Followers

Gamers

Tuesday, May 4, 2010

Forex - CSR100

Orang kata, mana jauh kau pergi, kau mesti pulang ke rumah. Balik ke pangkal jalan. Itu kalau kau merantau. Kalau orang putih punya pula, back to basic. Dan itu sesuatu untuk kau yang sedang melakukan sesuatu.

Bertahun... err.. lebih kurang 2 tahun aku dalam dunia forex, haram masih tak mampu untuk konsisten. Aku agak kerap tukar teknik, mencari sesuatu yang orang putih kata, Holy Grail. Aku tertarik ada satu blog dia katakan...

I've been looking for the Holygrail in forex for the rest of my life. Recently I really found it.

"The real holygrail in forex is to understand there is no holygrail."

That's it. The one who are able to understand what's that mean will really find the holygrail.
Back to basic. Mana jauh aku pergi untuk mencari teknik, aku akan kembali ke satu teknik klasik tetapi profit. Dan ketahuilah kau orang, ini adalah kali ke 3 aku kembali ke pangkuan CSR100.

Aku cerita sedikit tentang CSR100 secara ringkas. CSR100 adalah singkatan kepada Classic Support Resistant.Ia diasaskan oleh bro JGV100 (boleh semak sejarahnya di sini). Sejajar dengan namanya, teknik ini amat menekankan tentang penggunaan support dan resistant line, sebagai panduan untuk masuk order. Dan ketahuilah kau, ini adalah salah satu pengetahuan asas dalam teknikal analisis forex.

Yang buat aku tertarik kerana keberkesanannya dalam analisis tanpa bantuan indikator. Dan aku amat tidak menyukai indikator. KISS - Keep it Simple and Smart. Dan ianya juga tidak memerlukan aku untuk melukis terlalu banyak garisan-garisan yang aku tak perlukan. Ya, graf kau tak serabut.


Credit to CSR100

Ia ada beberapa langkah yang kau perlu ikut sebelum buat entry. (Aku terangkan mengikut kefahaman aku...)
  1. Lihat trend dalam timeframe yang besar. Kalau uptrend, then entry yang masuk mesti la buy. Dan sebaliknya untuk downtrend.
  2. Lihat kemunculan breakout. Ini boleh dilakukan dengan melukis resistant dan support line.
  3. Then tunggu sehingga terjadinya RBS( Resistant become Support) atau SBR ( Support Become Resistant).
  4. Retest sebagai tempat untuk masuk entry.
Ni adalah penerangan ringkas. Kau leh gi sini untuk maklumat lanjut. Dalam forex, aku yakin, selagi kau trade with trend, kau akan kurang risau. Kurang stress. Aku akan post nanti akhir minggu apa yang aku dapat dari teknik ni setiap minggu.

Ini untuk peringatan kepada aku pada masa depan. Sekiranya aku pergi jauh dan mahu kembali pulang ke asas, aku leh revise teknik ini semula. Semoga kita sama-sama menghijau di sepanjang perjalanan forex kita...

Aku ucap selamat....

Sumber:-
http://csr100.blogspot.com
http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=56686
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...