Followers

Gamers

Friday, October 11, 2013

Percaya yang...

"Kau kena belajar buka hati untuk orang lain supaya mereka boleh bantu kau. Kalau kau tak buat macam tu, sapa boleh tolong masalah kau..."

Nasihat ni buat aku berfikir sekejap dan sedar satu kelemahan aku. Tak tahu macam mana nak minta tolong bila ada masalah. Ego mungkin, atau takut dapat jawapan menghampakan. Salah satu benda yang aku pegang dalam diri aku, masalah biasa datang sebab kita sendiri, jadi sendiri selesaikan.

Aku ada banyak pengalaman yang menghampakan aku bila aku minta tolong. Jujur, aku jarang minta tolong bila aku betul2 terdesak. Bula semua plan A-Z tak menjadi. Masa di universiti adalah masa aku belajar di mana aku hidup di dunia yang mempunyai undang-undang yang orang putih kata "Jungle Rule...".

Survive the fitness...

Namun aku tak nafi, aku ada kawan rapat yang selalu bantu aku bila aku dalam kesusahan. Itulah hidup. Kadang dalam kita nak survive, kita perlu minta pertolongan. Aku tulis bukan nak jaga hati, tapi ini betul kenyataan.

Paling terselah bila aku buat Projek Sarjana Muda. Masa tu aku betul nampak yang tiada siapa pun mampu tolong aku. Ditambah pula dengan masalah yang aku hadapi dengan si dia. Aku fikir saat ini aku ada masalah mempercayai orang lain, mampu... membantu aku.

Snap...

Aku bersyukur, buat masa sekarang aku ada 4 kawan baik yang boleh buat aku buka mulut cerita masalah aku. Dan keluarga aku yang faham apa aku nak capai.

Jujur, aku sedar aku perlu berubah. Perangai aku ni tak bawa aku kemana. Aku perlu percaya orang sedikit dengan masalah aku. Dan separa berharap ada orang mampu tolong kita. Separa lagi berharap yang harapan itu pastu.

Aku baru stop trading dan sedang cari kerja. Plan A aku nampaknya tak berhasil. Ada banyak sebab kenapa aku mahu stop trading di mana kebanyakkannya aku tak mahu bincang di sini sebab bagi aku... tak baik kan kacau periuk nasi orang lain, atau buka aib orang lain. Dan of course... aku cuba nak kurangkan memberi alasan bila aku buat silap.

Tentu sekali aku rugi. Aku sempat keluarkan semua baki akaun aku. Tak, jangan risau. Rugi tak banyak mana cuma aku tak suka cara aku rugi. Satu lagi sebab adalah bulan ni tepat 5 tahun aku berkecimpung dalam trading. Tanpa membuahkan hasil yang konsistan. Aku nak makan, nak hidup dan aku tak boleh berterusan macam ni.

Its really a good experience with trading. Aku tak tahu jika aku akan trade lagi ke tak. Lagipun, 'darah lama susah nak buang' kalau kau faham... Tapi aku percaya aku akan kembali cuma tak mungkin secara full time. Ilmu aku ada cukup banyak, rasa sayang kalau aku tak gunakan pada mana2 atau siapa2.

Dan aku minta tolong kalau ada orang nak bagi aku kerja dekat kawasan Klang atau Shah Alam ni. Aku tak pasti sama ada degree Mekanikal aku ni laku lagi ke tak selagi aku tak ambil kursus tambahan untuk degree aku tapi at least aku boleh teruskan hidup tanpa susahkan orang lain dah cukup baik.

Dan aku mahu lihat jika bukanya hati aku ini mampu ubah perspeksi aku memandang dunia. Setakat ini aku belajar, dunia adalah buruk. Kadang aku terfikir kejamnya mereka yang melahirkan anak dalam dunia serba teruk macam sekarang. Tapi kalau mereka tak melahirkan, macam mana kita boleh berubah kan?

Dunia perlukan pemikiran baru....

Well, itu sahaja. Aku tak boleh menaip panjang kerana aku doubt ada orang membaca semua. Aku ucap selamat....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...