Followers

Gamers

Tuesday, June 4, 2013

Upset

Kinda upset really...

Aku baru loss 300 pips. Banyak!? Mungkin... tapi kerugian ini memang dalam kiraan aku. Dalam trading. Rugi itu pasti. Trick dia, untung banyak kali dari rugi. Itu sistem aku sekarang. Dan walaupun kerugian ini ada dalam jangkaan aku, atau aku boleh kata, masih dalam kawalan... Tapi, still mampu buat aku marah, sedih...

Jangan risau aku. Minggu sebelumnya aku untung lebih dari rugi ni. Jadi akaun aku amat stabil sekarang. Cuma kekalahan itu agak memakan hati sedikit.

Aku tak boleh tidur. Hampir 2 minggu aku usahakan satu idea ni, tapi belum berhasil. Buat masa sekarang aku hanya ada satu sistem trading dan ia menunjukkan hasil backtest yang amat memberangsangkan. Jadi aku cuba bulan lepas, dan ternyata ianya berhasil. Cuma macam aku kata, kerugian itu pasti. Bye 300 pips.

Idea baru aku datang dari sini. Ya, ia tulis gambling. Jadi aku harap kau baca dan buka minda. Bagi aku ini bukan gambling. Tapi lebih kepada kaedah atau teknik pengurusan kewangan dan risiko (MM) yang unik. Ianya mudah cuma... mahu melaksanakan itu agak sukar.

Aku selalu letak pengurusan kewangan dan risiko no 1 bila aku mula mencari idea baru. Kemudian baru teknik. Sebab dari situ aku tahu apa aku mahu, bagaimana pengurusan masa aku, berapa ekuiti yang harus aku bekalkan. Sebab sumber aku terhad, jadi aku harus cari jalan untuk memaksimakan segala apa yang aku ada.

Kalau kau baca dari link tu, kau dapat tangkap yang MM itu memerlukan:-
Teknik trade yang mempunyai 3 kemenangan berturut2.
Tidak mempunyai kekalahan berturut; Sekali kalah rugi semua.
Hanya satu trade dibenarkan dalam satu2 masa.
Ada 2 jenis reward to risk (R:R) yang boleh digunakan; 1:2 & 1:1

Sistem trading yang aku ada sekarang tak menepati kehendak MM ni. Sistem trading aku perlukan banyak trade dan hasil akhir adalah untung. Jenis pukal. Aku cuba variasikan sistem sedia ada ternyata gagal.

Aku kalau boleh cuba sedaya upaya untuk guna mekanikal trading dari guna trade jenis baca chart. Kerana macam aku kata dulu, aku kurang 'game sense' dalam dunia trading. Fundamental dan technical analysis; 4 tahun lebih cuba tapi tak masuk. Sebab tu aku beralih ke mekanikal trading. Lebih sesuai dengan aku, kekurangannya... kajian tak pernah tamat.

Satu idea yang aku dah uji adalah penggunaan pin bar. Aku cuba mekanikalkan pin bar tapi tak berhasil. Aku fikir pin bar lebih sesuai untuk mereka yang tahu membaca chart.

2 minggu, aku fikir hampir 10 idea aku buang. Buntu. Tapi aku tahu... jawapannya selalu depan mata aku. Sama macam masa aku mula-mula bangunkan sistem trading aku sekarang 3 bulan lepas. Buntu tapi jawapannya memang depan mata.

Aku tak cari teknik yang pasti untung. Tapi aku cari yang ada kebarangkalian tinggi untuk profit. Aku tahu, so called holy grail... tak pernah wujud. Carilah seumur hidup, benda tu tiada. Apa yang ada untuk untung hanyalah gabungan psikologi, pengurusan kewangan & risiko dan teknik. Aku percaya pada rezeki dari Allah, atau ada orang kata 'luck'...

Dan aku tahu.. aku tak boleh berputus asa.

Hm... barangkali aku harus semak balik sistem aku. Mungkin ada jawapannya... Mungkin... jawapan selalu depan mata kan... huhu....

---

Teringat ada sorang sifu ni pernah kata...

Kerjaya trader ni sesuatu yang noble... Sebab mereka sedar, mereka tak sentiasa betul, tak sentiasa salah... Untung dan rugi adalah perkara biasa. Bila untung lupakan. Bila rugi lupakan... Peluang sentiasa ada...

Dan mengingat ini... aku fikir perjalanan aku masih jauh... Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...