Followers

Gamers

Sunday, November 2, 2008

That's only the emotion. Endure it...

Tak boleh tidur. Melihat skrin monitor memberikan aku kekuatan untuk menafikan yang aku perlu rehat. Dah lama term workaholic menjajah masa aku. Sekarang tahap fizikal aku bukan penat, tapi lesu. Huu... harus cari vitamin. Any suggestion?

Final mula menghampiri. Ya, kalau kalian tidak tahu, aku masih student. Bagi ramai orang, final adalah penting. Bagi aku, ia hanya kebiasaan dalam hidup seorang student. Perlu study, akibat selepas itu jangan peduli. Aku rimas dengan perasaan gemuruh atau takut atau... kalian namakan sahaja perasaan itu.

Setiap semester adalah sama. Perasaan yang sama sejak aku darjah satu. Aku rasa dah tiba masanya aku buat sesuatu untuk diri sendiri. Merasa perasaan seperti kena ikat, ya betul perasaan itu. Huu... I'm sick about it.

Ramai kata, aku amat tenang ketika ujian atau peperiksaan. Tanya aku kenapa, kerana ia telah berulang lamanya semenjak aku berumur... berapa? hm... 7 tahun bukan? 15 tahun aku hidup dalam ketakutan menghadapi peperiksaan dan ujian. Aku fikir, sampai masa aku turn the table, menjauhi perasaan takut itu.

Hm, not really 15 years aku hilang perasaan takut itu. Semenjak masuk dalam universiti, aku sedar, perasaan takut menghadapi peperiksaan tu satu rutin dalam kehidupan aku. Kalau bagi alasan kat pensyarah kat sini tentang ketidakhadiran kalian ke kuliah kerana kalian ada ujian malam tu, sah sah mereka melekehkan kalian dengan berkata...

"Biasa la tu. Nama pun student.."

Simple phrase but really make me realize something. Dah lama rasanya perasaan ni membelenggu diri, rasanya aku kena usahakan sesuatu. Kalian sanggup perasaan rutin ni menjadi darah daging kalian? Aku tak sanggup.

Aku bukan pelajar yang baik tahu. Last minute and that's present myself. And that's not good to endure that kind of feeling. Aku harus lakukan sesuatu.

Jawapan, study la awal-awal. Kalau dah lewat sangat, study la juga. Dan paling penting bila kalian tiada masa lagi, berserah sahaja. Dan itu cara aku menghadapi rasa hampeh ni.

Dapat jawab, bagus. Keluar dewan periksa perlu senyum ya. Tak dapat jawab, apa kalian expect dengan usaha sekangkang kera, keluar dewan periksa juga perlu senyum ya. Benda yang dah lepas sudah tiada harapan untuk diperbaiki. Biarkan sahaja ya...

Carefree. Yes I am. Namun jangan salah faham. Sifat takut itu perlu juga ada. Karang sebab terlalu berani kalian tak study lak. Tu tentunya salah. Buat sesuatu untuk diri sendiri dengan baik ya...

Walaubagaimanapun, final aku bermula 4 Nov no sehingga 19 Nov. Preparation? Haha... susah mahu kata. Aku suka nantikan keputusannya sahaja. Baik atau teruk, seperti biasa, aku jarang ambil peduli kecuali kalau ianya tak setimpal dengan usaha aku selama ini. Tapi benda dah lepas kan...

Hidup tak lama. Kemudian hari kita tak tahu. So, be happy always. Selalu ingat, diri kita adalah kurniaan Allah yang terbaik. Hargainya...

Huu... penat. Namun hati mahu untuk bekerja lagi. Aku takut? heh, siapa bilang begitu bermaksud dia tidak tahu apa sebenarnya yang sedang aku usahakan. Heh...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...