Followers

Gamers

Friday, December 21, 2012

Oh rotary...

Rotary rotary rotary...

RX7-FD3S (Initial D Fifth Stage)

Walaupun dah banyak kereta yang cantik dan laju kat luar sana... hati aku sentiasa pada rotary... RX7-FD3S...

---
*Peringatan, ini hanya pengalaman serta imaginasi penulis. Kalau nak lumba pergi trek, jangan menyusahkan aku...

Aku suka memandu. Memandu bagi aku macam suatu benda yang bebas. Macam mana nak cakap... Memandu beri aku satu perasaan yang bebas... camtu...!?

Masa aku kat UTM dulu, aku akan memandu bila aku dalam keadaan tertekan. Trek dia... hehe... Ada satu jalan kat dalam kampus UTM Skudai, mula dari Kolej Tun Fatimah, menuju ke Klinik Kesihatan dan terus ke Kolej... aku lupa nama. Kolej belakang2 tu. Dah lama tak jenguk UTM.

Kat situ jalannya sempit sedikit, ada selekoh. Bila sampai je pintu depan Kolej... aku lupa nama... Tapi tu kolej perempuan, dari situ mula jalan berbukit. Jadi tempat aku sprint mula seperti map di atas.


Kau tanya kenapa tak terus pecut naik bukit tu terus ke Kolej... Sebab bendul banyak kat UTM....Macam haram. Dan aku bawa Saga 1.5 je. Kereta lama. Mana larat nak pecut naik bukit.



Tengok kat sini memang orang kata takde la mencabar. Memang pun... Tapi masa aku tahun 1, ada kereta Wira cuba pecut jalan ni, last2 masuk gaung... Haha... cabaranya jalan sempit. Tiada penghadang. Kalau silap sikit, masuk gaung. Gaung tak dalam mana pun.

Aku pernah cuba pecut sini, malam... Boleh sampai 100km/j kalau kau gila. 100km/j bagi kebanyakkan orang tak laju tapi cuba kat jalan sempit... sebab tu aku kata gila. Aku pernah capai. Hanya sekali dalam seumur hidup aku. Ada benda buat aku marah masa tu, tak ingat tapi aku yakin pasal perempuan...

Jadi aku bawa kereta kat situ, pecut sekuat hati. Bila masuk selekoh, aku brek sedikit dan terus tekan minyak.

Kalau dari point A, kau akan rasa ok sket sebab selekohnya banyak ke kanan. Jadi kau boleh rapat kereta kau ke kanan, dekat dengan pembahagi jalan. Andai terlalu laju at least tayar belakang kau keluar, bukan langgar pembahagi jalan kat tengah tu.


Kalau dari point B ke A, bahaya sket bagi aku. Aku tak suka dari point ni. Sebab aku kena rapat pada sebelah kiri kalau nak laju. Kita memandu duduk kat kanan jadi kau nampak pembahagi jalan pada kanan, kau boleh agak berapa jauh jarak kereta kau dan pembahagi jalan.

Kalau kau terpaksa himpit kiri, kau terpaksa bergantung pada cermin kiri, bahaya bagi yang newbie dan nak bawak laju. Haha...

Walaupun begitu, Dari point A ke B pun ada bahayanya. Setiap selekoh kecil ni ada bendul kecil kalau tak salah. Ini penanda kau kena hati-hati. Dan ada juga kalau aku tak silap, batu.. bukan... apa nama benda kat tepi jalan yang selalu orang TNB ke Telekom dok tengok kalau ada kerosakan. Benda tu... Kecil, kalau malam bahaya...

Satu lagi benda yang bahaya adalah pokok. Ingat, jalannya sempit. Kau pecut kau akan nampak jalan bertambah sempit, nak pulak pokok kiri kanan.

Satu lagi, kiri kanan kau ada tempat penjalan kaki. Aku selalu jogging sini masa duduk kat Kolej Tun Abdul Razak dulu. Haha... Dan sebab tu kalau aku pecut, aku buat malam hari. Kalau nak mati jangan bawak orang lain... Huh...

Walaubagaimanapun, aku dah lama tak jenguk UTM. Jadi aku tak tahu macam mana jalan tu sekarang. Mungkin dah tambah bendul agaknya. Haha...

Sekarang... kalau aku nak bawak laju, aku akan ke... hehe... rahsia... amat-amat nak bagitau semua...

*Peringatan, ini hanya pengalaman serta imaginasi penulis. Kalau nak lumba pergi trek, jangan menyusahkan aku...

---

Tahukah anda... Proton Saga aku adalah FF layout. Bermakna, enjin kat depan, tayar depan je jalan. Tak macam Toyota AE86 dengan FR layout bermakna enjin kat depan, tayar belakang je jalan. So, takde drift2 k...  Kereta proton rasanya semua FF, kecuali... hm... tak.. semua FF aku rasa...

FF - Front Engine Front Wheel
FR - Front Engine Rear Wheel

Saje rasa mengatal nak menulis...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...