Followers

Gamers

Monday, May 17, 2010

Minggu FX-002

Malam semalam aku tak dapat tidur... Kerana hati aku masih sakit... Dan kerana itu aku takkan maafkan... Emo... emo.... aish...
---



Tak banyak cerita. Ini adalah akaun demo yang aku buka selepas aku format pc aku... dan kalau kau orang tengok profit yang aku dapat adalah berdasarkan teknik CSR100... (Boleh click sini untuk pic setup CSR100).

Oh, pasal banyak rugi... Itu adalah kerana aku gatal tangan. Disebabkan aku trade pada TF4h, aku sepatutnya perlu biarkan order aku sampai mencapai target. Kebiasaan trade pada TF4h adalah untuk kaut jumlah pip yang banyak (min 100 pips).

Namun, semasa aku masuk trade, aku refer kepada TF30m. Keburukan bila monitor trade pada TF30m adalah mudah tertipu dengan minor trend. Dan kerugian yang aku alami adalah kerana mengikuti minor trend yang terdapat pada TF30m.

Iron rule pada CSR100 adalah trade with trend. Dan dia maksudkan major trend. Pada TF4H adalah major trend, downtrend. Maka, selagi aku sell, aku tidak ada masalah besar.

Tentu sekali akan ada kerugian semasa sell pada downtrend. Itu adalah kerana fenomena supply and demand. Selepas market turun terlalu banyak, maka ia akan di balas dengan uptrend sementara. Dan disebabkan SL aku adalah rendah (hanya 50 pips), trade aku tak mampu menanggung uptrend sementara ini.

Aku letak 50 pips SL adalah untuk memberitahu diri aku bahawa 50 pips ini adalah penentuan tentang entri order yang aku buat. Sama ada betul atau salah. Jika terkena SL, maka cara aku masuk adalah salah dan perlu diperbaiki lagi. Tak guna kalau kau tahu sekarang downtrend tetapi masuk semasa uptrend sementara. Itu gunanya merujuk kepada TF rendah bila membuat order.

Namun kadang-kadang, berdasarkan pengalaman, aku tak tunggu 50 pips. 30 pips pun aku dah tutup. Dan tu pentingnya melihat dan berfikir.

Aku nak cerita pasal momentum. Kerana kalau kau lihat 3 trade aku yang terakhir itu adalah hasil dari pemahaman aku tentang momentum. Namun aku fikir, aku belum habis study lagi pasal tu. Anyway, mungkin lain masa...

Aku ucap selamat.. Trade with ur own risk, trade with trend... and happy trading... selamat...!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...