Followers

Gamers

Saturday, January 1, 2011

Buku : Adventures of a currency trader

Baru-baru ni aku ada borak dengan seorang kawan. Bila ditanya kerja aku sekarang. Aku jawab

"fulltime trader"

Dan pasti ramai terpingga-pingga bila dengar. Ramai juga tahu tapi tak berapa faham.

Jujurnya, walaupun aku kata aku fulltime trader, aku masih belum capai tahap sara-diri-sendiri lagi... tapi aku yakin akan keupayaan aku sekarang untuk benar-benar jadi full-time trader.

Kalau kau sungguh-sungguh nak tau pasal trader, aku syorkan kau baca buku ni...



Buku ini mengisahkan tentang perjalanan hidup seorang trader. Aku suka buku ni kerana isinya lebih kepada buku cerita, bukan macam kamus. Gaya bahasa yang senang dan ringkas. Aku sendiri dah 3 kali baca buku ni. Dan ianya buku yang sangat baik.

Cerita dalam buku ini memberi refleksi kepada diri aku. Apa yang sipenulis itu rasa, sama seperti yang pernah aku alami, dan akan aku alami. Aku fikir, semua trader merasa perjalanan yang sama.

Aku rekemen kepada semua trader dan bakal trader baca buku ni.

Aku sering diaju soalan, senang tak jadi trader ni. Haram, susah gler. Tapi aku tak pernah menyesal memilih jalan ni. Banyak yang aku belajar sepanjang perjalanan aku sebagai seorang trader.

Ramai tak yakin, ada juga memperlekehkan. Namun, aku tak hiraukan. Haha...

No pain, no gain...

Biar buku itu menceritakan segalanya, sebab kalau aku cerita memang sebijik apa yang buku tu cakap.

Aku ucap selamat k...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...