Followers

Gamers

Thursday, September 25, 2008

Pilihlah si dia...

Ujian pagi tadi. Soalan objektif. Tahu? Pilih jawapan antara A, B, C dan D. So kebarangkalian nak kena adalah 1/4. Dan ada 30 soalan. Masa diberikan 1 jam. Dan apa ke halnya aku habiskan satu soalan dalam masa 2 minit. Hanya 15 saat sahaja dan aku terus buat keputusan.

--- --- ---
Seminggu sebelumnya.

Ehem. Lagi seminggu ada ujian ok. Soalan objektif, ada 30 soalan. Masuk semua bab. Takde hint so pandai-pandai la...

Hah, satu buku nak kena telaah...

--- --- --
Seminggu kemudian, haram tak sampai 10 muka surat pun aku buka. Bukan subjek matematik pun, hanya fakta. Memerlukan perhatian penuh daripada otak kanan. Aku pergi ambil ujian dengan selamba.

Berbekalkan sebatang pensel picit dengan pemadam, cool je aku masuk sambil tengok sorang-sorang masih sibuk menelaah. Tapi ramai lagi yang sengih kerang pandang aku macam pandang orang gila baru dilepaskan dari rumah Tampoi. Oh, aku baru bangun tidur kalau kalian tidak mengerti mengapa...

Ujian bermula. Aku hanya pandang kanan dan kiri. Conteng-conteng lebih kurang, baca soalan, pandang kiri dan kanan dan conteng lebih kurang. Ya, kalian mampu agak. Kerana ianya objektif, aku yakin sesiapapun akan melakukannya.

Dari kecil, jika dengan ada ujian soalan objektif, aku hanya menerima dengan sikap acuh tak acuh. Dan bila tiba masa ujian, sikap itu sedikit pun tidak berkurang. Dengan mata macam orang mengantuk (ya, aku kuat tidur), aku selamba jawab walaupun aku tak tahu apa-ke-benda-da aku jawab ni...

Hanya jika timbul doubt, baru mata liar memandang kiri dan kanan. Ya, sepertinya mata memandang perempuan, aku guna mata yang sama memandang, mencari jawapan yang sesuai.

Hm... ujian hari ini aku jawab dengan kadar 15 minit dan lagi 15 minit aku dah start melepak. Pandang-pandang jika ada klu terlebih ke... hehe...

Ujian satu jam, namun tempat ambil ujian dah kosong dalam masa setengah jam. Hm... Aku boleh kata soalan objektif benar-benar menjimatkan masa...

Ya, aku mahu tidur...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...