Followers

Gamers

Saturday, March 28, 2009

Hilang ingatan!

Hidupku dah berakhir.

Aku dan komputer ibarat macam kawan baik. Sebahagian besar hidup aku habis bersama komputer. Kalau lelaki lain mereka makan, minum dan tidur bola, aku fikir aku adalah lelaki istimewa kerana aku makan, minum dan tidur komputer.

Tapi hari ini kawan aku ini hilang ingatan. Dia tidak kenal aku. Long-term memory nya hilang.

Aku sedih.

Secara teknikal, harddisk aku rosak. Maka segala macam benda yang aku simpan sejak aku masuk UTM ni hilang. Hilang... begitu sahaja.

Sedih ni.

Tapi hidup kawan aku tak berakhir di situ. Aku berikan dia 160Gb. Cukuplah untuk sebuah komputer tua. Lagipun aku sudah tua, tak perlu nak main game sangat. Tapi kalau ada duit lebih nak juga upgrade komputer ni. Hidup AMD.

Cakera keras yang lama masih aku simpan. Sebab status sebenarnya masih tidak diketahui. Barangkali hentak sebarang dua elok balik, kot. Haha...

Tapi ada juga baik cakera keras itu rosak. Segala gambar-gambar kenangan manis kau dan aku, surat-surat cinta, lagu-lagu jiwang dan diari peribadi. Semua itu telah hilang. Seperti orang yang hilang ingatan, hidup tetap perlu diteruskan. Barangkali benar, Tuhan mahu aku melupakan segala kenangan silam yang payau dah kelat itu. Memulakan hidup yang benar-benar baru. Hidup seperti yang sepatutnya aku tuju.

Aku gembira.

Kerana kepala aku sedikit lapang. Komputer aku sekarang rasa ringan. Barangkali berat sedikit kerana mengisi perisian-perisian kejuruteraan yang selambak.

Betul aku gembira.

Kerana aku boleh bekerja semula. Mahu bekerja semula. Tidak diganggu, sentiasa tenang. Jika aku mahu sekalipun, aku sudah tidak mampu memandang ke belakang. Jalan hanya satu, hanya di hadapan.

Aku ucap selamat kepada kau. AKu gembira hari ini. Dan aku harap selamat ini juga akan buat kau gembira seperti aku sekarang.

Terima kasih di atas ketenangan ini.

Sunday, March 22, 2009

Aku kata,
You really are something to others.
Ini kisah perempuan baik. Perempuan yang tidak pentingkan diri. Kisah yang dipetik dari sketsa kehidupan. Melihat dia, aku fikir. Its better kalau aku hadkan sosial aku. Sebab aku ada teori.

Semakin ramai, semakin meriah dan... semakin banyak masalah. Dia punya masalah. Banyak masalah. Dan ironinya, masalah itu aku fikir bukan berpunca dari dia. Ia dari orang lain. Teorinya mudah, semakin ramai dia kenal, semakin banyak masalah dia akan hadapi.

Aku sayangkan dia, tapi ini bukan cinta. Dan sebab itu bila sesuatu berlaku kepada dia, sesuatu perkara yang dia sampaikan akan sampai kepada hati aku. Ia akan buat hati aku rasa sakit, rasa tidak senang.

Kerana dia cantik. Dalam dan luar. Kerana dia sungguh cantik, dalam dan luar. Aku jadi sakit bila aku dengar dia sakit. Kadang aku tanya pada hati, mengapa aku perlu sakit, perlu risau bila sesuatu itu datang dari dia.

Itu karma, itu pembalasan.

Hari ini aku dengar dia berkata sedikit. Namun hati aku mendengar dia berkata banyak. Aku tahu dia sedang sakit, dan aku tahu, aku bukan penawarnya.

Aku rasa marah, marah kepada orang di sekitarnya, marah pada diri aku sendiri, kerana kami punca kepada masalah dia. Boleh tak just leave her alone. Biarkan dia hidup dengan tenang, hidup dengan gembira. Boleh tak buat macam aku, biarkan dia hidup, jangan kacau dia. Dan bila dia datang, gembirakan dia. Boleh tak macam tu.

Aku harap dia tidak putus asa, dia cantik. Luar dan dalam. Dan aku harap kecantikkan itu sentiasa berpihak kepada dia. Selagi aku hidup, aku mahu dia menjadi cantik. Dan aku harap selagi aku hidup, masalah tak meragut kecantikkan dia.

Aku doa, semoga dia sentiasa gembira, dan bahagia. Beri dia ketenangan, beri dia keceriaan. Dia perlukan, dia mesti diberikan.

Hari ini hati aku berkata tentang dia. Aku tahu apa kau fikir tapi bukan itu. Macam aku cakap, aku sayang, tapi itu bukan cinta. Atau barangkali aku yang tahu bagaimana hati aku.

You really are something to others.

And i mean it...

Friday, March 20, 2009

Emiri Miyamoto x solita - Tokyo et Paris



Tokyo et Paris
Paris et Tokyo
Et puis toujours la musique
À Paris nous étudierons
En bonne harmonie

On se connaît depuis l'enfance
On allait au cours de piano a côte
En face du grand marché
On jouait au square du quartier
À la marelle et au ballon prisonnier
Puis c'était le goûter

C'était bien la nos plus belles années
Qu'aucun souci ne pouvait altérer
Tokyo et Paris
Paris et Tokyo
Et puis toujours la musique
Tokyo et Paris
Paris et Tokyo
Et puis toujours la musique,
À Paris, nous étudierons
Ensemble


On s'est aimé depuis toujours
Plein d'appréhension avant nos auditions
À la tombée du jour
Concerts privés tous les étés
Dans la grande salle aux immenses baies vitrées
Un été enchanté
C'était bien la nos plus belles années
Qu'aucun souci ne pouvait altérer

Tokyo et Paris
Paris et Tokyo
Et puis toujours la musique
Tokyo et Paris
Paris et Tokyo
Et puis toujours la musique, musique, musique,
À Paris nous étudierons
En bonne harmonie.......

---
Tokyo and Paris,
Paris and Tokyo,
There will always be music.
And, in Paris, we will study
In good harmony.

We've known each other since childhood.
We would go to the piano lessons next door,
In front of the marketplace.
We would play in the park square
Hopscotch and dodgeball.
Then, it was snack time.

It was the best years of our lives,
Unaffected by concern.
Tokyo and Paris,
Paris and Tokyo,
There will always be music.
And, in Paris, we will study
Together.

We've always liked ourselves
Full of anxiety before our auditions.
At the end of the day,
We would have our private concerts
In a large room filled with pictures.
It was a delightful summer.
It was the best years of our lives,
Unaffected by concern.

Tokyo and Paris,
Paris and Tokyo,
There will always be music.
Tokyo and Paris,
Paris and Tokyo,
There will always be music, music, music,
And in Paris, we will study
In good harmony.

Tuesday, March 17, 2009

Rhapsody in late night

Tak, masih dalam bahasa ibunda.

Kuaci, Pepsi, Maggi dan roti. Kombinasi snek malam kalau kau mahu tahu. Dan kombinasi ini lahir dari ketidakboleh tiduran aku di waktu malam. Aku tahu ia tidak sihat. Aku tahu aku makan banyak. Dan aku tahu ia akan menganggu kitar hidup aku sebagai manusia. Aku juga tahu akibat dia, itu kaki-kiri-kena-potong dengan lu-kena-kimia.

Tapi apa boleh aku buat.

Salahkan Maxis. Kenapa bila dah tengah pagi buta baru internet laju selambak. Itu dah cukup buat aku bermotivasi bangun pagi mematakan panda putih untuk memuat turun koleksi anime, lagu dan cerita-cerita separa lucu yang ada dalam internet.

Ya aku tahu kau dah tak suka aku sebab tinggalkan blog ini. Aku pasrah (ya betul la ni)

Oh, baru-baru ini aku punya hobi baru. Berjalan malam. Bukan, kau silap. Bukan mengigau berjalan malam-malam. Ini berjalan malam. Macam senaman waktu petang. Tapi aku buat waktu malam, err.. pagi. Dalam pukul 3 pagi.

Ke mana kau tanya. Hanya ke kedai Azah (24 jam). Membeli snek malam dan perjalanan pergi balik memakan masa hampir 20 minit. Dan terima kasih kepada anime Nodame Cantabile, musik klasik hasil karya Mozart dan Beethoven membuat aku mahu merasa di buai angin malam.

Itu efek kuat, muzik dan aku perlukan suasana untuk menikmatinya. Dan dari situ lahir hobi atau habit aneh ini. Oh, playlistnya kau tanya.


Kesukaan aku buat masa ini,
  • Beethoven - Symphony No. 7 - 1st Movement (Nodame Orchestra Version)
  • Mozart - Oboe Concerto - 1st Movement
  • Mozart - Die Zauberflöte - Queen of the night's Aria (song)
  • Beethoven - Violin Sonata No. 5 Opus 24 "Spring" - 1st Movement
  • Mozart - Piano Sonata in D+ for Two K.448 - 1st Movement
Haha, aku tak la grand sangat melayan orkestra ni. Aku dengar semua jenis lagu. Dan sekarang sampai giliran muzik klasik. Layankan saja.

Berjalan malam, menghayati muzik klasik, cuba mengtafsir setiap not lagu yang cuba di sampaikan. Aku fikir ia terapi yang baik untuk aku. Terapi supaya aku boleh tidur dengan baik.

Aku harap, aku boleh tidur malam semula. Secara normal maksud aku. Oh ya, aku sudah pulih dari mimpi aneh yang aku ceritakan lepas. Barangkali betul, muzik klasik ini betul satu terapi yang sihat untuk aku.

Hm, dah pagi. Nampaknya masa tidur aku dah sampai, selamat malam untuk aku dan selamat pagi untuk kau. Aku benar ucap selamat ya.

Wednesday, March 11, 2009

Mimpi klimaks...


Baru-baru ini aku bukan mengelamun, tapi kerap bermimpi yang bertemakan kapel. Aku jadi takut.

Kalau mimpi aku bawak kereta coupe aku tak heran, sebab dah tentunya itu membawa maksud Audi R8 akan bakal menjadi milik aku. Haha, tapi ini lain.

Kalau orang yang menjadi kapel aku itu orang yang sama takpelah jugak. Senang aku nak aim. Haha... tapi ini tidak. Rambang. Bukan orang yang sama. Dan orangnya juga bukan terdiri dari orang yang rapat dengan aku.

Minggu lepas aku mimpi aku kapel dengan Ayu (bukan nama sebenar). Dalam mimpi tu, aku masih lagi student dan dia dah kerja. Lovely tak dia kau tanya. Ya dia lovely sampai kau terjaga dengan bateri telefon kau tercabut. Walaupun ada sikit konflik berlaku dalam mimpi aku. Hehe... Lagipun, aku bukan kenal sangat dia pun. Kenal pun dalam friendster je. Hish...

Dua hari lepas aku mimpi aku kapel dengan perempuan.. hm... macam mana nak describe. Kau pernah tengok cerita Chocolate/Fury kan. Ala cerita perempuan thai bertomoi belasah orang tu. Ya, perempuan seperti itu. Ada masalah mental kalau aku boleh kata. Lagi sekali kau tanya dia lovely ke tak? Ya, sampai kau nak terberak pun dia nak ikut sebab takut terpisah dengan kau.

Ini tidak sihat. Mimpi ini tidak sihat. Ya betul, dari sudut positif kau akan kata ini bukti aku lelaki sihat. Tapi bagi aku ini tidak sihat. Sepertinya menyuruh aku mencari cinta yang hilang(eceh...). Seperti mahu aku merana dan tersiksa kerana realiti cinta (dah macam drama melayu pulak).

Yang selebihnya ada bini orang, awek skuter, orang bunian dan err.. hehe...

Walaupun perempuannya adalah rambang, aku percaya ini petanda. Aku tak pasti baik atau buruk. Tapi kalau melibatkan perempuan, aku fikir lagi banyak buruk dari baik. Macam biasa, no offence, kau boleh kutuk aku.

Ya, mimpi tu best. Mimpi perempuan kan. Tapi dalam kes aku, ini lain. Mungkin kerana aku agak realist, banyak konflik berlaku dalam mimpi aku, seperti bergaduh dengan mak aku pasal perempuan, terjun bangunan sebab cinta di tolak dan masuk mulut naga sebab kasut kaca si dia tertinggal kat dalam.

Aku merasa sengal, dan penat. Kerana ia terlalu kerap. Kalau aku detailkan, barangkali aku boleh buat novel, cerpen pendek. Kau hebat? boleh tolong tafsir mimpi aku? Tolong ya...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...