Followers

Gamers

Sunday, June 9, 2013

Kajian dari kegagalan lepas

01:43

Setelah hampir 2 hari aku menyepi diri dari kerja dek kerana kerugian minggu lepas. Pagi ni aku mula bekerja semula. Aku tak ramai kawan. "Kawan" ramai. Tapi kawan yang betul-betul aku boleh cerita tentang benda ni tak ramai.

Banyak benda aku pendam seorang. Dah sebab itu bila aku depress, its take time. Lagi-lagi pasal duit. Putus cinta pun tak rasa macam ni. Its really depressing.

Hakikatnya, jika aku tenang dah kaji semula. ini biasa. Dan kelak aku akan cover semua apa aku rugi ini.

Tekanannya tiada tandingan. Aku cabar sesiapa yang kata trading kerja mudah. Bagi kau sebulan dan lihat apa yang berubah dalam hidup kau. Ia ubah hidup aku, perspesi aku dengan manusia dan persekitarannya, serta idea untuk hidup dalam dunia kapitalis ini.

Jadi, pagi ini objektif aku mudah. Mengenal pasti jika aku buat silap di mana. Jika ada, kaji kenapa, dan bagaimana untuk ia tidak berulang lagi.

Jika tiada kesilapan, kaji jika ini salah satu kelemahan sistem aku yang aku cari-cari selama ini. Ini penting untuk memanjangkan hayat sistem trading aku. Aku sedar, market sentiasa berubah. Aku perlu sistem trading yang fleksible supaya ianya tidak ditelan waktu.

02:24

Setakat ini aku tahu, ia adalah kerugian terbesar dalam mingguan. Tapi aku nak tekankan di sini bulan ini belum habis.

Kiraan aku adalah basis 'mula dari hari pertama setiap tempoh masa kajian'. Bermakna, jika dalam satu tempoh masa (eg bulan) lepas profit, withdraw. Baki jadi 0 semula. Jika rugi, maka kerugian ini aku bawa ke hadapan. Dan berdasarkan basis ini aku aku dapat result kerugian tertinggi dalam tempoh seminggu.

Disebabkan bulan ini belum lagi tamat, jadi kiraan aku agak tergantung.

Jadi aku tukar cara kajian. Macam mana kalau aku kata, setiap kerugian itu adalah permulaan tempoh masa sehingga ianya menjadi profit. Pening!?

Contoh.
1hb sampai 10hb untung. 11hb rugi. Jadi aku mula kira berkumpul dari 11hb. Kalau SL aku let's say 10 pips. Jadi baki sekarang -10. 12hb rugi. Jadi baki -20. dan seterusnya sehingga akaun positif. Dan bila positif. Aku reset jadi 0, dan mula kira seterusnya untuk esok pula...

Hasilnya, nilai kerugian tertinggi adalah -1239pips. Ia ambil 111 trade untuk baki aku menjadi positif. Mula dari 20 Julai 2012 sehingga 06 September 2012.

Soalan aku seterusnya kenapa hasil ini tidak terdapat dalam result akhir kajian aku yang lepas. Kajian lepas menunjukkan:-
  • Julai 2012 - -39 pip
  • Ogos 2012 - 639 pip
  • September - 1296 pip
Macam mana result sebaik ini menyembunyikan hakikat aku dah rugi terkumpul -1239 pips.

02:39

Haha... kadang sengal gak benda ni jadi perbincangan. Alasannya mudah. Kalau aku mula trade dengan sistem ini pada 20 Julai 2012, maka aku akan rugi -1239 pip dan ambil 111 trade untuk positif semula. Kata kunci di sini adalah masa aku trade. Awal bulan? akhir bulan? Result lama aku suggest aku trade awal bulan dan segala urusan deposit withdraw aku kena uruskan hari pertama setiap bulan untuk dapat result yang sama dengan  kajian lama aku.

Tapi, -1239 pips bukan nilai kecil untuk aku rugi, dan buat comeback setelah sebulan lebih bertarung dengan market. Ia akan efek psikologi aku dan kalau seminggu market pukul aku, dah lembik 2 hari. Inikan pula sebulan lebih.

Jadi, kaedah yang sama. Cuma kali ini aku nak lihat berapa lama setelah rugi berkumpul akan kembali untung paling kurang 100, 250, 500, 1000 pips.

02:54

Bekerja dengan spreadsheet atau Microsoft Excel memang boleh dapat result dengan cepat. So, result:-

  • Profit 100 pips - 113 trades
  • Profit 250 pips - 122 trades
  • Profit 500 pips - 140 trades
  • Profit 1000 pips - 152 trades.
Untuk 1000 pips, tarikh akhir adalah 24 September 2012.

Bermakna, paling teruk dalam sejarah kerugian sistem ni. Aku trade mula 20 Julai 2012, dengan kerugian terkumpul -1239 pips, dan kemudian untung semula sebanyak +1000 pips pada 24 September 2012 setelah membuat transaksi sebanyak 152.

2 bulan. Aku tak tahu kau, tapi bagi aku ianya hebat. Dan bila ianya digabungkan dengan satu lagi senjata baru aku dan digunakan bersama sistem ini. Result adalah epic. Epic...

Result ini sedikit sebanyak menggembirakan aku.

Jadi aku buat benda yang sama pada rugi ke dua terhebat dalam sejarah sistem ini dijalankan...

03:05
Masa mula : 25 Januari 2013
  • Profit 0 pips - 102 trades
  • Profit 100 pips - 104 trades
  • Profit 250 pips - 138 trades
  • Profit 500 pips - 143 trades
  • Profit 1000 pips - 165 trades.
Hm... walaupun ini adalah kerugian ke 2 terteruk dalam sejarah sistem ni sejak Mei 2012. Tapi ia ambil masa lama sedikit. Profit 1000 pips aku dapat pada 03 April 2013. 2 bulan lebih (akhir bulan Jan sehingga awal bulan April). Tak sampai 3 bulan.

Bagi trader, jika kau mampun untung walaupun 10 pip seminggu pun dah kira hebat, bergantung kepada berapa yang kau risikokan. Untuk 2 bulan lebih, dapat 1000 pips, dengan berbekal equiti 1500 pips... Aku fikir... ianya sesuatu yang amat baik.

Ke tiga terteruk aku tak nak kaji. Sebab kerugiannya tak sampai 1000 pips. Dan bagi aku, ianya masih boleh diterima dari segi psikologi aku.

03:15
Haha.. aku kaji jugak. Dan ianya mula pada  30 April 2013. Tapi perlukan kurang dari 100 trades untuk untung 500 pips. Untuk 1000, aku tak cukup data tapi setakat 06 Jun 2013; profit baru 198 pips. Membawa maksud, selepas aku untung 500 pips, market bawa akaun aku jatuh ke profit 198 pips.

Minggu lepas punya cerita.

Dengan data ini memberikan aku gambaran yang aku kebolehharapan (realibility) sistem aku untuk trade. Aku fikir tadi jika result aku terima hari ini adalah petunjuk kegagalan sistem aku. Mau aku amik cuti trade seminggu lagi.

Sedih. Sistem ini mengambil masa 3 bulan. Lebih 100+ idea aku buang. Lebih 200+ excel aku delete. Dengan 5 kajian instrument. +1000 thread forum, artikel dan buku aku baca dan faham. Dan akhirnya gagal!? Untuk aku... gagal bukan pilihan.

Setakat ini aku kerugian -423 pip. Kalau aku kira terkumpul macam kes di atas, aku rugi -717 pip. Dan perlukan maksimum 82 trade untuk positif. Yup, ambil masa tapi aku positif. 82 trade bukan banyak dalam sistem aku.

Ok, itu sahaja. Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...