Followers

Gamers

Sunday, January 20, 2008

Aku, Blog dan sejarahnya...

Hari ni aku tak tau nak post apa, tapi semangat berblog tu kuat tersemat di minda dan hati aku lalu aku amik keputusan untuk membuat posting pasal sejarah berblog ni.

Aku start berblog masa aku nampak satu link untuk aku buat blog kat Friendster (Kalau ada sesiapa yang ingat pasal 122@T1). Asalnya hanya tempat aku untuk luahkan perasaan kepada si dia (ya, aku sedar dahulu aku jiwang). Masa tu aku tak kenal apa fungsi blog ni, apa keupayaan dia dan apa yang best tentang blog ni. N dah namanya blog meluahkan perasaan, maka ramailah member aku (ada gak penyibuk) yang datang dan sudi meluangkan masa memberi komen dan penyelesaian kepada masalah cinta aku ni.

Well, blog aku kat Friendster tak kekal lama. Sesuatu terjadi kat aku dan aku terpaksa men'delete' Friendster aku, so berakhirlah zaman berblog aku. Aku tinggalkan dunia blog selama lebih 2 tahun (kalau aku tak salah...)

Well, idea berblog ni datang menerjah balik setelah sepupu aku (Sweet girl) sibuk buat blog dia. Heh, then masa tu aku gatal balik nak bukak blog baru. Tapi pemikiran aku masa tu masih seperti dahulu, aku jadikan blog aku tempat meluahkan perasaan. Tapi dengan sedikit 'upgrade', aku sediakan beberapa tips dan pengetahuan aku tentang segala macam benda yang ada kat dunia ni, (jangan lokek ilmu...).

Ya, dulu aku pun ada masalah nak kenal apa tu template, label, achieve dan beberapa item asas dalam blog. Dan satu hari, Forum Jomlayan, di antara forum yang aku kerap singgah mengadakan pertandingan blog. Oh, memang sengit. Assignment yang dorang suruh buat memang susah. Aku yang memang jarang buka internet untuk mencari info dah jadi macam orang gilakan info.

Dan sebab pertandingan tu jugak template blog aku berubah. Setelah lama berentap kalah mati dengan pesaing2 aku, aku macam putus harapan nak berblog (memang sengit wa cakap sama lu..) Dan dalam pusingan akhir dan minggu terakhir, aku buat langkah drastik mempelajari kod HTML just untuk mengubah blog template blog aku kepada sesuatu yang aku boleh katakan 'bebas'. Aku ingat lagi ada satu hari aku tak tido malam langsung just semata-mata nak siapkan template blog aku.


Dan Alhamdulillah, aku jadi Juara dalam pertandingan tu. Huhu, tak sia-sia usaha aku selama ni. Aku memenangi hadiah berupa buku GOBLOG - Koleksi Tulisan Blog Orang Kecil. Dan buku ni betul-betul membuka minda aku tentang penulisan blog yang sebenar.

Blog. Tak semestinya tempat untuk meluahkan perasaan, ia juga tempat untuk meluahkan idea. Time aku baca buku ni la buat aku nak buka kamus mencari maksud ideolisme, kapitalisme, revolusi, intelektual dan macam2 lagi perkataan2 'Da-boom' yang kalau tak paham, jangan sebut. huhu...

Walaupun macam tu, aku tak terpengaruh dengan idealisme2 dorang ni koz aku tak pandai bermain kata-kata tu. Aku lebih suka membebel pasal benda yang kecil namun kalau difikirkan, barangkali mempunyai makna yang besar.

Untuk mencari info dan idea untuk blog aku, aku sering melawat blog orang lain. Kalau korang perasan aku banyak letak link dalam blog aku ni. Sebenarnya itu untuk kesenangan aku untuk melawat blog orang lain. Ye la, dulu aku bookmark je kat Firefox. Format je pc terus hilang semua. Heh, kira blog aku ni dah macam directory untuk aku la...

Dan satu hari aku macam biasa membuat posting kat forum Jomlayan dan terjumpa satu link yang akan memberitahu berapa nilai blog kita. Pergh... nilai blog aku masa tu $0. Waa... walaupun sekarang kat forum tu kata mungkin benda ni tipu tapi aku still tak puas hati. Mana ble blog aku takde nilai. So masa tu aku mula mengenali fungsi blog yang semua blogger mahu tahu dengan serius... Wang...

Time tu la baru aku tau apa tu adsense, advertise, affiliate dan macam-macam lagi program yang boleh buat duit. Heh, tak la aku tau sangat namun aku faham macam mana benda-benda ni berfungsi. Dan sekarang, aku banyak menghabiskan masa aku menelaah segenap sudut cara untuk menjana duit melalui program2 ni.

Tu la serba ringkas sejarah aku dan blog. Even sampai sekarang pun aku masih boleh dikatakan amatur je dalam dunia blog ni. Banyak lagi yang perlu aku pelajari koz setiap hari, dunia blog semakin maju dan aku kadang tak larat nak ikut. Huhu... Walaupun trafik kat blog aku tak tinggi sangat pun tapi aku bangga kerana ada pengunjung setia yang sanggup meluangkan masa berkunjung ke blog aku ni (terima kasih yek...). Insyaallah, aku sekarang sedang usahakan untuk menghasilkan e-book aku sendiri kepada para2 pelawat setiap aku. Heh, jangan la berharap sangat. Kalau aku tak busy, aku akan buat.

Tu je la aku rasa. aku akan terus berblog dan berblog. Membuat posting, research untuk blog. Hanya untuk korang semua baca... Blog ini adalah aku. Jadi, sokonglah aku... Sekian...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...