Followers

Gamers

Wednesday, June 19, 2013

Kenapa aku seorang trader #4

Bacalah kamu beberapa buku menceritakan tentang hidup seorang trader. Kamu akan jumpa sesuatu yang pelik barangkali kamu fikir, tiada kena mengena dengan trading...

Hm...

Hampir setiap buku trading akan mengajar kamu untuk jujur. Jangan berbohong dengan orang lain. Bercakap benar. Dan tidak melakukan mudarat kepada orang lain menggunakan lidah kamu.

Aneh, apa kena mengena pula. Trade trade saja la. Kalau aku bohong pun tapi aku ikut sistem aku, ada apa hal...

Ia ambil hampir 4 tahun aku menjadi trader untuk aku faham maksud disebalik jujur ini. Ada satu ketika, aku tidak sengaja mengambil trade dengan lebihan lot. Bila dah buat salah macam ini, kebanyakkan trader yang tak berjaya akan biarkan sahaja. Berharap dapat untung besar dari kesilapan yang dibuat.

Dan kawan... hampir 5 tahun jadi trader aku belajar... harapan itu maut... berharap itu maut. Dan menipu diri sendiri... menganggap kesilapan itu mampu merubah menjadi sesuatu yang baik itu akan membunuh diri sendiri.

Ini sering berlaku kepada aku dahulu. Tersalah lot, taknak tutup. Tertekan sell, padahal nak buy, taknak tutup. Last2, margin call...

Dalam trading perlu perancangan. Memang senang klik sell atau buy. Tapi mengharap kesilapan jadi satu kemenangan itu tidak membawa apa-apa kecuali maut. Jika benar untung sekalipun, shame on you... Tiada kepuasan di situ. Tiada kemenangan untuk kamu megahkan.

Beberapa hari lepas, aku agak letih. Memandangkan sistem aku tidak membenarkan aku cuti jika floating, aku kerahkan juga tenaga. Akibatnya aku terambil trade yang aku tak patut ambil. Alhamdulillah, pengalaman mengajar. Walaupun rugi 10 pip, aku tutup juga. walaupun lambat sedikit, tidak aku tunggu untuk ianya untung. Dan kerugian itu adalah kebenaran... yang aku jujur... ikhlas menyatakan aku berbuat silap.

Dan itu kawan, adalah pelajaran yang mereka mahu sampaikan, mengapa perlu jujur pada orang lain. Kerana yang mengerakkan market adalah manusia. Menipu lautan manusia adalah sesuatu yang bodoh untuk dilakukan. Jika berbuat silap, mengaku... dan berbuatlah yang benar. Jika rugi pun tidak apa. Percayalah, jujur itu Allah akan balas dengan kemenangan yang tiada mampu dinilai harganya...

Priceless...

Aku ucap selamat... boleh kan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...