Followers

Gamers

Tuesday, August 14, 2007

Putus asa...

Hujan mulai turun... memberi aku rasa yang pernah aku rasai dahulu. Rasa yang membuat aku mulai hilang...

Aku tak pernah cerita pada sesiapa tentang dia. Ya, dia. Sejak aku mulai tawar hati dengan Cahaya Kemuliaan, hidupku mulai rasa kekosongan. Ya, mungkin aku tidak biasa dengan persekitaran yang tiada isinya dia, perempuan...

Dia, pada hari pertama aku melihat dia, hatiku seperti gugur. "Ya Allah, cantiknya...". Buat aku tergamam sebentar. Senyuman dia buat aku rasa seperti... manisnya madu bila ia melekat di lidah. "Ha... aku mula jatuh lagi..."

Namun aku sembunyikan perasaan aku. Melihat dia dari jauh, senyumannya, tawanya, percakapannya... Allah sahaja yang tahu betapa gembira dan riang hatiku menikmatinya... meskipun namanya tidak aku ketahui, namun aku rasakan ini yang terbaik untuk aku...

Ya, Setelah aku dilepaskan Cahaya Keteguhan dan Cahaya kemuliaan, aku mulai putus asa atas apa sahaja kemahuan seorang lelaki kepada kaum perempuan. Bersama, berdua... aku tidak lagi memikirkan untuk ke arah itu. Setelah lama aku kesunyian, Allah uji hatiku sekali lagi dengan kehadiran dia... Dia...

Hujan mulai lebat, aku masuk ke dewan kuliah. Aku ambil tempat duduk ku. Dan sebelum aku tahu, dia berada dihadapanku. Menerjaku dengan pertanyaan mata pelajaran. Aku tergamam sebentar. Senyuman yang begitu manis, yang biasa aku nikmati sejauh pandanganku, kini... berada di hadapanku. Aku pejamkan mata, tenangkan hati dan memang seperti yang aku sangka, suatu hari pasti Allah akan berikan aku ujian seperti ini... Aku tenang dan jawab pertanyaannya. "terima kasih..."... masih teriang di hatiku...

Aku keluar, memandang langit yang gelap, menitiskan rintih hujan yang lalu... "Ha... Kau uji hatiku sekali lagi... Seperti Cahaya Kemuliaan, seperti Cahaya Kemahsyuran... Aku tidak akan gagal lagi dalam ujian yang sama, ujian yang datang dari Kau... Kerana aku tahu, ia akan merosakkan aku jika aku meneruskan perasaan ini. Cukup lah sekadar dia menjadi pemanis hari hariku... cukuplah dia sekadar motivasi diriku untuk ke kuliah... Cukuplah... kerana seperti apa yang aku selalu katakan kepadaMu Ya Allah, sudah tiada cinta ku dapat selain dari Mu... Aku yakin Kau sudah sediakan apa yang digelar 'jodoh' untuk ku. Dan aku tahu apa yang perlu aku lakukan untuk masa depanku..."

Dengan ini, dengan rasa yang sama aku lalui dengan mereka mereka ini... Aku berputus asa, dengan perasaanku... Kerana aku yakin, aku masih ada Dia, Allah, Tuhan yang Maha Esa... Dia, perempuan itu, perempuan yang manis dengan senyuman itu... "Senyumlah, kerana apa aku rasakan itu adalah terbaik darimu untuk aku terima. Dan aku harap, selagi masih ada nyawa bersama aku, senyuman itu sentiasa dapat aku nikmati..."

"Terima Kasih, kalau malam ni aku dapat jawab, aku..." Sama-sama...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...