Followers

Gamers

Sunday, October 6, 2013

The Purge; Review

Aku baru tengok The Purge, adik aku remeken.


Ok, poster kat atas aku kecikkan sikit. Aku tahu ramai takut nanti... Thee hehe... I'm a nice guy here... don't like to troll other... yet...



Sedikit sipnosis.

Amerika dilanda kesejahteraan dan aman damai. Kadar pengangguran 1%. Kadar jenayah juga amat kurang. Rahsianya, setiap tahun Amerika akan mengadakan satu hari dinamakan The Purge. Harinya mula pukul 8 malam sehingga 7 pagi. Pada malam ni semua jenis jenayah adalah dihalalkan. Telefon polis, bomba dan ambulans takkan dilayan. Filem ini fokus pada satu keluarga yang mulanya selamat sebab dia dah siap ubahsuai rumahnya macam bunker tapi last2 tembus gak.

Ok, pendapat aku.

Logik disebalik hari The Purge ni adalah mengarut. Katanya kita manusia memang ada naluri kebinatangan, suka keganasan dll. Jadi hari The Purge tu adalah hari kita luahkan semua keganasan dalam diri kita. Dan itu kononnya yang buat Amerika bertambah makmur dan sejahtera. Logik?

Tau apa logik kalau tak guna idea The Purge ni... Ya.. betul... Agama... Ikut je rule agama masing-masing pasti akan aman kelak.

Dari segi kualiti jalan cerita ok la aku fikir. Aku suka babak aksi dan triller yang dipersembahkan. Terasa tegangnya keadaan bila kau terpaksa berlawan dalam gelap demi keluarga. Itu motivasi.

Cuma kadang ada rasa tak logik, kalau kita borak2 kat kedai kopi, bila ada pengarah no 2 antara kita mesti akan keluar ucapan... 'Nak dijadikan cerita...'

Cerita ini mengajar kita erti kemanusiaan dan realiti sekeliling kita. Contoh, kau susah, keluarga kau susah dan kau ada duit tapi cukup nak bagi keluarga kau makan. Kawan baik giler kau minta pinjam... kau bagi tak?

Bila tengok cerita ni buat aku terfikir betapa baik kita dari segi moral. Yang mana kita patut tolong yang mana tidak. Semua orang susah, dan kalau kita ada kudrat nak tolong semua, perlukah kita tolong semuanya? Atau ada kriteria dalam pemilihan siapa kita nak tolong.

Orang tua pernah kata... buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.

Huhu...

Kalau aku nak rate cerita ni, aku bagi 3.5 bintang dari 5.

Aku suka dengan apa yang dipersembahkan walaupun idea The Purge ni amat2 menjengkelkan aku. Jelik. Ni bukan cerita low budget dan bukan jenis nak buat kau berfikir sangat. Pastikan ada popcorn... aku yakin kau terhibur...

Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...