Followers

Gamers

Wednesday, June 19, 2013

Menulis ini untuk membuang masa...

Terjaga dari tidur. Aku on PC, tengok market macam mana... Hm... jam 3 pagi. Biasanya market masa-masa begini tiada yang menarik. Aku buka Excel. Terfikir ada satu lagi benda aku leh kaji dalam sistem aku ini.

Dah berapa malam begini. Aku jarang boleh tidur bila jam melepasi 12 tengah malam. No, bukan kerana si dia. Aku pun lupa dah berapa hari aku tidak teringat si dia. Satu benda yang menarik dan baik untuk aku. Taksub dengan kerja barangkali.

Setiap hari, aku duduk depan PC, berfikir... apa lagi aku terlepas pandang dalam sistem aku. Dalam hati aku, aku sentiasa ada jenis pemikiran berhati-hati. Sentiasa rasa takut mungkin. Andai sistem ini gagal, aku tiada apa lagi boleh aku buat melainkan buat sistem yang baru.

Ia ambil 3 bulan sehingga ke tahap aku boleh trade sekarang. Dan aku tak sanggup nak ulangi 3 bulan tu. Penat, sakit... Lagipun aku tiada masa untuk gagal lagi.

Aku ada cerita tentang ralat yang ada dalam spreadsheet aku, jadi aku kena kaji dari mula. Alang-alang kaji dari mula, aku rombak semua. Tukar template, tambah warna sedikit bagi nampak cantik n senang dipandang dan kaji dalam julat yang lebih besar. Ia ambil 4 hari...

4 hari kurang tidur. 4 hari duduk depan pc sampai patah pinggan. Kopi bercawan2. Hasilnya...

Aku jumpa benda atau perkara yang mampu gagalkan sistem aku. Mengenalpasti satu perkara. Menyelesaikan pula satu perkara lain.

Bangun dari tidur ini bagi aku idea bagaimana nak atasi. Mungkin. Aku sekarang tengah run spreadsheet aku dengan marco. Ia ambil masa, jadi aku buang masa menulis ini. Huhu...

Aku tak pernah ajar sesiapa sistem aku ni. Oh, hanya seorang... Namun aku tak pernah ajar bagaimana untuk mengkaji andai ianya gagal. Aku tak beri sesiapa pun spreadsheet aku kepada sesiapa. Ianya untuk aku...

Ada orang nasihatkan aku... Dalam perniagaan, perlu ada rahsia. Kita takkan tahu esok jika benda yang sepatutnya rahsia diketahui orang lain, akan backfire diri kita balik.

Aku lihat, banyak sistem trading terbaik dunia akhirnya melingkup. Aku terfikir kenapa. Market sentiasa berubah. Kau boleh jadi trader terbaik dunia pada pagi, dan jadi trader paling teruk dalam sejarah pada waktu petang. Kerana market sentiasa melawan kau.

Dan kerana itu, aku fikir teknik atau sistem yang tidak fleksible akan kecundang. Bagi aku, setiap teknik perlu fleksible. Perlu adaptasi setiap keadaan market. Dan paling penting, perlu sesuai dengan penggunanya.

Dan itu adalah satu 'ketakutan' yang aku alami sekarang. Membuat aku sentiasa anxious. Sentiasa berjaga-jaga. Sentiasa kaji dan kaji. Belajar dan belajar. Well, aku tak nafi, kadang buang masa tengok anime dan main game. Hee...

 Ada orang tanya, kenapa aku kedekut taknak ajar. Aku diam sejenak. Pandai ke aku, hebat ke aku nak ajar orang? Aku fikir, kalau kau betul nak belajar, bukan aku orangnya untuk kau jadikan cikgu. Aku bukan master. Aku hanya trader, dan motif aku hanya buat duit. Tak lebih tak kurang.

Dan kalau aku baik hati nak ajar sekalipun, aku bukan kena ajar sistem trading, tapi kena ajar cara mengkaji sekali. Sistem yang fleksible perlukan metodologi untuk mengkaji. Perlukan tertib. Dan mengajar ini adalah satu bebanan untuk aku.

Kenapa? kerana aku sendiri pun kadang terdiam bila terfikir macam mana aku boleh jumpa benda ni. Dan aku tak fikir aku mampu ajar orang lain benda ini.

Ramai trader yang baru akan sangap ilmu. Dan tak sedar, setiap ilmu trading ini adalah dari kajian sepanjang hayat. Sebab tu kau jumpalah mana trader yang hebat, dan minta dia ajar kau. Aku yakin hanya segelintir sahaja yang nak mengajar. Kebanyakkan mereka hanya silent trader.

Ramai diantara mereka sedar satu perkara. Kebanyakkan sistem trading tidak mampu untung sepanjang hayat. Dan mereka sedar, risiko mengajar orang lain hanya akan membebankan diri sendiri bila ianya gagal. Bayangkan kau ajar ramai orang, ramai anak murid... last2 benda yang kau ajar tu ke laut...

Trader yang baik sedar, itu risiko dan kami trader selalu mengawal risiko.

Kalau ada yang mengajar sekalipun, ia akan mengajar basic. Asas. Aku jumpa seorang sifu yang dulu hebat, namun sekarang struggle dengan ilmu baru dia, selepas ilmu lama dia gagal dan buat ramai anak murid dia ikut gagal. Ilmu baru dia memang terbaik. Namun sebagai trader, aku terasa kesusahan beliau bila aku sendiri bangunkan sistem aku sendiri.

Rasa bersalah.

Bila dulu baru bangunkan sistem, beliau dicemuh. Bila dah baik sistemnya, beliau disanjung. Dan bila gagal, beliau dikecam. Dan sekarang... beliau masih trading, namun terasa ada perasaan rendah diri dan lebih terbuka dengan orang lain.

Aku... tak mahu orang panggil aku sifu, masta atau apa sahaja panggilan dari trader yang lain yang menunjukkan aku ini hebat dan pengalaman orangnya. Peranan trader hanya satu. Buat duit. Itu sahaja. Dan kalau ada orang lain yang betul-betul ada keinginan buat duit, aku yakin dia akan jadi trader terbaik dunia. Dan dia takkan sibukkan diri dengan benda lain. At least, itu pendapat aku.

Fokus... Aku tak fikir trader yang baik akan buang masa. Kerana kerja trader hanya mengkaji dan mengkaji. Dan sebab itu aku ada perasaan yang amat dalam pada sifu-sifu trader ni sebab sudi luangkan masa mengajar. Dan juga ada perasaan jelik pada mereka yang bergelar sifu tapi tah apa yang diajar. Dan ketahuilah, orang begini amat ramai...

Sifu yang terbaik untuk trading adalah diri sendiri. Sebab trader yang terbaik akan sudi luangkan masa mengkaji market. Melihat chart tanpa rasa penat. Dan belajar benda baru yang boleh menyenangkan kajian. Contoh belajar buat spreadsheet guna MS Excel atau OpenOffice Calculus. Profesional juga ramai guna spreadsheet dalam kajian mereka.

Dan paling penting, keinginan... Untuk berjaya, untuk kaya, untuk diri sendiri.

Dan aku harap kau faham kenapa aku tidak mengajar.

Tapi untuk pandang positif, mengajar juga tidak salah. Andai anak murid mahu berbicara. Instead dari mengajar, lagi baik buat perbincangan. Dimana aku selalu buat dengan rakan-rakan online aku. Baca apa pendapat mereka dan ambil yang baik.

Banyak yang boleh dibelajar dari perbincangan. Kerja berkumpulan. Dan sebab itu kebanyakkan trader yang bekerja di firma ada mesyuarat setiap hari pada awal pagi. Kerana dalam trading tiada buku dapat mengajar kau bagaimana cara trading yang betul.

Andai kau baru, belajar... Dan buat keputusan atau sistem untuk kau sendiri. Dan ingat, tiada seorang pun tahu bagaimana masa depan. Walaupun profesional sekalipun, mereka struggle untuk profit pada akhirnya. Aku tahu... walau aku tidak pernah bekerja di firma, aku tahu bagaimana mereka bekerja.

Tapi buat masa ini, aku selesa bekerja seorang. Kalau aku buka mulut berbincang pun aku tidak berbincang tentang sistem aku. Aku hanya utarakan pendapat aku. Dan tidak sekali aku kata aku newbie, atau masta. Kerana aku sedar, dalam market... tiada siapa pun tahu masa depan bagaimana...

Dan itu pendapat aku.

Panjang sangat celoteh. Dan spreadsheet aku tak siap lagi. Data terlalu banyak untuk diproses. Aku fikir aku sambung entry ini lain kali. Aku mahu menulis benda lain. Selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...