Followers

Gamers

Sunday, January 9, 2011

Forex : Pin Bar

Aku fikir aku pernah kata, aku seorang naked trader. Carta yang aku gunakan tidak serabut dengan indikator. Aku suka benda yang mudah dan ringkas. Dengan melihat carta yang tidak serabut, aku fikir... lebih mudah untuk aku buat keputusan.

Maka, hari ini aku nak cerita satu benda yang dilihat oleh naked trader yang bagi aku, dan bagi mereka macam lubuk emas jugak la... Thee hehe...


Contoh pin bar. Ada ekor dan kepala.


Pin Bar tidak asing bagi naked trader. Ramai menganggap pin bar sebagai satu signal yang amat kuat untuk masuk order. Pin bar juga mempunyai keboleh-harapan yang tinggi Berbanding dengan bentuk candlestick yang lain.

Contoh pin bar di dalam carta GBPUSD 1 jam


Bersesuaian dengan prinsip asas trading, beli bila rendah, jual bila tinggi, kedudukannya yang selalu berada di hujung satu-satu formasi candlestick, membuatkan ia menjadi satu signal bahawa market mahu bertukar arah (reversal).

Antara kriteria pin bar adalah:-
  1. Ekor pin bar melebihi lingkungan bar sebelum dan bar selepasnya.
  2. Kepala pin bar berada di dalam lingkungan bar sebelum dan bar selepasnya.
  3. Kepala pin bar kecil, lebih kecil lebih baik.
  4. Hujung kepala pin bar mestilah rapat dengan high atau low. Lebih rapat lebih baik.
Jika lengkap 4 kriteria ini, tahniah... kau ada pin bar yang kau tunggu selama ini. Namun, ada juga kes di mana kriteria ke 4 boleh diabaikan. Boleh lihat contoh pada gambar-rajah di atas, bar yang pertama bertanda dari kanan.

Walaubagaimanapun, kita tidak digalakkan masuk market buta-buta sahaja bila adanya pin bar. Terdapat banyak cara untuk buat order melalui pembentukkan pin bar ini.

Antara cara masuk market seperti yang disarankan oleh NickB adalah dengan membuat Pending Order pada Psychological Levels. Boleh rujuk Ebook The NickB Method 2010 Edition percuma dari NickB mukasurat 25. Heh...

Pin Bar bukan satu signal yang pasti. Ia harus digunakan dengan beberapa signal yang lain seperti SR line, trendline dan sebagainya.

Seperti kata sifu aku dahulu, anggap signal seperti lampu brek kereta. Walaupun lampu brek menyala kerana brek sedang ditekan, kereta masih mampu bergerak sedikit berikutan masih momentum pada kereta tersebut.

Ok, itu serba sedikit tentang Pin Bar. Selamat mengutip pip hijau. Aku ucap selamat... huhu...

Sumber:-
http://www.learntotradethemarket.com/forex-trading-strategies/pin-bars-forex-trading-definition/
Ebook The NickB Method 2010 Edition
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...