Followers

Gamers

Friday, December 28, 2012

Mendengar dengan baik, ekspresi diri...

Baru habis tengok drama Mirai Nikki - Another World. Ceritanya ok la. Lain dari Mirai Nikki versi manga dan anime. Heroin dalam cerita ni pun comel, cuma tahap Yanderenya telah dikurangkan ke tahap untuk-tontonan-umum. Aku suka lagi versi manga dan anime kalau kau tanya...

Akan tetapi, drama ini ada OST yang best, tapi aku suka satu lagu je. Dan di saat aku menulis ini, aku sedang ulang-main lagu ini.

Orang kata, musik adalah universal. Bermaksud ianya boleh diterima umum. Tak kira apa jenis dan dari mana asal lagu tu, kita boleh je layankan sahaja. Citarasa aku terhadap music juga umum. Aku tidak terpengaruh pada satu-satu gerne. Apa sahaja yang boleh menyentuh telinga dan hati aku, aku suka...

Salah satu benda yang aku suka dengar adalah music tanpa suara penyanyi. Irama ke perkataannya. Dulu telinga aku tak cukup universal sebab pengaruh radio yang ulang-main lagu-lagu yang ada pada billboards. Bosan kau boleh kata.

Aku tidak mencari, tetapi suatu hari aku melayan Nodame Cantabile, anime tentang musikal klasik. Dan dari sini telinga aku mula boleh terima lagu-lagu tanpa suara ni. Mozart, Beethoven, Schubert dan lain-lain jadi mainan.

Salah satu tabiat buruk aku, kalau aku suka, aku akan tertambat. Lagu yang aku suka, aku akan dengar banyak kali. Aku akan ulang dan ulang walaupun ketika itu mood aku hanya untuk satu lagu. Akibatnya, aku cepat bosan.

Telinga aku tidak berhenti pada lagu klasik. Musik yang senang diterima telinga aku mudah didapati aku fikir. Ambil contoh macam lagu di atas. Lagu tema Mirai Nikki - Another World. Aku suka lagu yang beri aku goosebump ni.


Kalau rasa panjang sangat lagu ni, boleh start dengar dari 1:56 atau 4:00. Aku suka 2 part ni.

Lagu senang didapati. Sumber aku biasanya dari drama, anime dan iklan. Ambil contoh satu lagi drama Liar Game. Orang kata ni macam lagu gereja. Mungkin. Kau adili sendiri. Lagu ni macam trivial, sesuai dengan jalan cerita drama ni.


Kalau rasa panjang sangat, boleh dengar dari 0:49.

Aku suka tengok anime, bukan kerana grafik cantik ke apa, tapi jalan ceritanya lain dari yang lain. Anime di Jepun bukan dibuat biasa-biasa. Mereka ada jalan cerita, ada soundtrack, ada barang-barang promosi, menunjukkan betapa serius mereka dalam bidang ni. Dan sebab itu, OST dari anime juga bukan sekadar lagu budak-budak.

Ada satu lagu aku suka sangat dengar ketika melayan anime Kimi ni Todoke. Lagu ni asalnya memang ada penyanyi. Cuma telinga aku senang menerima versi instrumental. Lagu tentang kehidupan cinta.



Dengar semua... haha... Ada juga jenis lagu panggil lagu karakter. Salah satu yang paling best adalah dari anime Tonari no Kaibutsu-kun. Tiada versi rasmi lagi tapi ini yang paling dekat yang aku boleh jumpa...
--- Update: baru jumpa versi penuh... 29.12.2012


Lagu pendek, jadi aku tak perlu nak rekemen part mana yang best.

Masih lagi mod anime, ada satu lagi lagu yang aku fikir boleh bagi goosebump kat korang. Dari anime Sword Art Online. Lagu ni bukan lagu tema, lebih kepada lagu karakter... boleh kata begitu. Sebab lagu ni hanya akan kedengaran bila watak utama dalam cerita ni bertempur dengan boss.


Macam aku kata, sumber lagu yang aku dapat tidak terhad pada anime dan drama yang aku tengok. Lama dahulu aku ada tengok sesi pelancaran Proton Inspira. Biasanya, bila ada majlis, mesti ada lagu background kan. Lagu yang digunakan untuk sesi pelancaran ini adalah dari lagu di bawah.




Heh, ada suara latar. Layankan je.

Game adalah boleh kata sumber utama aku dahulu. Memandangkan aku banyak main game perang, jadi aku ada banyak koleksi lagu bertema medan tempur. Lagu-lagu ni biasanya beri semangat. Bila aku dengar balik, teringat zaman muda-muda main game tak ingat dunia...

Call of Duty - Modern Warfare 2
Code of Conduct


Batman - Arkham City
I Think You Should Do As He Say


God Of War 3
Brothers of Blood


Banyak la pulak. Post ni panjang sangat. Tapi aku suka. Mengingatkan aku, apa yang aku sedang dan telah dengar. Lagu bagi aku semangat, lagu adalah cara aku luahkan benda yang terpendam dalam hati. Expresi.

Ini hanya satu gerne. Instrumental. Epic. Huhu... jumpa lagi...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...