisan.

Namun semalam aku cuba masuk ke dalam blognya, dah delete. Hah! aku cuba masuk lagi. Dah delete. Cuba lagi... Delete la oi... Aku jadi hampa. Terus tutup pc dan tidur.

Dan Alhamdulillah, masa ini, dia kembali. Dengan posting yang baru. Aku tak tahu kenapa semalam tiba-tiba dia tiada tapi sekarang dia dah kembali. Aku lega. Sekurang-kurangnya aku ada benda yang aku dapat baca. Kerana itu adalah benda yang aku suka baca.

Seperti aku kata tadi. Abaikan apa dia kata, ia hanya humor. Jika benar sekalipun, kamu tak berhak bantah. Nasihat mungkin baik. Itu adalah hidup dia. Setiap orang ada 'sayap kiri' kan...

Anyway, teruskan Abang Neraka, aku sentiasa tetap memerhatikanmu dengan segala rasional dan emosional yang ada padaku. Huhu...

Monday, May 5, 2008

First day...

Hari ini aku mulakan hari dengan mendaftar diri di sebuah kilang sebagai pelajar latihan industri. Yup, praktikal. 2 bulan je, so jangan rindu-rindu aku k.

Sebagai pelajar yang tak berapa menggemari buku, aku jadi suka pada tempat aku buat latihan industri ni. Yup, mereka beri aku kebebasan untuk aku buat apa sahaja, tanya apa sahaja (berkenaan dengan mesin) dan pergi ke mana sahaja yang aku suka. Kilang kecil, biasa sahaja namun di sana ada suatu mesin yang memang related dengan darah seorang jurutera pengeluaran.

Extrusion
. In Malay they say penyerempitan. Pasti kalian pernah makan nasi kan. Dan mana yang perempuan tu dorang lebih rapat dengan benda yang dihasilkan di kilang tu. Yup, plastik beras. (oh, perempuan yang mengenali dapur je la kot... huhu...)

Proses yang mudah. Secara ringkas, plastik (polyethylene) dicarikan dah di nipiskan oleh roller. Produk akan digulung dalam gulungan dan di hantar ke bahagian lain untuk proses mencetak kemudian proses memotong. Simple...

Well,
menggunakan prinsip yang sama aku pelajari dalam buku Sains Bahan, Proses Pembuatan dan Teknologi Bahan, aku tak mengalami kesukaran malah komplikasi permasalahan dalam memahami apa yang sedang berlaku dalam kilang itu. Sempoi je...

Anyway, aku gembira dengan kerjasama yang diberikan oleh pekerja-pekerja dekat kilang tu walaupun aku kadang tak faham apa dorang cakap (well, foreigner...), tapi aku tahu dorang dah buat tugas mulia agar kalian dapat makan nasi hari ini. huhu...

Dan mereka (pekerja) takde kaitan dengan kenaikan harga beras k... huhu... Aku akan cuba letak gambar lain kali... Selamat...!

Sunday, May 4, 2008

Beras sikit je...

Aku baru balik dari Carrefur beli barang. Well, with parent. Coz cian dorang angkat barang banyak sangat nanti bila nak balik. Huh, satu petang yang penat. Ye la, orang baru gaji, biasalah pasaraya sesak dengan orang.

Suasana yang sesak di pasaraya tadi buat aku lemas dan rimas. Namun ada juga yang prihatin memberikan 'makan' kepada lelaki seperti aku ini. Jamah mata. Yup, aku kembali segar...

Sampai kat area beras, mak aku dah mula membebel. Yup, dan ia di sambut dengan makcik-makcik sekelilingnya. Juga tak kurang dengan abang-abang mereka sekali menyambutnya. Topik mudah, beras naik harga.

Aku lepak situ dekat 15 minit tunggu mak aku pilih beras yang dia nak. Bagi keluarga aku, harga bukan keutamaan, tapi mutu dan rasa sesuatu barang yang nak di beli. Namun hampa, kadang kita tak selalu bertuah dapat beli apa yang kita mahu.

Cari Taj Mahal katanya. Well, aku tau makan je, tak pernah amik tahu apa beras aku selalu makan. Takde... maka membebel la dia dengan bapa aku semata-mata nak beli beras. Aku just tengok je, taknak komen. 15 minit, peh...

Well, beras dah naik harga... Dan dalam kes aku, beras tak de. So kalian semua, ambil la kesempatan ini untuk berdiet. Yup, jadi orang putih jap makan roti. Ubah gaya hidup bak kata YB... haha...

Aku perlukan perubahan!!!

Hm, kalau ada yang perasan, aku telah mula membuka blog baru namun aku tidak war-warkan. Kenapa? Kerana aku ingin cuba sesuatu yang baru. Sesuatu yang aku rasa senang dan mahu buat.

Ya, kebelakangan ini aku sibuk. Aku sudah lama tidak 'online'. Penat dan bingung dengan apa yang jadi sekeliling aku kebelakangan ini. Kerana itu aku tidak menulis. Kerana aku takut rasa sakit ini merebak ke blog kesayangan aku ini.

Berbalik kepada hal blog tadi, ya, aku ada buka 3 blog baru. Aku tak mahu cerita, biar sahaja kalian senang mencarinya. Tujuannya, aku mahu mencuba sesuatu yang baru. Penulisan yang lain. Di sini, rasional & emosional, ia sudah ada penulisan ia sendiri.

Mood aku cepat berubah. Dan begitu juga dengan hidup aku. Maka penulisan aku juga pasti cepat berubah. Namun aku rasa tertekan kerana aku kehilangan tempat mahu meluahkan apa terbuku di dalam hati.

Idea ini terhasil setelah aku baca beberapa blog orang lain. Memberi inspirasi yang aku perlu berubah demi aku yang sentiasa berubah-ubah. Aku perlukan bilik yang lain untuk aku seimbangkan mood aku yang aku boleh katakan tidak stabil.

Jangan kata aku, kalian juga pernah rasa. Mood yang tidak baik. Buat sekeliling rasa susah. Namun aku yakin, jika diluahkan pasti akan merasa lega. Hanya yang pasti tempat untuk diluahkan itu mestilah sejajar dengan rasa yang ada pada diri.

Blog ini masih mempersembahkan hidup aku, fikiran aku dan lain2 lagi. Dan aku yakin kalian sudah faham perjalanan blog ini. Teruskan menyokong aku, dan aku akan cuba berikan yang terbaik di setiap penulisan aku. Thanks...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...