Followers

Gamers

Friday, September 30, 2011

FX - TMMS7 - Minggu 1

Dulu sifu aku pernah kata, trader yang baik mereka akan buat journal. Buat catatan. Agar kesilapan yang dahulu tidak berulang. Walaupun teknik ini adalah teknik malas, aku fikir ianya ada potensi untuk untung lebih, dan mungkin untuk mampu dinaiktarafkan. Hm...

Seperti yang kau orang sedia maklum, aku ada menulis tentang Teknik Malas MS7. Idea asal teknik ini datang bila aku fikir aku tak patut cuti dalam forex. Takut lupa antaramuka MT4. Takut terkial-kial. Takut akan hilangnya asas yang aku dah bentuk lama dulu.

TMMS7 ni (macam haram lak panjang singkatannya) adalah teknik asas untuk trader latih melihat trend sesuatu pair. Dan latih supaya tak beli ketika downtrend dan jual ketika uptrend. Supaya tak jadi mangkuk (terkenang kisah lama...) yang tak datang hasil.

TMMS7 ini juga aku guna kerana terfikir jika satu atau dua ketika aku akan sibuk dengan kerja lain. Yup, duduk depan pc dalam 2 - 5 minit, buat pending order kemudian lantak la mana dia nak pergi. Kerja malas dan senang. Janji untung. Lantak la kau nak kata pe.

Membebel lak. Ok, kita mula...

---
Minggu ini ada 9 order semuanya. Bermakna hanya 90 pip.


Dalam 9 order, hanya ada 1 yang memerlukan 2 hari untuk selesai. Bermakna mesti ada drawdown yang tinggi. Aku anggapkan kalau ada float lebih 2 hari, aku kena tengok berapa banyak drawdown yang berlaku.


Aku buat pending order berdasarkan trend sebelumnya. Pending order dibuat pada anak panah. Trend sebelumnya adalah downtrend. Dan garisan menegak yang berwarna kuning adalah garisan di mana PO aku terkena. Tanda bagus adalah tanda kena TP, profit.

Bila aku kira balik, drawdown yang berlaku hanya sebanyak 151 pip. Well, setakat ni paling tinggi yang aku jumpa adalah 185 pip. Boleh tahan la.

Setakat ni peraturan dia semua aku ikut. Drawdown tu memang kita tak boleh elak. Dan kerana itu aku adakan 1000 pip untuk baki akaun aku. Aku tahu entri lepas aku kata 600 pip. Suka hati aku la... Minimum dia 600, lebih lagi selamat. Dari masa ke semasa aku akan cuba kurangkan. Aku tahu sifat manusia, bila dah tamak nanti tengok la pe akan terjadi.

Sekian sahaja laporan saya. Kau tak faham boleh rujuk sini untuk TMMS7. Aku nak ingatkan sekali lagi yang teknik ni hanya asas. Bermakna dia ada ruang yang amat besar untuk dinaiktaraf. Kau nak cuba boleh, lu trade lu tanggung sendiri...

Aku ucap selamat... Esok nak cerita entri bola pulak.. Wahaha...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...