Followers

Gamers

Monday, April 18, 2011

Support dan Challenge... Ini bukan artikel forex...

Untuk gerak sendiri belum tentu, manusia perlu motivasi untuk melakukan sesuatu perkara yang perlu mereka lakukan.

Aku baru tonton 'How I Met Your Mother Season 6 Episode 20'. Lambat sedikit baru dapat tengok memandangkan beberapa minggu ini adalah minggu yang sukar bagi aku.

Dalam episod kali ini, dia ada menyebut tentang 2 jenis motivasi dalam hubungan. Satu adalah saling sokong, dan satu adalah saling mencabar. Errr.. Bahasa melayu kureng sket bila masa kena terjemahkannya.

Support, and challenge...

Contoh 'Support' seperti kebiasaan mak kita menyayangi kita. Suapkan makan, hantar kita pergi sekolah, hulur duit belanja. Aku tak cerita tentang metafora di sini, ini semua adalah perbuatan fizikal.

Contoh 'Challenge' seperti kebiasaan ayah kita. Kalau tak gi sekolah dia rotan dan kalau nakal mau kena makan pelempang.

Kedua-dua mereka sayang, hanya cara yang mereka tunjukkan adalah berlainan. Kau boleh faham kan 'Support' dan 'Challenge'. ni...

Dan aku harap kau boleh hubungkan dengan hubungan kau orang dengan pasangan masing-masing. Tak kira la suami isteri, bf gf dan lain-lain.

Kedua-duanya adalah alat motivasi (motivation tool). Kalau kau tanya mana yang terbaik, kedua-duanya adalah terbaik bagi aku. Hanya perlu digunakan pada masa dan ruang yang betul.

Kalau kau rasa orang yang kau nak motivasikan adalah mudah mengaku kalah, kau cuba support mereka.

Kalau kau rasa orang yang ko nak motivasikan adalah sukar mengaku kalah, kau cuba challenge dia.

Senang kan. Namun kadang orang salah guna. Contoh macam pekerja yang baru bekerja. Kena maki dengan bos terus letak jawatan. Pernah dengar bukan? Yup, 'challenge approach'.

Hanya yang cekal, atau terdesak mampu mengharunginya. huhu...

Well, I'm no expert in psychology. Ini adalah pendapat aku setelah tengok episod ni. Kalau tak puas hati, kau leh komen. Kalau kau bijak pandai, kau leh bagi cadangan.

Aku masih menulis di blog ini kerana komen yang aku dapat. Ada yang support, ada yang challenge. Huhu... See, its around us...

Aku ucap selamat dan terima kasih kerana membaca...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...