Followers

Gamers

Tuesday, June 14, 2011

Maybank Paypal - Bagaimana Untuk...

Perasan dengan link URL aku? haha... ni namanya mengada-ngada. Still, aku dah lama idamkan domain sendiri, guna nama aku sendiri. Sebelum kau tanya, ya.. aku beli domain ni di Namecheap.com. Aku baca banyak blog katanya domain murah di sana dan nak setup pun senang...

Perabih gak RM31.66 setahun untuk domain ni. Segala transaksi aku gunakan paypal. Aku sengaja gunakan paypal kerana nak biasakan diri dengannya. Ye la, inshallah kalau ada rezeki aku nanti, paypal gak medium aku cari untuk keluar masuk duit. Sesuai untuk bakal usahawan internet cam aku. haha...


So, camne nak keluar masuk duit dalam paypal ni. Aku kena ada Maybank debit kad. RM12 setahun aku fikir. Kau boleh mohon di mana-mana cawangan Maybank berdekatan. Dan aku bukan agen Maybank ok... Huhu..

Ok, buat benda asas dulu.
  1. Ada Maybank Debit kad? dah daftar online maybank2u.com.my? Kalau belum gi buat dulu.
  2. Ada akaun paypal? kalau tiada boleh buat di sini
Ada dua benda asas di atas, bolehlah kita mula proses menghubungkan kad debit dengan paypal.

Langkah 1
Login akaun facebook maybank2u, lihat di bawah Utilities dan klik Maybankcard Secure Online Shopping Registration.
Langkah 2
Pilih kad yang kau nak guna. Kalau ada satu kad je, dia akan pilihkan untuk kau.

Isi MSOS Password. Hanya 6-8 karakter boleh isi.
Isi Personal Assurance Message. Apa yang kau isi dalam ini akan keluar apabila pihak Maybank meminta untuk kau masukkan password bilamana kau tengah membeli-belah online. A sampai Z je kau boleh guna ok.

Isi Expired Date, CCV, Hint & Answer.
Kenapa tak cakap "kau isi la semua yang dia minta." Aish...


Langkah 3
Login akaun paypal kau.
Dalam My Account tab, klik Profile and Add/Edit Credit or Debit Card.
Masukkan maklumat Maybank Visa Debit kad kau. Pastikan alamatnya sama dengan alamat yang telah dibilkan.

Langkah 4
Kau akan dapat email dari paypal mengatakan kau telah sukses menghubungkan kad debit kau dengan paypal. Sekarang apa yang kau perlu buat adalah tunggu untuk kod yang bakal kau dapat dari maybank2u.


Langkah 5
Sila tunggu paling kurang pun sehari ok.

-Hari Kedua-
Okay, Login akaun Maybank2u kau dan klik Accounts & Banking, kemudian klik no akaun untuk masuk ke Account Details.

Kemudian klik Debit Card History. Kau patut dapat lihat ada satu entri blog dengan kata "Paypal". Ada kod dengan 4 nombor sebelum perkataan "Paypal".
Contoh : PREAUTH SALE 8921PAYPAL-*EXPUSE DATED 06/08/09Paypal Code : 8921
-Kau kalau semak akaun kau awal sangat, memang takkan jumpa kod ni.


Langkah 6
Login akaun paypal kau dan klik Profile > Add/Edit Credit or Debit Card > Enter Paypal Code. Masukkan 4 nombor kod yang kau dapat tadi.


Tahniah! Sekarang kau dah boleh membeli-belah atas talian dengan akaun paypal kau. Kau akan dapat refund USD1.95 kau semula ke dalam akaun paypal kau. Segala benda yang kau beli guna Paypal sekarang terus ditolak dari baki duit kau di Maybank dengan menggunakan kadar tukaran mata wang asing sekarang.

Jangan nak membeli-belah sahaja, pergi lah cari bisnes online bagi tambah duit dalam akaun Paypal kau ni. Boleh jugak nanti buat bayar bil elektrik. Huhu...

Langkah tambahan (nak buat pun boleh, tak buat pun takpe... huhu...)
Aku baru tambah button donation kat sebelah kanan blog aku ni. Ada akaun paypal kan sekarang, siap dah link ke Maybank Visa Debit kad lagi. Senang-senang derma la kat aku sikit kat butang tu. Boleh aku buat bayar elektrik dan bayar domain blog aku ni.

Segala sumbangan ikhlas anda amat saya hargai... Heh...

Ok, sampai di sini sahaja. Macam mana aku tambah button tu? entri selepas ini akan merungkai segalanya... Huhu...

Aku ucap selamat...

Sumber
http://www.malaysian-gadgets.com/2009/10/maybank-debit-card-with-paypal.html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...