Followers

Gamers

Saturday, April 9, 2011

3 prinsip

Mengikut buku yang aku baca lama dahulu, ilmu forex diasaskan oleh 3 prinsip.

  1. Psikologi/Displin
  2. Teknik
  3. Pengurusan Wang/Risiko
Mengikut turutan, diatas lebih penting dari di bawah.

Dan aku percaya, aku pegang betul prinsip ke 3, kerana sejak aku serius mendalami ilmu forex, tidak pernah akaun aku merasa MC... Aku percaya kerana aku menguruskannya dengan baik.

Apa yang aku kurang adalah prinsip ke 2 dan pertama. Di mana aku sering terpengaruh untuk tukar teknik. Dan itu membawa kepada betapa tidak seriusnya aku memandang displin sebagai satu tonggak utama dalam ilmu forex.

Aku teringat Warren Buffet pernah berkata tentang Investing Rule:-

"Rule #1 : Never lose money, Rule #2 : never forget rule #1..."

Membawa makna, tidak sesekali mensia-siakan duit yang ada pada kita. Dan aku percaya ini adalah benar.

Dan sebab itu, aku fikir perlu perancangan yang mendalam berdasarkan 3 prinsip yang aku sebutkan di atas. Dan tidak sesekali aku ingkar 3 prinsip di atas selagi tidak siap benar dan lengkap segala isi yang diperlukan untuknya.

Aku harap, aku akan ingat ini. Ini adalah untuk aku, juga untuk kau yang membaca...

Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...