Followers

Gamers

Sunday, July 7, 2013

Perihal TP SL lagi...

Ada banyak cara nak kira reward to risk ratio tapi yang biasa atau asasnya;

RR Ratio = TP/SL.

Aku masih duduk menelaah benda ni. Kalau ikutkan RR ratio yang aku guna sekarang dalam sistem aku dah cantik dah. Dan minggu ni masih dalam profit. Tapi orang macam aku mana nak duduk diam. Aku sentiasa fikir mesti ada settings yang lebih baik dari yang aku guna sekarang.

Dalam kaedah trading aku, RR ratio adalah 0.65. Bermakna SL aku lebih besar dari TP aku. Aku tak risau sebab Win Loss Ratio aku lebih dari 2:1. Peluang nak kena TP 2 kali ganda dari SL. Cuma, bila kena SL, kau takkan boleh elak dari serangan psikologi.

Takut, bimbang, sedih, kecewa. Putus cinta pun tak macam ni. Haha...

Dan sebab tu aku selalu ulangkaji, cuba cari RR terbaik sebab objektif aku adalah mudah, untuk cipta dan bangunkan satu sistem trading stress-free... Trade tanpa stress tapi still untung boleh dapat max. Nothing impossible...

RR ratio terbaik kalau kau tanya aku adalah 1. Kau pergi mana pun, berguru dengan sesiapa pun, mereka akan setuju dengan aku. Untuk mereka yang baru trade, kau akan selalu dengar kita selalu ada 50% untuk untung dan rugi. Jadi logik RR ratio terbaik adalah 1.

Baru-baru ni rakan trader aku ada post kat fb katanya "SL kene kurang dr TP". Dan aku macam, hm... ok... Sebab aku trade mekanikal, dan aku tahu win/loss ratio aku macam mana jadi aku agak macam... meh... 

Tapi tak salah dia cakap. Katakan SL kau separuh dari TP. Jadi, sekali kena TP dah boleh back up 2 trade  rugi ye tak. Kalau betul yakin teknik senang kena TP dari SL boleh guna RR ratio macam ni. Tapi dalam kes aku, ada kemungkinan boleh profit tapi memang beratur la SL dari TP. 

Dan akan jadi masalah baru... psikologi, seronok ke tengok merah beratur dalam statement. Walaupun hakikatnya hujung sekali mungkin boleh untung.

Memang, akan ada orang kata "kalau hujung sekali untung, nak takut pe?" Sah memang tak pernah trade. Tak ramai boleh tahan tengok SL beratur je kena walaupun dalam kajian awal kata ini perkara biasa. Dan ini akan membawa kepada putus asa. Walhal kalau diteruskan, kemungkinan untuk untung itu ada.

Setiap awal bulan aku akan ulangkaji dan ubah settings. Sebab, market sentiasa berubah. Benda yang paling aku takut adalah sistem aku jadi lapuk. Jadi aku perlu fleksible. Benda-benda aku ubah termasuklah masa trading, TP, SL dan jumlah lot. 

Dan bila ulangkaji untuk ubah settings, aku sentiasa tanya pada diri aku.
  1. Larat ke nak trade ikut masa trading ni?
  2. Larat ke tengok SL banyak ni beratur masa trading?
  3. Cukup ke profit banyak ni untuk bulan ni?
  4. Berani ke tengok floating banyak ni?
Kenapa kena tanya soalan macam ni, sebab aku fikir psikologi penting. Memang, ada je setting yang boleh profit lebih lagi tapi aku sentiasa akan pilih setting mengikut soalan di atas. Sebab aku manusia.

Manusia ni bukan macam robot. Kita kena ada masa kena makan, kena tidur, kena gi tandas, mandi, berhibur sekejap, dan buat kerja lain. Jadi memang boleh untung lebih, kalau aku sanggup trade 24 jam dan 24 jam mengadap PC... boleh macam tu?

Aku lihat dalam spreadsheet aku, hanya ubah 1 pip TP dan SL akan beri keputusan yang jauh beza untuk setiap bulan profit. Dan dari sini aku boleh nampak macam mana rupa aku bila tengok berderet hijau atau berderet merah.

Penting...bila kau nak trade, tentukan TP dan SL yang kau rasa sesuai. Tengok kekuatan minda macam mana. Bukan untung besar kita cari, tetapi konsisten profit. 

Huhu.. apa la aku membebel ni. Aku ucap selamat k...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...