Followers

Gamers

Thursday, October 10, 2013

OUTLAST Review - Game indie seram terbaik aku main setakat ni.

Aku baru-baru ni sangat tertarik nak main game seram. Jujur, tak lama dulu aku pernah kata kat seseorang... "Lebih baik merasa baik dari merasa buruk. Tapi... baik lagi merasa buruk dari tidak merasa apa...." Dan betul, seram itu baik buat penjana rasa kosong...


Ini adalah game seram survival yang terbaik yang pernah aku main. Kau akan bermain sebagai Miles Upshur, seorang journalist bebas yang bakal membongkar rahsia di sebalik hospital bahagia. Kau tiada senjata. Benda yang kau kena buat bila bertembung bahaya hanya lari, atau sembunyi. Dan ini adalah amat amat menarik...

Benda yang best dalam game ni adalah...

Jumpscare
Jumpscare tu biasa dalam game seram dan mesti ada. Yang buat game ni best, sebab dia kurang adegan jumpscare dan itu sangat bagus. Aku tak suka jumpscare. Sebab ketakutan tu tak berkekalan. Aku nak game yang memberikan ketakutan disepanjang game dan game ini beri aku ketakutan begitu. Jumpscare adalah tipikal sangat. Boring.



Adrenalin.
Takde benda yang boleh kalahkan perasaan takut kena kejar dengan sesuatu. Thrill giler bila kena kejar dengan orang gila dan sedaya upaya menghilangkan diri dengan bersembunyi. Nak2 kalau sembunyi dalam loker atau bawah tilam dan orang yang kejar kita tu check dalam bilik yang tempat kita sembunyi tadi. Peh...

Grafik
Grafik memang terbaik. Amat detail dan bukan cap ayam seperti kebanyakkan game indie yang lain. Menggunakan Unreal Engine 3, hebat menghasilkan suasana yang seram, menjijikkan seperti timbunan mayat. Kalau tak cukup semangat aku nasihatkan jangan main.

Puzzle
Puzzle dia tak susah mana dan tak senang mana. Kadang dalam keadaan takut kita susah nak buat keputusan mana jalan nak kena ikut. Tapi game ni tak perlukan walkthrough. Kalau kau tenang kau akan nampak jalan.



Tips
- Gelap adalah kawan kau. Kalau kau meniarap semasa dalam gelap, kau boleh lalu dekat dengan musuh kau.
- Kadang kau kena lari je. Sembunyi memang buang masa... YOLO time...
- Dalam game ni, kau kena guna camcoder untuk melihat dalam gelap dan untuk itu camcoder kau memerlukan bateri. Jadi pandai la berjimat. Tapi tak pernah aku tengok orang main sampai habis bateri tu dikerjakan.
- Biasa musuh ni guna route yang sama. Just observe dan kau senang nanti nak mengelak.

Aku main game ni dah 5 kali. Kali ke tiga aku main memang masih boleh terkejut lagi. Main cuma nak seronok memandangkan game ni tak la lama nak habiskan. First time aku main adalah 7 jam. Lepas tu kurang 2 jam selesai. Rekod ada orang habiskan 56 minit tak salah aku.

Aku highly recommend game ni. Itu sahaja untuk kali ini. Sehingga bertemu lagi... Aku ucap selamat...


Sumber
http://whatculture.com/gaming/outlast-review-pc.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Outlast
http://culturemass.com/gamereviews/outlast-review-hide-and-scream/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...