Followers

Gamers

Friday, January 11, 2008

Kereta yang kuat merajuk...

Khamis lepas aku dalam perjalanan ke Plaza Angsana untuk melihat sendiri kereta Proton BLM yang nak kluar 18hb Januari ni. Kawan-kawan aku ramai ikut sampai padat keta aku.

Time tu hujan. Tengah syok pandu tetiba aku perasan ada asap warna putih kat bumper depan keta aku. So aku pun pelik. Dah 2 tahun aku bawak keta ni, first time aku tengah drive tetiba kluar asap putih kat bumper depan. Panas sangat ke enjin kereta aku ni. So, mata ni automatik memandang meter suhu kereta aku...

Jarum yang merah itu menunjukkan ke meter yang merah. Cantik perangai, kereta aku dah terlalu panas. Dah la time tu jem, pandu kat sebelah kanan. Nak tak nak kluarlah perangai 'driver KL' aku menyelusup ke laluan kiri dan berhenti di stesen minyak.

Bukan je bumper depan... "Tebabooom..." kata memberku cuba melawak. Hu... tak kelakar... Asap putih yang agak2 tebal (sebenarnya wap air) mulai kurang. Aku lihat air radiator aku melimpah keluar. "Radiator ko bocor ni Mie" ayat member aku yang aku takleh terima langsung koz baru je 6 bulan lepas aku tukar radiator baru. So, aku pun cuba cool down dulu. Tenang melihat enjin keta aku. "Tunggu keta aku sejuk jap. Aku nak tengok kat mana bocor."

Hujan makin lebat. Cian lak memember aku. Masing-masing membawa diri untuk berteduh. Hanya tinggal kawan aku sorang ni, Lone yang temankan aku termenung melihat enjin usang itu. Then, kitorang masukkan air dalam radiator tapi tak nampak ada kebocoran berlaku. member aku dah mati akal. Ye la, dah mencurah-curah coolent radiator keluar takkan radiator tak bocor.

Berbekalkan pengalaman tengok mekanik repair keta aku dulu, aku mula syak 2 benda. Motor radiator rosak atau suis radiator rosak. So, nak taknak aku bawak la keta aku ke bengkel. Sampai bengkel, pokcik empunya kedai menge'test' motor radiator tu. Hidup lak. So suis jahanam kat bawak tu yang rosak. Ni dah masuk 3 kali dalam 4 bulan benda tu aku tukar. Hm... dengan tenang aku cakap kat pokcik... "Buat direct karen je la pokcik, saya baru tukar suis tu. Tak larat rasanya nak tukar lagi..." Pokcik tu senyum dan tanya... "Student ke...?" Aku mengangguk. "Takpelah, meh pokcik buatkan..." Suis tu regenyer RM40 . Ye, awal2 sem ni aku memang sengkek dek kerana buku yang membukit terpaksa aku beli. Ye la, student kan.

So, selesailah masalah aku. Sampailah aku dan kengkawan aku kat Angsana. Hm, kenapa aku kata kereta aku kuat merajuk. Koz time kaburetor aku jem hari Isnin hari tu, aku borak seorang diri dengan kereta aku. "Aku nak ke Angsana Khamis ni, nak tengok Proton BLM. Generasi ko gak. Agak-agak ko lew, macam mana rupanya... bla... bla... laju... bla... bla... body keras... bla... bla..." tup tup enjin kereta mati sendiri. Kaburetor jem. Hu... pasal tu pun nak merajuk... Hampeh... Bukan aku nak beli pun proton BLM tu, aku nak tengok je... Kan ke aku pecinta Proton...

Image Hosted by ImageShack.us


"Pecinta proton ke pecinta wanita... konpius..."
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...