Followers

Gamers

Saturday, April 16, 2011

Perihal Pakaian

Pakaian memang tak menunjukkan sepenuhnya diri kita, namun ia membawa impak kepada impresi pertama orang pandang kita.

Baru-baru ini aku dapat temuduga. Jadi untuk mengelakkan aku sesat ke tempat temuduga tu, aku pergi la tengok-tengok dahulu. Sampai sana, aku tegur la Pak Guard tu. Dia pandang aku atas bawah, pastu buat muka cam menyampah kot pandang aku.

Aku masa tu, pakai T-Shirt berkolar lagi, seluar jean dan topi. Well, aku bukan nak gi temuduga pun lagi, So, apa peduli aku pakai apa pun. Cam haram pandangannya...

Selepas itu sampailah masa temuduga, aku pakai smart gler. Kalah aku rasa bos kat sana sebab dorang semua pakai uniform. Dari minyak rambut sampai kasut, sume harga ribu-ribu punya (selepas ditambah semuanya.. hehe..)

Dari jauh aku nampak dah Pak Guard tu punya gigi. Tersenyum lebar macam baru dapat bonus. Aku datang selamba je. Cakap nak temuduga. Terhegeh-hegeh dia call pejabat kata ada orang nak temuduga pun.

Cam haram... Hanya aku tukar pakaian aku, kau dah anggap aku cam dewa, boleh pun senyum. Tak mesra pelanggan betul.

Well maaf, aku memang butthurt kalau orang tak reti nak senyum pada aku.

Benda ni selalu jadi kat aku bila aku fikir balik. Contoh macam pergi bank. Jarang dorang nak layan kau kalau ko pakai T-Shirt je. Aku ada sekali pergi pakai Kemeja siap tali leher. Aku tak ingat kenapa. Peh... Dia punya layan, kalau piagam pelanggan dia ada 10, aku bagi markah 10 kat dorang.

Dan pernah terjadi dekat ayah aku bilamana aku dah nak lahir. Kita balik 25 tahun dahulu.

Sebab ayah aku kerja, so dia takleh la tengok aku dan mak aku kat hospital waktu malam. Member dia ajar, pakai smart, siap tali leher bagai, then selamba je gi hospital.

Its work...!!!

Sebab orang kat sana (hospital) ingat kau doktor kalau ko pakai smart. So, para bakal bapa-bapa sekalian. Usah gusar kerja anda bertimbun sehingga tiada masa melihat isteri di hospital. Just pastikan ada masa untuk beli baju seluar, atau kau pakai je baju time kau temuduga dulu... Selamba...

Orang selalu lihat dan faham kita dari impresi pertama. Dan impresi pertama ini penting bilamana kau jumpa orang yang selalunya tak heran kat kau. Pakai elok-elok sket.

Yang perempuan tu pakai la cantik-cantik tanpa perlu menonjolkan benda yang dah sah-sah tertonjol tu. Yang lelaki jangan la selekeh sangat. Depan member-member dan famili kau takpe la...

Bak kata Yus dalam Maharaja Lawak, malu kat orang kampung... Tok.. tok... kenapa pakai boxer je tok... Huhu...



Pakaian kita, kita la... Aku ucap selamat...!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...