Followers

Gamers

Wednesday, January 12, 2011

Forex : Pin Bar #2

Masih subject pin bar. Benda ni mudah sebenarnya. Cuma aku hanya teruja dengan keberkesanannya dalam analisa teknikal. Kali ini aku hanya nak bincangkan matematik di sebalik pin bar ni. Aku tak pandai sangat, tapi aku cuba sedaya upaya k.

Lagipun ini baik untuk rujukan aku kelak.

Hm, bagaimana nak mula. Kita rujuk dahulu 4 prinsip asas pin bar satu persatu. Yang pertama:-

Ekor pin bar melebihi lingkungan bar sebelum dan bar selepasnya.


Disebabkan kita tiada maklumat tentang masa hadapan, aku abaikan 'bar selepasnya'. Dan tambah 4 'bar sebelum' sebagai rujukan pin bar ini.

Jadi, skematiknya...

Selesai prinsip pertama.

Prinsip kedua pula:-
Kepala pin bar berada di dalam lingkungan bar sebelum dan bar selepasnya.

Sama macam tadi, tiada masa depan jadi bar selepasnya kita abaikan. Walaubagaimanapun, kali ni hanya 1 sahaja "bar sebelum" digunakan.

Skematiknya...




Selesai prinsip ke dua.

Prinsip ketiga pula:-
Kepala pin bar kecil, lebih kecil lebih baik.
Ada beberapa benda aku tambah kat sini.
  1. Beza High Low mesti lebih dari 19.
  2. Beza Open Close (Head) mesti kurang dari 20% beza High Low
Skematiknya:-
Selesai yang ketiga.

Kita pergi yang ke empat, prinsip terakhir.
Hujung kepala pin bar mestilah rapat dengan high atau low. Lebih rapat lebih baik.


Jarak hujung kepala pin bar dan high-lownya kurang dari 11.

Skematiknya,
Yang ini aku agak keliru sikit. Huhu... Mungkin boleh diperbetulkan lagi. Selesai yang keempat.

Sebenarnya ada kod yang lebih mudah dari yang aku lukis ni, cuma aku tak jumpa. So, aku buat versi aku. Huhu... dan aku bukan pandai sangat matematik, aku buat setakat kemampuan aku je.

Aku takkan gabung 4 program ni menjadi satu skematik. Ni pun dah cukup pening aku memikir. Mungkin satu hari nanti bila aku faham bahasa MQL4 atau yang baru nak keluar MQL5, aku akan gabungkan.

Buat masa ni, aku nak berseronok dengan C# dulu... Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...