Followers

Gamers

Tuesday, April 5, 2011

Lelong...!

Salah satu hobi aku adalah window shopping. Sebab aku selalu sengkek dan kedekut, aku kerap dilihat berjalan-jalan di pusat membeli-belah tanpa membawa apa-apa beg.

Kau nak tengok aku bawak beg, senang sahaja. Bank-in kan aku duit. Email aku untuk no akaun maybank...

Aku biasanya membeli-belah bila duit betul-betul banyak, sebabnya aku suka memborong dari membeli. Huhu...

Disebabkan baru-baru ini aku tak la sengkek sangat cuma malas nak keluar, aku disepara-lihat merayau-rayau di lelong.com.my. Mula-mula window shopping sahaja.

Aku tak pernah shopping online sebelum ini. Jadi setelah puas menelaah lelong.com.my, ada la benda sket yang aku beli. PC aku prob sket so takde la gambar aku nak tepek kat sini.

Setakat ni aku beli baju, robot(ni untuk kajian lanjut adik aku.) dan jam tangan. Setelah membeli, tunggu lebih kurang 1-3 hari sampai la barang tu.

Sebab ini adalah pengalaman pertama aku, aku rasa agak seronok sebab aku tak perlu keluar berasap kereta aku pun barang sampai kat rumah. Senang dan mudah.

Satu lagi aplikasi yang aku suka yang terdapat pada lelong dan aku percaya ebay juga adalah aplikasi membida.

Macam aku cakap, aku kedekut, dan dari dahulu lagi jika aku beli barang, aku mesti menawar. Dan amat peka kepada sale. Huhu... Dan dengan aplikasi membida (bid) ini, aku mampu mendapatkan barang yang aku suka dengan harga yang lebih murah dari pasaran.

Kerana aku pernah berniaga. Aku tahu apa harga sebenar sesuatu barang tu. Dan aku rasa rugi kalau aku tak tawar-menawar. Lagipun, customer always right...! huhu... Ketahui hak pengguna anda...

Kau tau setiap hari Rabu lelong akan mengadakan Superbid dimana semua barang-barang dalam senarai Superbid akan dilelong dari harga RM1. Mula dari pukul 10 pagi sehingga 10 malam. Cuma yang tak best sebab barangnya tak banyak. Huhu...

Banyak membeli ini membuat hati aku terdetik untuk berniaga semula seperti dahulu. Cuma sekarang modal dan akses kepada barang itu yang aku tak dapat nak mencari.

Baru-baru ini rajin juga aku mencari mana-mana tempat menjual barang borong. Saje, mana tau esok bila aku ada duit, bolehlah cuba berniaga semula. Huhu...

Berniaga ni best. Bukan sebab duit sahaja, tapi sebab kau tolong orang selesaikan masalah, dan tak kurang tambahkan masalah orang (hutang... huhu...).

Benda yang paling best bila aku berniaga dulu adalah melihat muka puas pelanggan aku bila dorang dapat barang yang dorang mahukan.

Anyway, aku sekarang tidak kuat seperti dahulu. Minda aku sedang diserang penyakit lemah dan tidak bersemangat. Berniaga memerlukan minda yang kuat. Aku harap aku pulih cepat.

Huhu...

Kau, ada benda yang kau nak beli. Aku cuba cari dengan harga murah... huhu...

Aku ucap selamat k...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...