Followers

Gamers

Saturday, October 5, 2013

Kaki download: Auto download Dengan Torrent

Aku harap aku tak kena tangkap buat artikel benda ni. Haha....

Umum diketahui torrent adalah salah satu sistem yang digunakan oleh ramai kaki download kat dunia ni.Aku guna torrent untuk download anime dan tv series yang aku suka tengok. Jadi, agak leceh bila kejap2 nak semak balik samaada dah keluar ke belum episod baru anime atau tv series yang aku nak tengok. Kan best kalau keluar je episod baru terus pc aku download.

Jadi, hari ni aku ajar macam mana nak download secara automatik menggunakan torrent. Ya, ini boleh terjadi...

Langkah 1.

Gi la download uTorrent dulu. Link kat sini... Free je. Dah download boleh install.

Langkah 2.

Gi kat website yang menyediakan link torrent ni. Kalau anime boleh ke Nyaa torrent. Kalau tv series aku prefer Kickass torrent. Cari link RSS dia. Copy ok link tu.

Nyaa torrent RSS

Kickass torrent RSS



Langkah 3.

Buka Utorrent ko. Gi File > add RSS Feed... Kalau confius, pandang atas kiri...

Lepas tu paste link RSS tadi kat kotak Feed URL. Untuk contoh ni, aku amik link RSS dari nyaa torrent.


Yang lain jangan usik. Pastikan ko pilih 'Do not automatically download all items. Ini penting supaya dia tak download semua jenis torrent yang ada dalam list RSS tu.

Langkah 4.

Gi kat Feeds > RSS Downloader. Ada kat kiri sekali.


Isi la kat dalam kotak filter tu citer apa kau nak. Selalunya dalam list torrent ada lebih satu file yang sama je isinya. Bezanya, orang yang mengeluarkan torrent tu. Contoh kalau anime ada HorribleSub, Doki dll. Mereka ni adalah kumpulan yang menterjemaah dan mengeluarkan subtitle untuk anime. Jadi pilih la mana yang berkenan.



Untuk contoh ni aku pilih [Doki] untuk anime Kimi no Iru Machi. Kadang dalam satu penterjemah ni juga ada banyak versi dari segi saiz paparan dia. Macam 1080p ke, 480p ke. Untuk yang ni aku tulis la (1280x720.

Senang... kau gi tengok citer ko nak. Tengok macam mana dia tulis nama cerita tu, then tulis dalam filter tu. Space tu gantikan dengan tanda (*).

Next tandakan right kotak yang aku tanda tu je. Yang lain jangan sentuh.

Siap tekan Add..

Sebenarnya kat RSS downloader ni kau kena try sendiri setting2 dia. Aku buat apa yang aku faham je. Hehe...

Ok done.

Tu sahaja. Biasa feed ni update selang  15 minit tak salah aku. Aku lupa camne nak tukar.

Ok tu je... Kalau rasa citer tu best... beli la dvd dia. Support beb sekalipun citer luar negara. Cerita dalam negara aku tak download sebabnya aku akan tengok kat wayang, atau takkan tengok. Sorry to say... pengalaman tengok cerita Melayu kebanyakkannya tak menepati citarasa dan aku rasa tak berbaloi dengan apa aku bayar.

Tapi kalau ada babak macam Hollywood tu aku layankan je.

Walaupun begitu, support la industri tanah air kita. Tingkatkan prestasi kurangkan kontroversi. Puih...

Aku ucap selamat...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...