Followers

Gamers

Monday, June 24, 2013

Kui...

Aku bekerja seorang kalau kau pernah terfikir... Dan bekerja seorang adalah sesuatu yang sunyi. Aku sunyi, kasihan? tak perlu. Aku senang begini. Senang menyerap masuk diri aku ke dalam dunia kerjaya aku.

Bila bekerja, aku sering melihat diri aku dari perspektif ke 3. Ibarat aku keluar dari jasad aku, dan lihat hidup aku seharian. Yup, itu sunyi...

Aku pernah di beri amaran, bekerja sendiri adalah kerjaya yang sunyi. Memandangkan aku jenis ada tu ada la, kalau takde tu takde la dari segi sosial. Jadi aku tak kisah sangat.

Sunyi beri aku ruang untuk berfikir, memandangkan kerjaya aku tidak perlu pergerakan yang banyak. Aku lihat, berfikir. Seharian kerja aku mudah. Bangunkan sistem, uji, cari ralat, troubleshoot, forward-test. Sama sahaja bila kita buat kerja sains masa sekolah dulu. Ada teori, hipotesis, kaedah kerja, hasil, kesimpulan.

Bezanya. Aku tidak buat secara bertulis. Banyak benda aku terjemahkan dalam spreadsheet aku. Urutan nombor yang aku reka sesuai dengan cara aku berfikir. Hanya aku yang faham apa yang aku baca. So far, kalau aku tidak alami amnesia atau sewaktu dengannya, aku masih boleh faham walau aku sudah tua kelak.

Namun jauh dalam hati aku, bila orang dapat lihat spreadsheet ini, orang akan faham bagaimana aku fikir, dan boleh berbincang.

Kenapa bersusah...?

Aku ada hormat pada orang, namun kerap kecewa bila aku sedar manusia adalah manusia. Namun ilmu adalah sesuatu yang tiada tara taraf hormatnya. Dan kerana itu ilmu ini aku reka dalam bentuk ini. Dan hanya mereka yang benar hormat dan mahukan ilmu ini akan faham, dan aku yakin mereka akan guna dengan sebaiknya.

Cakap macam hebat...

Huhu... Aku sedar ilmu ini tidak seberapa bagi seseorang, namun bagi aku... ianya sangat-sangat berharga dan menarik sehingga aku sendiri tidak kisah apa berlaku di luar sana. Cukup dengan ilmu ini, aku senang hati meluangkan masa berfikir apa langkah seterusnya.

Orang tanya adakah ilmu ini karya cedok. Aku tanya kembali masih ada ke benda yang tulen di luar sana? Semua karya adalah karya cedok. Namun tidak sepenuhnya aku cedok.

Cikgu aku kat universiti pesan,

Setiap teknik atau sistem itu ada dalam diri kamu.
Jika kamu mencari, kamu pasti akan jumpa.
Tidak kira kamu dapat dari siapa, dari dalam bentuk apa,
Ia milik kamu, kerana kamu mencari. Guna dengan sebaiknya...

Aku tiba-tiba teringat cikgu aku. Hanya rasa sunyi bila teringatkan setiap pesanan dia. Semua aku lalui sekarang aku dah tahu sejak aku mula trading lagi. Kerana pesannya aku sentiasa ingat. Dan sebab itu, walau berpuluh kali aku cuba putus asa, aku tak mampu... Kerana aku rasa sayang...

Sayang... Kerana hanya trading yang mampu aku buat tanpa aku rasa ianya menyusahkan. Walau sekeliling aku menafikan, aku tetap tegar buatnya..

Mind your own business... Kata Robert T. Kiyosaki. Dan itu aku lakukan...

Aku belajar dari pengalaman aku, orang... akan buat apa sahaja untuk aku putus asa mencapai apa yang aku mahu. Buat apa sahaja untuk aku jatuh. Ramai bilangannya, dan walaupun aku ini siapa sahaja, namun bagi mereka, menjatuhkan aku adalah segala-galanya.

Aneh manusia...

Bila kita lemah, mereka akan serang. Kalau kita kuat, mereka akan mengipas. Nampak macam familiar? Huhu... Kaki buli dimana-mana.

Alhamdulillah aku tidak lemah lagi. Tak lama lagi aku nak mula ambil langkah baru. Memandangkan sistem pertama aku setakat ini berjalan lancar, aku fikir ianya sudah bersedia untuk langkah seterusnya.

Sistem ke dua aku kena hold. Terlalu banyak kelemahan namun aku nampak potensinya. Tiada yang mustahil.

Sistem ke tiga, berkenaan dengan gambling trading, kena hold... yang ini aku tidak nampak cahaya diakhir terowong. Mungkin terlalu sukar untuk aku garap. Banyak lagi perlu aku faham.

Ini post motivasi, kalau tak motivasi lagi tak tau la kau.. Haha... aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...