Followers

Gamers

Friday, June 28, 2013

Langkah kajian semula

Aku takut aku lupa, jadi aku tulis kat sini kaedah kerja untuk kajian sistem trading aku. Kerap aku ulangkaji benda yang sama untuk lihat sama ada aku ada buat benda silap, atau ada ruang untuk pembaikian. Memandangkan aku kerja seorang diri, buat silap tu dah macam 'second nature'. Kena selalu ulangkaji untuk kurang buat silap.

Langkah kerja
  • Ambil data mentah
  • Proses semua data
  • Pilih TP/SL terbaik mengikut indeks profit.
  • Kaji masa trading terbaik.
  • Proses semula data berdasarkan masa trading yang telah di kaji sahaja
  • Pilih kurang dari 10 jenis TP/SL terbaik dari data baru berdasarkan
    • - Indeks profit yang tinggi
    • - Bilangan bulan yang rugi yang rendah
  • Proses jumlah floating setiap TP/SL yang di pilih.
  • Pilih TP/SL terbaik berdasarkan indeks profit.

Dari data mentah sehingga memilih TP/SL terbaik untuk sistem trading mekanikal. Setakat kira-kira boleh selesai dalam 10 minit memandangkan aku guna spreadsheet. Yang jadi lama bila nak proses data. Itu boleh ambil 1 hari.

Aku kaji semula sistem trading pertama aku memandangkan sistem ke dua lebih mudah nak ikut dan kelihatan macam aku kurang buat silap bila kaji semula sistem ke dua dari sistem pertama.

Keliru... itu musuh utama bila aku ulangkaji. Padahal benda yang sama. Lagi satu lebih baik aku satukan semua cara trading aku memandangkan beza antara 2 sistem trading ni adalah pemilihan TP/SL, masa trading, instrument dan jenis order yang aku buat.

Buat masa ni, walaupun aku dah jalankan sistem pertama aku dua bulan, aku masih tak berapa yakin memandangkan bila aku ulangkaji, mesti ada benda tak kena. Ditambah dengan perbezaan nilai TP dan SL yang agak jauh. Jika sekali rugi, aku perlu paling kurang 2 kali menang.

Yang buat aku yakin pada mulanya adalah kerana Win/Loss ratio dia lebih dari 3. Tapi kalau 2-3 kali ulangkaji dapat nilai lain-lain, mean ada benda tak kena kan?

Sistem ke dua setakat ni kurang masalah memandangkan sistemnya kurang kompleks dan lebih cepat untuk dilaksanakan. Satu lagi yang aku lebih sukakan sistem ke dua aku adalah kerana nilai TP lebih tinggi dari nilai SL. Jadi, jika aku rugi sekali, aku tak rasa perit sangat.

Setakat ni aku dah ulangkaji 2 kali sistem ke dua aku. Baru 2 hari aku mula forward-test. Melihat ia beraksi dengan baik buat aku terfikir mungkin aku boleh permudahkan sistem pertama aku.

Hm... tengah ada floating pada sistem pertama aku. Aku harap kalau rugi tak banyak sangat. AKu harap aku dapat siapkan kajian aku sebelum hari Isnin. Aku ucap selamat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...